• Anonym (Arg)

Förskolan serverar min 1 åring mjölk!

Mitt barn är 1 år och går på förskolan. Nyligen fick jag veta att mitt barn serveras mjölk till ibland lunch men alltid vid mellanmålet. Dom säger att dom följer livsmedelsverket och dom avråder barn under 2 år att dricka mjölk. Kan jag anmäla detta på något sätt? 

Man har inte ens frågat mig om lov. 

• Svar på tråden Förskolan serverar min 1 åring mjölk!
  • Anonym (Arg)
    klyban skrev 2024-12-27 15:02:35 följande:
    Ingen vet och TS vägrar förklara sig.
    Jag anser inte att man ska lära barn att dricka mjölk till såna måltider. Det är kalorier. Ägg är bra mat, löjrom är bra mat. mjölk är inte så nyttigt i förhållande till hur mycket kalorier det är. Sällan någon dricker enbart 1 dl. Så det blir ju liksom en kalorimängd motsvarande en banan, Handlar om att skapa en dålig vana. 
  • Tyra myra
    Anonym (Arg) skrev 2024-12-27 16:12:44 följande:
    Jag anser inte att man ska lära barn att dricka mjölk till såna måltider. Det är kalorier. Ägg är bra mat, löjrom är bra mat. mjölk är inte så nyttigt i förhållande till hur mycket kalorier det är. Sällan någon dricker enbart 1 dl. Så det blir ju liksom en kalorimängd motsvarande en banan, Handlar om att skapa en dålig vana. 
    Man räknar inte intaget av kalorier när det gäller små barn.  Detta är inget bra mått på god nutrition. Det viktiga är att små barn får i sig alla de näringsämnen de behöver för att växa.

Mjölk innehåller så mycket mer än kalorier. Mjölk innehåller många av de näringsämnen som kroppen behöver. Små barn kan ha svårt att få i sig de näringsämnen som de behöver, därför är mjölk en värdefull källa.

Det finns många dåliga vanor men att dricka mjölk tillhör inte dem
  • Anonym (Chris)
    Klipp till år 2038 där TS barn utvecklat ätstörningar och matnojor. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Chris) skrev 2024-12-27 16:25:13 följande:
    Klipp till år 2038 där TS barn utvecklat ätstörningar och matnojor. 
    Vi har en fetma epidemi 
  • Anonym (Arg)
    RaYzLeR skrev 2024-12-27 16:31:11 följande:

Mjölk är nyttigt både för barn och vuxna.

källa på det? 
  • Aliona
    Anonym (Arg) skrev 2024-12-27 16:55:41 följande:
    källa på det? 

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/barn-och-ungdomar/barn-1-2-ar

Låt mig gissa - du litare inte på Livsmedelsverket? 

Här har du från NHS - minst 350 mo mjölk per dag rekommenderar de i UK: 

https://www.nhs.uk/conditions/baby/weaning-and-feeding/what-to-feed-young-children/#:~:text=Try%20to%20give%20your%20child,cheese%2C%20yoghurt%20or%20fromage%20frais.

• Anonym (Chris)
    Anonym (Arg) skrev 2024-12-27 16:29:30 följande:
    Vi har en fetma epidemi 
    Och grunden till den är att barn får mjölk i skolan?

Om du håller på sådär så kommer ditt barn få ett ohälsosamt förhållande till mat. Antingen kommer din unge bli ätstörd (självsvält i någon form alternativt ortorexi). Eller så kommer din unge bli överviktig för att den ska rebella mot dina styrda matvanor, hetsäta och vräka i sig onyttigheter när du inte ser. Båda sakerna är dåliga för hälsan. Men du kanske är en sån som tycker att välbefinnande är något man ska skita i så länge man håller sig slank och smal. 

Den diagnosen med högst dödlighet av alla psykiatriska diagnoser är anorexia nervosa. 
  • Tyra myra

Vad är då fetma?

Fetma orsakas oftast av en obalans mellan energiintag och energiförbrukning. Detta kan bero på överätning, fysisk inaktivitet, genetiska faktorer, hormonella obalanser och vissa medicinska tillstånd.

Att intag av mjölk i barndomen skulle leda till fetma är praktiskt taget omöjligt. Fysisk inaktivitet är däremot en stor riskfaktor. Så det bästa du kan föra för att ditt barn inte ska drabbas av fetma är att se till att det rör på dig och deltar i fysiska aktiviteter.

