• Anonym (TS)

Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?

Har träffat vissa individer som jag upplever gör sina liv otroligt komplicerade. 

Vi säger en situation när dom ska åka kollektivt med tåg och så är det stopp i trafiken. Tågstoppet har varat i en timme och jag säger att det finns en direktbuss från där vi befinner oss som tar oss åt rätt håll men 10 minuter ifrån platsen vi ska.

Resan med tåg tar 50 minuter och bussen tar 40 minuter. Personen vägrar ta bussen för den inte åker dit vi ska. Det finns inga andra sätt att ta sig fram förutom tåget och den saknar prognos. Och tio minuter med promenad från dit vi ska är i min värld ingenting. Vad är problemet? 

Det är samma kort för kollektivtrafiken också. ingen extra kostnad. 

• Svar på tråden Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?
  • Anonym (TS)
    Jemp skrev 2024-12-30 14:55:14 följande:

Förmodligen osäkerhet pga bristande rutin i kollektivtrafik. Varför stör du dig på det?

Ja för att vi ska åka tillsammans. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 15:04:47 följande:
    Ja för att vi ska åka tillsammans. 
    Detta är ju pudelns kärna. Måste ni åka tillsammans? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (ena) skrev 2024-12-30 14:36:27 följande:
    Eh? Det du skriver här är inte alls begripligt. 
    Skillnad på att vara oflexibel och att inte veta?. Mina kollegor skulle jag inte räkna till oflexibla även om dom blir sena, dom kan bara inte systemet för alternativa resvägar. Dom som jag blir irriterad på är dom som blir upplysta man står vid en buss och säger att den inte ska dit vi ska och att dom vill åka dit vi ska. Att det inte går några färdmedel till dit vi ska verkar inte bekymra dessa utan dom ska göra det som är planerat.. trots att det är signalfel och varit detta i timmar? 
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 15:07:35 följande:
    Skillnad på att vara oflexibel och att inte veta?. Mina kollegor skulle jag inte räkna till oflexibla även om dom blir sena, dom kan bara inte systemet för alternativa resvägar. Dom som jag blir irriterad på är dom som blir upplysta man står vid en buss och säger att den inte ska dit vi ska och att dom vill åka dit vi ska. Att det inte går några färdmedel till dit vi ska verkar inte bekymra dessa utan dom ska göra det som är planerat.. trots att det är signalfel och varit detta i timmar? 
    Då säger man: Ok, vi ses där, och tar själv den alternativa färdvägen. Eller? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-30 15:07:29 följande:
    Detta är ju pudelns kärna. Måste ni åka tillsammans? 
    Om du och en kompis ska åka på en konsert, spårbunden trafik står still Och din kompis vill inte hinna fram i tid för att den inte vill sätta sig på en buss istället? du skulle hur enkelt som helst socialt då säga att stå här då? Det blir inte socialt osmidigt? 
  • nihka

Alla är inte lika snabbtänkta eller villiga/förmögna att tänka om och anpassa sig. Med mobiler är det ju lättare än någonsin att leta fram alternativa rutter. Jag reser mycket till och från och i jobbet. Om det står någon äldre person som intte verkar vara så mobilvan och väntar kan jag tipsa. Ibland får jag med mig nån.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 15:09:24 följande:
    Om du och en kompis ska åka på en konsert, spårbunden trafik står still Och din kompis vill inte hinna fram i tid för att den inte vill sätta sig på en buss istället? du skulle hur enkelt som helst socialt då säga att stå här då? Det blir inte socialt osmidigt? 
    Man kan "tävla". Se vem som kommer fram först. Din kompís verkar tro att tåget ändå ska komma snart, eller?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 15:09:24 följande:
    Det beror ju på. Har du så ofrexibla kompisar? Jag har aldrig varit med om det. Man kan vara oense om smidigast färdväg och vissa är mer rutinbundna än andra. Men jag känner ingen som skulle vägra annan lösning och hellre vänta i timmar. 

Jag skulle vänta ett tag, men inte hur länge som helst. Men vill man inte gå själv på konserten eller vad det nu är, har man ju inget val. 
  • Anonym (ena)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 15:07:35 följande:
    Mm, men hur ofta händer detta dig egentligen?

Eller är det en och samma person som gör såhär? För i så fall kan ju du ta din flexibilitet och välja att åka på egen hand istället för att resa med någon som irriterar dig? 
  • Anonym (TS)
    nihka skrev 2024-12-30 15:14:48 följande:
    Man kan "tävla". Se vem som kommer fram först. Din kompís verkar tro att tåget ändå ska komma snart, eller?
    Om man kommer fram och tåget stått still i över 1 timme och det inte finns någon prognos så kan man omöjligen tro att tåget ska komma snart. Beroende på hur man ser på ordet snart. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (ena) skrev 2024-12-30 15:16:41 följande:
    Mm, men hur ofta händer detta dig egentligen?

