• Lillyan

Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?

Alltså man hör bara att lärare klagar o klagar och dom orkar inte arbetsbelastningen osv. Det känns som ett oändligt tjat o lidande som framställs i media men hur är det på riktigt? Finns det några lärare här som kan svara på om arbetsmiljön verkligen är så oduglig? 

Vad är det bästa vs sämsta med o va lärare? Kanske kan ni berätta oxå vilken ålder ni undervisar :) 

• Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?
  • Anonym (Freja)
    567890 skrev 2024-12-25 17:03:20 följande:
    Du kan inte veta om någon förälder kommer bli missnöjd eller om din nya klass har fyra elever med ADHD. Dessutom tror jag att utbildningen fortfarande inte förbereder studenterna nog på detta och att det blir en chock när man väl står där själv.

För mig som har barn med adhd är det tydligt att de inte har det. Vi tycker om vårt barns lärare, för de vill verkligen hjälpa. Men det märks att många saknar kunskap. Samma engagemang som de har plus lite utbildning i npf hade gett en mer hanterbar skolsituation. 

Det här gör ju också att lärarna känner stress och press. Bland npf-föräldrar är det välkänt att man måste vara en jobbig förälder. Annars får inte barnen den hjälp de har rätt till. Med npf-utbildade lärare skulle kanske föräldrarna slippa tjata och lärarna slippa känna lika stor stress. 

Så det är kanske ett tips till dig, TS. Se till att få npf-kunskaper inom din utbildning. Du kommer att behöva det! Vi hade haft det mycket lättare om vårt barns lärare hade läst till exempel När det enkla blir svårt, av Pia Rehn Bergander. 

• Anonym (Anna)

Jag förstår inte riktigt. Om lärare jobbar 10 timmar i veckan hemifrån, hur kan man då som lärare ha problem med att man bli kontaktad i hemmet. Har man valt att förlägga sin arbetsplats viss tid i hemmet är den ju under dom timmarna ens arbetsplats.  

Min erfarenhet är att lärare inte går att kontakta när dom är i skolan. Det är lektioner, möten och raster som man inte kan störa på.  Jag har försökt några gånger under mina barns skolgång men alltid fått samma svar. Det finns ingen tid att prata med läraren under tiden läraren är på skolan. 

Och för att inte bli påhoppad. Nej jag har aldrig ringt hem till en lärare. Jag har däremot ringt till skolan och bett om att få bli kontaktad av barnets lärare. 

• AndreaBD
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-25 17:38:29 följande:

Jag förstår inte riktigt. Om lärare jobbar 10 timmar i veckan hemifrån, hur kan man då som lärare ha problem med att man bli kontaktad i hemmet. Har man valt att förlägga sin arbetsplats viss tid i hemmet är den ju under dom timmarna ens arbetsplats.  

Min erfarenhet är att lärare inte går att kontakta när dom är i skolan. Det är lektioner, möten och raster som man inte kan störa på.  Jag har försökt några gånger under mina barns skolgång men alltid fått samma svar. Det finns ingen tid att prata med läraren under tiden läraren är på skolan. 

Och för att inte bli påhoppad. Nej jag har aldrig ringt hem till en lärare. Jag har däremot ringt till skolan och bett om att få bli kontaktad av barnets lärare. 

Jag tycker inte det är så svårt att förstå. I skolan har lärarna ofta inte tid att prata, eftersom det kan vara lektion efter lektion, eller olika möten också. 

Hemma - visst man jobbar också hemma (är själv lärare) men inte när som helst. Det funkar inte att ringa en när som helst. Många har egna barn, kanske småbarn, och det kan vara helt omöjligt just då pga av barn, eller pga matlagning eller för att man är under duschen. Att maila tillbaka inom något dygn eller två - det bör vara möjligt, eller att ange när det passar att prata i telefon. Precis som alla andra människor kan vi inte prata i telefon precis när som helst. 
  • Anonym (Freja)
    AndreaBD skrev 2024-12-25 17:45:12 följande:
    Jag tycker inte det är så svårt att förstå. I skolan har lärarna ofta inte tid att prata, eftersom det kan vara lektion efter lektion, eller olika möten också. 

Hemma - visst man jobbar också hemma (är själv lärare) men inte när som helst. Det funkar inte att ringa en när som helst. Många har egna barn, kanske småbarn, och det kan vara helt omöjligt just då pga av barn, eller pga matlagning eller för att man är under duschen. Att maila tillbaka inom något dygn eller två - det bör vara möjligt, eller att ange när det passar att prata i telefon. Precis som alla andra människor kan vi inte prata i telefon precis när som helst. 