• Anonym (A)

Utöver delade meningar om mjölkens vara så ser jag inte problemet. Be fsk att sluta servera ditt barn mjölk till maten. Det är inte svårt.

• Anonym (Mjölk är gott)
    Vi har en fetma epidemi 
    *fetmaepidemi

som för övrigt inte är orsakat av att småbarn dricker mjölk på dagis.

Huruvida det råder en sådan epidemi är svårbevisat, det är lättare att bevisa att mjölk är ett nyttigt livsmedel!
  • Anonym (förälder)
    Men återigen då, har du sagt till förskolan att du inte vill att ditt barn ska dricka mjölk?
    Ingen tvingar på mjölk på barnen så vill du inte att ditt barn ska dricka mjölk så meddelar du det. 
    Vad är problemet?
    Menar du att personalen ger barnet mjölk trots att du sagt till?
    eller vi barnet ha mjölk och ger barnet det?
    Som sagt min son gillar inte mjölk och han dricker vatten, även andra barn gör det så det kan inte vara ett problem.
    Men du måste ju givetvis meddela förskolan att du inte vill att dom ska ge ditt barn mjölk det är ju inget dom kan veta då det är en vanlig måltidsdryck för barn.
  • klyban

Vad du anser är bara väldigt konstigt tyckande helt utan saklig grund.
    En under två år dricker inte mycket alls, så hur trodde du det var ett argument?

Och kalorimängden är försumbar och jag börjar ställa mig frågande vad som gått sönder hos dig.
    Och det komiska är att du har inte ens förklarat dig, för de få kalorierna är inte argument för nått alls.

Vi har en fetma epidemi 

Inte pga ett glas mjöl eller två till en måltid inte.

Anonym (Arg) skrev 2024-12-27 16:55:41 följande:
    källa på det? 

Det räcker läsa vad man ska ge 1-2 åringar enligt livsmedelsverket, och där har du källan.

Anonym (Chris) skrev 2024-12-27 17:07:30 följande:
    Och grunden till den är att barn får mjölk i skolan?

Om du håller på sådär så kommer ditt barn få ett ohälsosamt förhållande till mat. Antingen kommer din unge bli ätstörd (självsvält i någon form alternativt ortorexi). Eller så kommer din unge bli överviktig för att den ska rebella mot dina styrda matvanor, hetsäta och vräka i sig onyttigheter när du inte ser. Båda sakerna är dåliga för hälsan. Men du kanske är en sån som tycker att välbefinnande är något man ska skita i så länge man håller sig slank och smal. 

Den diagnosen med högst dödlighet av alla psykiatriska diagnoser är anorexia nervosa. 

Jag tror inte TS ens tror på det själv, så det gör frågan intressant varför ens TS sade det.

Ja, får nog hålla med, denna obstinathet mot ett så harmlöst livsmedel i de mängder de ger på dagis.
    Det är dömt att leda till konstigheter i framtiden.

Det mest intressanta är att TS inbillar sig livsmedelsverket avråder dricka mjölk till de som är 1-2år, och ändå så står det klart och tydligt och svart på vitt att mjölk till gröt och smörgås REKOMMENDERAS.

Man inser det är något som inte stämmer med trådstartaren, jag börjar undra om detta ens är på riktigt.
    Och det är pga jag vägrar att tro någon kan vara så obegåvad intellektuellt.

Anonym (A) skrev 2024-12-27 17:32:52 följande:

Utöver delade meningar om mjölkens vara så ser jag inte problemet. Be fsk att sluta servera ditt barn mjölk till maten. Det är inte svårt.

Sant det är enkelt, men hela jordklotet frågar sig om varför.
    För en sak är säker, inegt TS har kommit har någon som helst logik bakom sig.
    Och argument som är hur konstiga som helst, helt befriat från fakta.

Anonym (förälder) skrev 2024-12-27 18:14:37 följande:
    Men återigen då, har du sagt till förskolan att du inte vill att ditt barn ska dricka mjölk?
    Ingen tvingar på mjölk på barnen så vill du inte att ditt barn ska dricka mjölk så meddelar du det. 
    Vad är problemet?
    Menar du att personalen ger barnet mjölk trots att du sagt till?
    eller vi barnet ha mjölk och ger barnet det?
    Som sagt min son gillar inte mjölk och han dricker vatten, även andra barn gör det så det kan inte vara ett problem.
    Men du måste ju givetvis meddela förskolan att du inte vill att dom ska ge ditt barn mjölk det är ju inget dom kan veta då det är en vanlig måltidsdryck för barn.

