Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc

Jag vill bara säga att jag känner otroligt mycket med dig som är förlossningsrädd. Att det inte är en självklarhet att man som kvinna i Sverige 2025 får fatta egna informerade medicinska beslut om sin kropp och psykiska hälsa i samråd med läkare är helt oacceptabelt. Fattar inte hur det kan vara så förlegade riktlinjer fortfarande i ett så kallat jämställt land. Det måste komma till förändring.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Abort) skrev 2025-01-26 22:49:05 följande:
    Man får inte välja något annat inom sjukvården utan en medicinsk bedömning. Det kostar hur mycket som helst med ett kejsarsnitt. Det är Mycket billigare med två barnmorskor per födande kvinna än en kirurg m.m 
    Som gravid är man i en extremt utsatt läge till skillnad från andra situationer där en människa kan välja att inte agera på en medicinsk bedömning. Det går inte ens att jämföra.

Du har fel, det kostar inte mer med kejsarsnitt. Läs www.dn.se/ledare/replik-kjoller-avfardar-kvinnors-ratt-till-den-egna-kroppen-nar-hon-sager-nej-till-kejsarsnitt/ I en internationell studie kunde man konstatera att skillnaden när helheten inkl epidural räknats in endast blir 0,2 procent. 

Att utgå från prislappen är dessutom förnedrande. Om det skulle bli dyrare med vaginal förlossning än kejsarsnitt i framtiden, skulle du verkligen ställa dig bakom att alla kvinnor ska bli tvingade till snitt mot sin vilja bara för att spara in en slant?
  • Anonym (Anonym)

Studier som jämför planerat snitt med planerad vaginal förlossning visar att båda är jämförbara om man ser till kortsiktiga risker för mamman och att det finns vissa kortsiktiga fördelar med planerat snitt för barnet. Se här: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25640048/ 
    Dela gärna om du har andra data? 

Det finns risker oavsett förlossningsmetod vilket är anledningen till att vi behöver en lagändring där vaginal förlossning aldrig får ske som ett tvång - det är för mig samma som ett övergrepp på min kropp. Helt oacceptabelt i 2025.

Det är visst rimligt att man har sista beslutsrätten i en informerad dialog med läkare. Det är det enda rimliga, även om det sorgligt nog inte är så idag. Såhär ser riktlinjerna ut i UK och detta är vad vi behöver införa i Sverige också -  respekt för kvinnor:
    "If after discussing all the risks and hearing about all the support on offer you still feel that a vaginal birth is not an acceptable option, you should be offered a planned caesarean. If your doctor is unwilling to perform the operation, they should refer you to a doctor who will." (Källa:NHS)

TS: Det finns en facebook grupp som heter Rätten att välja kejsarsnitt.

Svar på tråden Kejsarsnitt på begäran och konstig upplevelse på mvc