Inlägg från: Anonym (Betty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betty)

Påtvingad resa

Vet ni ens om att ni skulle ha semester just den veckan de vill åka? Även om julen har många röda dagar så är inte alla dagar det. 

Jag skulle inte hänvisa till att jag inte har lust att åka till det resemålet. Däremot skulle jag hänvisa till oviss semester (kan man ju inte veta så här långt innan att det ska bli beviljat), för dyrt, samt att julen firar vi gärna traditionsenligt hemma. Sen skulle jag förtydliga att vi gärna firar honom på annat vis, billigare, närmare och inte över julfirandet. 

Det är ju inte heller ts svärfar vi pratar om utan svärmors nya man. Tycker det låter lämpligare att svärmor och nya mannen firar själva alternativt med hans sida av släkten. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (H) skrev 2024-12-27 20:46:18 följande:
    Vi ser inte problemet? För mig är det glasklart att det är mest du som äger problemet. Att tvinga sin man att gå miste om att  kanske fira sista jul/resa med sina föräldrar, vore nog inte så bra för ert äktenskap. Älskar du honom, släpp hon honom fri att få välja själv utan din påverkan
    Läser vi samma sak? För jag läser dels att det inte är mannens riktiga pappa, det är mammans nya man. Sen läser jag också att mannen egentligen inte vill följa med på resan men han känner att han måste pga får dåligt samvete annars. Sedan läser jag också att de har meddelat att ts och hennes barn inte ska komma. Ts har alltså inte tvingat sin man att stanna hemma. Planen är att han ska åka. Men problemet är att han inte vill. 

Hur kan vi tolka samma texter så extremt olika? 

Ingen vill alltså åka men svärmodern  ger dem dåligt samvete. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-28 00:59:24 följande:

-kul-

ibland får man faktiskt bita ihop för att glädja sina nära och kära. Det handlar om en resa. En. Och det kanske blir även den sista som det låter på beskrivningen. 

Jag har själv varit på en. Var den kul? Nja inte min typ av resa direkt- men den betydde allt för min mans mormor. Sista möjligheten att samla de närmsta för en resa innan hon gick bort. Så självklart ställde vi upp. Vi fick sätta det -kuliga- åt sidan för att glädja en äldre människa. Hon bjöd dock på resan. Men vi hade betalat och åkt ändå, och det innebar att vi fick offra de befintliga sommarplanerna vi hade och såg fram emot. Men vi tyckte hon helt enkelt var värd det. 

Jag kan absolut förstå i sig att man kan bita ihop och göra något med en släkting/vän etc men nu pratar vi om något som kostar mycket pengar, kostar semesterdagar, kostar befintliga julplaner och något som ligger långt borta.

Vi pratar inte om nån liten utflykt eller nån gemensam helgplan. 

Ska man som släkting planera in nåt sånt här som alla dessutom sak betala för så behöver man vara extremt lyhörd för vad aläktinganra tycker och tänker och vara väldigt beredd på att folk inte kommer kunna. Och i så fall inte alls ge dåligt samvete om nån inte har möjlighet (vilket jag tolkar det som att svärmodern gör i detta fall). 

Herregud jag har dåligt samvete för att jag bad folk gå ut och äter med mig på restaurang när jag fyllde år (och betala för det själva i utbyte mot att ingen gav present). Och då var det den relativt billiga kvarterskrogen.
  • Anonym (Betty)

Hur blir det med resan ts?

• Anonym (Betty)

Kom ni fram till något?

Svar på tråden Påtvingad resa