Eller är det en och samma person som gör såhär? För i så fall kan ju du ta din flexibilitet och välja att åka på egen hand istället för att resa med någon som irriterar dig? 
    Hänt väldigt ofta med en kollega till mig tidigare. Va hade hade en föreläsning på ett ställe och skulle vidare på en annan sak på eftermiddagarna och det var en period då pendeltåget typ alltid stod still. Det var mer regel att det var kaos än att tåget gick. Trots detta så kunde vi inte ta bussen för att vi skulle ju inte dit? typ vi säger att vi ska till Liljeholmen men bussen går Till hornstull. Om du tittar på en karta så ser du att man kan både åka tunnelbana och gå dit? men vi kan inte ta bussen till Hornstull då Fast vi vet att vi då kommer fram.
  • Anonym (ena)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 15:21:23 följande:
    Hänt väldigt ofta med en kollega till mig tidigare. Va hade hade en föreläsning på ett ställe och skulle vidare på en annan sak på eftermiddagarna och det var en period då pendeltåget typ alltid stod still. Det var mer regel att det var kaos än att tåget gick. Trots detta så kunde vi inte ta bussen för att vi skulle ju inte dit? typ vi säger att vi ska till Liljeholmen men bussen går Till hornstull. Om du tittar på en karta så ser du att man kan både åka tunnelbana och gå dit? men vi kan inte ta bussen till Hornstull då Fast vi vet att vi då kommer fram.
    Ok, så en person. Och det är ju inte så konstigt att en och samma person har samma beteende.

Jag skulle nog bara valt att inte resa tillsammans med den personen om personens beteende irriterade eller sinkade mig, så flexibel kan jag vara. Eller så hade jag försökt prata med personen och se om man kan komma fram till varför personen har svårt att ändra sin resväg utifrån ändrade förutsättningar. Och om det inte gick att resonera så skulle jag nog resa vidare på egen hand och sen planera mitt resande på egen hand fortsättningsvis. 
  • Anonym (ANN)

Håller med. Ser det hela tiden. Det kan vara så att folk vägrar byta märke på tacosåsen, eller prova handla i en annan mataffär. Det är så svenskt på nåt sätt. Man är plikttrogen och van att följa rutiner. Anpassad för att lyda under staten och arbetsgivaren.

• Anonym (ena)
    Anonym (ANN) skrev 2024-12-30 16:35:04 följande:

Håller med. Ser det hela tiden. Det kan vara så att folk vägrar byta märke på tacosåsen, eller prova handla i en annan mataffär. Det är så svenskt på nåt sätt. Man är plikttrogen och van att följa rutiner. Anpassad för att lyda under staten och arbetsgivaren.

Konstigt, jag känner nästan inga människor som fungerar så. Var hittar ni alla dessa människor? Jobbar ni på nåt särskilt ställe där dessa ansamlas? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (ANN) skrev 2024-12-30 16:35:04 följande:

Värre är det väl med folk som typ vägrar handla mat tillslut för att deras favoritbutik lagt ner. Då ska man helst inte äta alls och om man nu ska handla så ska det vara en annan butik som man handlade i som barn, trots att den både är långt ifrån och dålig. Men som du säger, vana. 
  • Anonym (My)

Kasst lokalsinne kanske? Att lära sig en väg kan vara svårt nog, när man inte har någon känsla för hur platser ligger i förhållande till varandra. 

Eller personen kanske har dålig erfarenhet av att ha blivit meddragen på äventyr hen inte alls var beredd eller sugen på.

• Anonym (TS)
    Anonym (My) skrev 2024-12-30 17:43:29 följande:

Kasst lokalsinne kanske? Att lära sig en väg kan vara svårt nog, när man inte har någon känsla för hur platser ligger i förhållande till varandra. 

Eller personen kanske har dålig erfarenhet av att ha blivit meddragen på äventyr hen inte alls var beredd eller sugen på.

Sugen på äventyr? Det finns kartor och att gå lite istället för att stå helt stilla måste väl alltid vara bättre. Alternativet är ju att stå kvar och då inte ta sig därifrån alls. 
  • Anonym (My)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 18:43:26 följande:
    Sugen på äventyr? Det finns kartor och att gå lite istället för att stå helt stilla måste väl alltid vara bättre. Alternativet är ju att stå kvar och då inte ta sig därifrån alls. 
    Att ha dålig koll själv och låta sig dras med av någon annan innebär alltid en viss risk. Har man gått på några nitar är det lätt att bli skeptisk när någon påstår sig ha en enkel lösning på ett problem.

Du visste att det var enkelt att åka buss. Men personen du var med kanske inte vågade lita på att du hade så mycket koll som du påstod.
  • Anonym (Störande)

Jag stör mig som fan på människor som inte är flexibla. Jag själv anpassar mig mycket lätt, kan fatta snabba beslut och tar saker för vad det är. Oftast. Jag behöver dock öva upp mitt tålamod för långsamma, oflexibla människor som förstorar upp små saker till gigantiska problem haha. Jag jobbar på att känna mer empati för dessa individer. Men oftast försöker jag undvika att umgås för ofta med såna typer av människor. 

• Anonym (TS)
    Anonym (My) skrev 2024-12-30 21:49:21 följande:
    Att ha dålig koll själv och låta sig dras med av någon annan innebär alltid en viss risk. Har man gått på några nitar är det lätt att bli skeptisk när någon påstår sig ha en enkel lösning på ett problem.

Du visste att det var enkelt att åka buss. Men personen du var med kanske inte vågade lita på att du hade så mycket koll som du påstod.
    Så alternativet är då att stå i timmar och vänta på en ersättningsbuss som absolut inte kommer rymma alla resenärer som skulle ta pendeltåget?

Låter som en person som har stora problem måste jag säga. Man kan kolla på en karta själv. Någonstans måste man ju fatta att man måste ta sig hem. Det blir ju tufft för dessa personer när det verkligen inträffar allvarliga saker och inte bara är stopp pga signalfel. 
Svar på tråden Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?