Framför mig ser jag ett extremt svårt förvirrat barn och sitter undrar vad in i hunnan får inte jag dricka mjölk för.

Sure, TS kan ju säga sakerna som inte stämmer som TS gjorde till oss.
    Men det dröjer ju inte länge innan barnet kommer inse att mamma ljög och att det är helt omöjligt att förstå varför.
    HELT JÄVLA OMÖJLIGT att greppa ens det allra minsta, för argumenten är SÅÅÅ havererade.

Var det någon som sade en orosanmälan var på sin plats i denna tråden?
    Jag börjar tro det skulle vara direkt nödvändigt med en sådan och när det blir så fel som nu.

TS, det är dax att du berättar vad du har emot mjölk, och försök inte någon av det du försökt med innan, då det är fel precis alltihop av det.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (L)
    Jätteroligt. Löjrom är bra mat.
    hahahahaha
  • Anonym (finns värre saker att oroa sig för)
    Anonym (Mjölk är gott) skrev 2024-12-27 13:50:10 följande:
    Hört talas om arbete och inkomst?
    Man får föräldrapenning för ca 1 år och 3 månader om man tar ut 7 dagar i veckan. Så inget barn behöver börja på ettårsdagen. De flesta drar ut lite på det och låter barnet börja tidigast vid 18 månader. Om man är ansvarsfull och vill optimera för sitt barn drar man ut på det ännu längre. Varför ens skaffa barn om de ska institutionaliseras så fort det är möjligt?

Min poäng var att det är bra mycket mer skadligt för TS barn att ens vara på förskolan till att börja med än den lilla mängd mjölk som barnet dricker där. TS ursinne är helt ur proportion och totalt missriktat.
  • Anonym (Lisa)
    Men var hemma med ditt barn istället för att lämna bort det. Jisses hen är bara 1 år. kommer förmodligen få mer skador av din frånvaro som föräldrar än att dricka mjölk..

Du kan inte lämna bort ditt barn och sedan kräva att få toppstyrda barnomsorgen. Var hemma med sitt barn- mjölkproblemet är så ur världen 
  • Trudekt
    Vi har en fetma epidemi 

Vi drack mer mjölk på 1970-talet än nu, och var smalare då än nu, det är inte mjölkens fel att en del barn är överviktiga. Tror till och med att barnen får LÄTTMJÖLK nu, under förevändning att det ska vara nyttigare, men sanningen är nog att lättmjölken är billigare. Hade den varit dyrare tror jag knappast barnen fått lättmjölk. 

Falukorv och blodpudding får mina barn aldrig på dagis. Däremot får de kycklingkorv ibland.

Det stora problemet är inte att barnen äter för mycket på dagis, de äter snarare för lite. Får för små portioner. Etc. 

• klyban
    Anonym (finns värre saker att oroa sig för) skrev 2024-12-28 00:23:17 följande:
    Man får föräldrapenning för ca 1 år och 3 månader om man tar ut 7 dagar i veckan. Så inget barn behöver börja på ettårsdagen. De flesta drar ut lite på det och låter barnet börja tidigast vid 18 månader. Om man är ansvarsfull och vill optimera för sitt barn drar man ut på det ännu längre. Varför ens skaffa barn om de ska institutionaliseras så fort det är möjligt?

Min poäng var att det är bra mycket mer skadligt för TS barn att ens vara på förskolan till att börja med än den lilla mängd mjölk som barnet dricker där. TS ursinne är helt ur proportion och totalt missriktat.

Och helt omöjligt och förstå på detta, för argumenten är ju som allra bäst svårt mediokra.

Undrar vad detta vrede mot mjölk uppstod, det är faktiskt en större och mer intressant fråga.(Och då givetvis har vi sorterat bort laktosintolerans, så är det också extremt sällsynt barn under 5år får laktosintolerans.)
    Och sen har vi inte hört ett knyst om detta, så därför vet vi detta inte är en sak.

Så minst sagt kan man säga det är helt ur proportion, för detta är ju helt galet konstigt.
    Synd TS inte försöker förklara sig, men det i sig också berättar att detta är nog inte ens på riktigt.
    För något har tveklöst gått sönder.

Förresten det vore skoj och veta om det äts socker och fel fetter, pommes och MC och sånt där, och på tal om fetmaepidemi, för misstänker att där kan man upptäcka fromleri som gör mjölken än mer bisarr.

Dock kan man undra varför TS pratar om fetmaepidemi för kanske 1dl mjölk till maten på dagis.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Förskolan serverar min 1 åring mjölk!