• Anonym (Hjälp att tänka)

44 och gravid med en trea, behålla eller inte?

Hur hade ni gjort?

Jag är 44, mannen 40. Nu otroligt oplanerat gravida med en trea. Har två barn sen innan på 6 och 4. 

Vi har ekonomin, boendet och de delarna för fler barn. Men åldern är ju emot oss minst sagt - och vi kände oss klara med barn. Det här är ett riktigt hoppsan, jag trodde jag hade koll på min kropp men tydligen inte. (Har kondom och säkra perioder som preventivmedel vilket funkat perfekt förr men nu kanske kroppen gjort något sista ryck innan klimakteriet?)

Jag/vi vet vare sig in eller ut. Vare sig jag eller mannen är väl egentligen sugna på abort, men en trea så här sent i åren känns. oansvarigt? Eller? Vi (eller jag iaf) var ju äldre redan när de andra kom. Vi är ju också ute ur småbarnstiden nu med vaknätter, blöjor och humöret på de vi har är för tillfället stabilt. Livet är rätt enkelt just nu.

Hur hade ni resonerat om ni vore vi? Hjärta eller hjärna?

• Svar på tråden 44 och gravid med en trea, behålla eller inte?
  • Anonym (G)
    Anonym (Hjälp att tänka) skrev 2024-12-29 17:26:29 följande:

Hur hade ni gjort?

Jag är 44, mannen 40. Nu otroligt oplanerat gravida med en trea. Har två barn sen innan på 6 och 4. 

Vi har ekonomin, boendet och de delarna för fler barn. Men åldern är ju emot oss minst sagt - och vi kände oss klara med barn. Det här är ett riktigt hoppsan, jag trodde jag hade koll på min kropp men tydligen inte. (Har kondom och säkra perioder som preventivmedel vilket funkat perfekt förr men nu kanske kroppen gjort något sista ryck innan klimakteriet?)

Jag/vi vet vare sig in eller ut. Vare sig jag eller mannen är väl egentligen sugna på abort, men en trea så här sent i åren känns. oansvarigt? Eller? Vi (eller jag iaf) var ju äldre redan när de andra kom. Vi är ju också ute ur småbarnstiden nu med vaknätter, blöjor och humöret på de vi har är för tillfället stabilt. Livet är rätt enkelt just nu.

Grattis, jag tror det kommer bli fantastiskt bra. Ni har ekonomin, boendet och de äldre syskonen kommer tycka det här är jättekul. 
  • Hjelm

"Sugen" på abort är man ju aldrig. Man väljer abort för att man tycker att alternativet - ett barn man av någon anledning inte vill sätta till världen - är sämre.

Du skriver att ni känner er klara med barn, tycker att ni har åldern emot er för att börja om med småbarn och att livet känns enkelt och bra som det är. I mina öron låter detta som svaret, och att velandet beror mer på att det känns jobbigt med en abort snarare än att du är osäker på att ni vill stanna vid två barn.

• Anonym (Ok)

Om ni verkligen hade velat ha barn hade ni blivit glada. 

Anonym (Ok) skrev 2024-12-29 17:52:56 följande:

Om ni verkligen hade velat ha barn hade ni blivit glada. 

Fast det vet du ju inget om känslokombinationerna. Ärligt blev jag först otroligt förvånad eftersom jag inte trodde det var en möjlighet. Sen glad eftersom det är hårt triggat i mig att ett plus är en så positiv sak. Sen slog verkligheten till om min ålder. 

Hade vi varit 32 och 36 hade vi kört på en trea,liksom.
  • Anonym (E)

Vad exakt är det du menar med att åldern är emot er? Jag hade förstått det om det handlade om att försöka bli gravida, men nu är ju graviditeten ett faktum. Är det att ni kommer vara äldre än de flesta när barnet är äldre, eller är du rädd att inte orka nu när barnet kommer, eller ja ? vad menar du?

• Anonym (B)

Låt barnet komma. Då har ni fått barn sent med de andra också. Hade varit skillnad om det skilt tio-femton år. 

Ni kommer jobba fortfarande när barnet är tjugo år och vuxet. 

• Anonym (Ok)
    Anonym (Hjälp att tänka) skrev 2024-12-29 19:49:32 följande:
    Fast det vet du ju inget om känslokombinationerna. Ärligt blev jag först otroligt förvånad eftersom jag inte trodde det var en möjlighet. Sen glad eftersom det är hårt triggat i mig att ett plus är en så positiv sak. Sen slog verkligheten till om min ålder. 

Hade vi varit 32 och 36 hade vi kört på en trea,liksom.

Exakt, det känns som att ni inte vill. 

Anonym (Ok) skrev 2024-12-30 09:47:26 följande:

Exakt, det känns som att ni inte vill. 

Vad baserar du det på? Att vi reflekterar? 

Jag känner att du bara vill provocera. 
    Anonym (E) skrev 2024-12-30 09:20:34 följande:

Vad exakt är det du menar med att åldern är emot er? Jag hade förstått det om det handlade om att försöka bli gravida, men nu är ju graviditeten ett faktum. Är det att ni kommer vara äldre än de flesta när barnet är äldre, eller är du rädd att inte orka nu när barnet kommer, eller ja ? vad menar du?

Att vi är äldre allmänt? Att folk ska tycka synd om barnet? Prata illa om oss? Att barnet får så väldigt gamla föräldrar även om vi är pigga.
  • nihka
    Anonym (Hjälp att tänka) skrev 2024-12-29 17:26:29 följande:

Hur hade ni gjort?

Hjärta. Absolut hjärta. Följ hjärtat.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden 44 och gravid med en trea, behålla eller inte?