• Anonym (Arg)

Förskolan serverar min 1 åring mjölk!

Mitt barn är 1 år och går på förskolan. Nyligen fick jag veta att mitt barn serveras mjölk till ibland lunch men alltid vid mellanmålet. Dom säger att dom följer livsmedelsverket och dom avråder barn under 2 år att dricka mjölk. Kan jag anmäla detta på något sätt? 

Man har inte ens frågat mig om lov. 

• Svar på tråden Förskolan serverar min 1 åring mjölk!
  • Anonym (Jag)
    Villhaentredje skrev 2024-12-26 18:41:31 följande:

Jobbar i förskolan och har aldrig hört talas om någon avrådan. Hade hamnat i chock om någon anmälde mig för att servera mjölk 😂

Håller med
  • Anonym

Stämmer det där om avrådan? (Ja, jag är dålig på att kolla upp själv).
    Det låter ju väldigt konstigt att små barn skulle hålla sig borta ifrån mjölk med tanke på vad de drack under hela sin första tid?

• Anonym (L)

Men alltså?
    förskolan är till för att passa barnet medan föräldrar jobbar och så är det även just förSKOLA.
    Avgiften är sjukt låg jämfört med vad det egentligen kostar per barn och kvaliteten är generellt väldigt bra är min egna erfarenhet, speciellt i relation till kostnad per timme.
    är man så kinkig att man inte ens kan låta ens barn dricka mjölk utan tycker att förskolan ska skräddarsy kosten så den passar varenda unges föräldrar i detalj då kan man ju ta och ordna egen barnomsorg. Och betala det den egentligen kostar. När vi anlitat privat barnvakt med RUT så hamnar man lätt uppåt 200kr per timme och det är bara så my leg man får RUT:a?därefter blir det att pröjsa uppåt 400kr per timme.

• Anonym (L)
    Anonym (L) skrev 2024-12-27 00:08:57 följande:

Men alltså?
    förskolan är till för att passa barnet medan föräldrar jobbar och så är det även just förSKOLA.
    Avgiften är sjukt låg jämfört med vad det egentligen kostar per barn och kvaliteten är generellt väldigt bra är min egna erfarenhet, speciellt i relation till kostnad per timme.
    är man så kinkig att man inte ens kan låta ens barn dricka mjölk utan tycker att förskolan ska skräddarsy kosten så den passar varenda unges föräldrar i detalj då kan man ju ta och ordna egen barnomsorg. Och betala det den egentligen kostar. När vi anlitat privat barnvakt med RUT så hamnar man lätt uppåt 200kr per timme och det är bara så my leg man får RUT:a?därefter blir det att pröjsa uppåt 400kr per timme.

Det vill säga alltså kostnaden som föräldrar står för - resten står ju skattebetalare för och där är det enligt mig inte rimligt med önskekost för varenda kontroll-freak till förälder.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (L) skrev 2024-12-27 00:10:31 följande:
    Det vill säga alltså kostnaden som föräldrar står för - resten står ju skattebetalare för och där är det enligt mig inte rimligt med önskekost för varenda kontroll-freak till förälder.
    Hur kan det vara dyrare med kranvatten än mjölk? ingen människa ska dricka sina kalorier. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Arg) skrev 2024-12-27 00:16:39 följande:
    Hur kan det vara dyrare med kranvatten än mjölk? ingen människa ska dricka sina kalorier. 
    Men försöker du spela korkad eller förstår du inte på riktigt? 
    Poängen är ju att sluta gnäll och kräv super-individualiserad förskola På nivån att du funderar på att anmäla.  Betala för barnpassning själv om du vill detalj-styra hela tillvaron runt ditt barn så till den grad att du är orolig för kalorierna i mjölken på förskolan. 
  • whippo
    Anonym skrev 2024-12-26 23:50:58 följande:

Det låter ju väldigt konstigt att små barn skulle hålla sig borta ifrån mjölk med tanke på vad de drack under hela sin första tid?

Det är skillnad på bröstmjölk och mjölk från ko. Mjölken från mammans bröst är anpassat för barn tills dess annan mat kan intas. Mjölk från ko är anpassat för kalvar tills dess de idissla. 

De flesta av oss har vuxit upp med ?reklamen? att mjölk är nyttigt och ger starka ben. Den propaganda har inte direkt varit ifrågasatt förens nu den senaste tiden. Det finns flertal nya studier som visar på ohälsan kring just mjölk, både för barn, vuxna, djuren och miljön.

• Tyra myra

Nej,  Det stämmer inte
  • Anonym (JB)

Jag tror de inte frågade för att det (tyvärr) är så vanligt att dricka mjölk. Nu när ni sagt ifrån ska de sluta servera ditt barn mjölk. 

• Anonym (JB)

Det är skillnad på mjölk och mjölk. 
Svar på tråden Förskolan serverar min 1 åring mjölk!