På mitt barns skola har varje klass en social mentor. Det är en utbildad lärare som inte har någon undervisning. Istället jobbar de hela dagarna med att stötta elever, föräldrar och andra lärare. Ett toppensystem, tycker vi föräldrar som periodvis har daglig kontakt med mentorn! 

(En mentor har några stycken klasser som hen tar hand om.) 

• 567890
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-25 17:38:29 följande:

Självklart borde finnas telefontider när läraren finns tillgänglig för samtal, t ex mellan 15-17 några dagar i veckan (eller vad som passar lärarens schema), de flesta föräldrar sköter sig alldeles ypperligt och hör bara av sig om det är något riktigt jobbigt/viktigt.

Det som kostar energi är de föräldrar som är gränslösa eller som är vana att samhället är en serviceinrättning och där man kan kräva allt, jag minns att jag tyckte det var jättejobbigt när jag var 27 år och barnlös och föräldrar grät och frågade mig vad de skulle göra med sina jobbiga barn hemma.
  • Anonym (Anna)
    AndreaBD skrev 2024-12-25 17:45:12 följande:

Nej, såklart man inte kontaktar läraren när dom helst. Men det borde väl vara enkelt att som lärare ange till föräldrar vilken eller vilka dagar och  mellan vilka tider det är ok att ringa.  Gör man inte det kan man inte bli arg på föräldrar som ringer vid fel tid. 

4 barn varav två passerat gymnasiet, men jag har aldrig fått någon sån information. Jag har däremot upplevt att man fått jaga och jaga med mail och telefonsamtal till expeditionen om att bli kontaktad. 
  • Anonym (Anna)
    567890 skrev 2024-12-25 17:59:37 följande:
    Självklart borde finnas telefontider när läraren finns tillgänglig för samtal, t ex mellan 15-17 några dagar i veckan (eller vad som passar lärarens schema), de flesta föräldrar sköter sig alldeles ypperligt och hör bara av sig om det är något riktigt jobbigt/viktigt.

Det som kostar energi är de föräldrar som är gränslösa eller som är vana att samhället är en serviceinrättning och där man kan kräva allt, jag minns att jag tyckte det var jättejobbigt när jag var 27 år och barnlös och föräldrar grät och frågade mig vad de skulle göra med sina jobbiga barn hemma.
    Så är det tyvärr i alla yrken där man har med människor att göra.
  • Anonym (Ja!)

Ja, tyvärr är det så!
    När våra barn gick I grundskolan var jag & maken klassföräldrar i båda barnens klasser.
    Dotterns klass var värst -  läraren som de hade på mellanstadiet var sjukskriven halva åk 6 p.g.a utmattning p.g.a ouppfostrade ungj****r och föräldrarna brydde sig inte.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Ja!) skrev 2024-12-25 18:21:29 följande:

Ja, tyvärr är det så!
    När våra barn gick I grundskolan var jag & maken klassföräldrar i båda barnens klasser.
    Dotterns klass var värst -  läraren som de hade på mellanstadiet var sjukskriven halva åk 6 p.g.a utmattning p.g.a ouppfostrade ungj****r och föräldrarna brydde sig inte.

Ouppfostrade barn är såklart inte trevligt.  Men, hur det fungerar i skolan och klassrummen har inte föräldrarna ansvar för. Den rollen ligger på skolan. Det är skolan som sätter reglerna. 

Har tyvärr som förälder sett hur en del lärare inte alls klarar av att hålla ordning i en viss klass medans för  en annan lärare sitter barnen som små tända ljus och sköter sej exemplariskt. 

• Anonym (….)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-25 18:17:46 följande:
    Nej, såklart man inte kontaktar läraren när dom helst. Men det borde väl vara enkelt att som lärare ange till föräldrar vilken eller vilka dagar och  mellan vilka tider det är ok att ringa.  Gör man inte det kan man inte bli arg på föräldrar som ringer vid fel tid. 

4 barn varav två passerat gymnasiet, men jag har aldrig fått någon sån information. Jag har däremot upplevt att man fått jaga och jaga med mail och telefonsamtal till expeditionen om att bli kontaktad. 
    Fast självklart kan dom bli arga om man ringer vid fel tid!
    Det är skillnad på att försöka nå läraren på sin arbetstelefon kl 16 och att googla lärarens Nummer för att ringa hem till denne kl 19 på kvällen!
    Man måste själv tänka vettigt om vad rätt och fel tid kan vara.
Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?