• Aliona

Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten

Min är äldre nu, men jag minns hur jobbigt det var med ledighet när barnet var under två. Vi hade långa ledigheter båda vinter och sommar, och hade nästan panik innan, men sen brukade vi komma in i rutinerna och det blev roligt och härligt också, Jag håller helt med förskoleläraren tidigare i tråden att rutiner är nyckeln till att få det att funka. Vi hade strikta tider för sömn, måltider och aktiviteter i den åldern och det är vad som fick det att funka.

Det andra var ordentliga utomhusvistelser varje dag för vårt barn var (är) väldigt aktivt och får han inte utlopp för energin så blev det inte kul för någon. Vi vuxna investerade i ordentliga skalkläder, fleecetröjor, gummistövlar, täckbyxor och vinterskor och var ute ett par timmar varje dag, året runt, i alla väder. Badhus och museer var verkligen inget för vårt barn i den åldern. Lekland blev han bara överstimulerad och ännu stirrigare av. Det var bara utevistelser som gällde. Vi jagade varandra, lekte Bockarna Bruse, hälsade på hundar som folk var ute med, matade ankor, kastade stenar i vatten och tävlade om största plumset, var på färg eller sifferjakt, var ute med ficklampor, lekte med geggamoja, hoppade på isfläckar, hoppade i vattenpölar, samlade pinnar?vad som helst. Det var urtråkigt för oss föräldrar och vi frös och var blöta, men det var vad som krävdes. Oavsett så var det värdefull tid med vårt barn som vi nu minns med glädje.

Hade vi väl varit ute så var det mycket lättare att vara inbne sen resten av dan, även om vi då också behövde göra saker med vårt aktiva lilla barn. Inne hade vi fysiska aktiviteter som gick an, tex att hoppa i sängen eller dansa, eller bara gå ner för alla trappor från femte våningen för att slänga ett mjölkpaket och gå alla trappor upp igen. 

Sen håller jag med dig om förskolan. Den var fantastisk för vårt barn, som älskade att träffa andra barn och få göra så mycket.

• Aliona

Dum fråga kanske, men måste du ha ledigt då? Om varken du eller barnen trivs med det, är det inte bättre atr ta ut all ledighet under sommarhalvåret när man kan vara mer ute? Det är liksom inget tvång på jullov. 

• Aliona
    Anonym (Inte ledig) skrev 2024-12-31 00:08:07 följande:
    Säg det till förskolan?. 
    Ja? Det kan inte förskolan ha åsikt om. En del måste jobba över julhelgen, de flesta andra har ett antal veckors ledighet per år att ta ut och kan göra det som det passar. Det är inget krav att ta semester under vintern. 
  • Aliona
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 18:17:39 följande:
    Intresset styr här och det blir absolut inget pianospel utan krävande och stimulerande aktivitet innan. 
    Det är just det som jag och många andra har sagt i tråden men som du verkar inte ta notis om. Har man fysiska och aktiva barn så får man se till att ge dem ordentligt utmanande aktiviteter, gärna tidigt på dagen. Det är ens skyldighet som förälder. Man kan inte bara ha dem hemma eller gå till öppna förskolan eller museer fulla med barn om ens barn behöver annat, och sen klaga på att det är jobbigt att vara hemma med dem när det inte funkar. Man får se till att vara ute, jaga dem i två timmar i ösregn om det så ska vara. Bor du så kasst att du varken har naturområde eller park och bara trafikerad väg runt er så får ni ta er iväg till mer lämpliga områden så att dina barn får det de behöver för att må bra. Dina barn låter visserligen lite extrema, men det är dina barn och i dina händer att få det att funka för dem.
  • Aliona
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 20:01:47 följande:
    Vad tror du barnen gör på ett museum menar du?? Går runt och tittar på konst eller?? På dessa museum finns klättervägg och andra utmanande saker. Simhallen är även fysiskt krävande. När det inte är lov så har barnen gymnastik också Så då klättrar dom högst upp i ribbstolen jämt? och jag kan inte åka med dom 40 minuter enkelväg varje dag för att vara i skogen. Det går inte
    Fast nu pratar vi ju om lovsituationen och du beskrev hur museerna och simhallen var omöjliga för att det är för mycket barn och väntetid när alla är lediga. Eller hur? Och då får du hitta annat för dina barn. Varför kan ni inte åka 40 min? Ni har ju semester. Jag förstår att det är jobbigt att sitta i bil eller kollektivtrafik med barn, men du bor som du gör. Det är inte dina barns fel och de ska inte behöva lida. Annars har folk tipsat om förskolans lekplats när där är stängt. Eller att ha sele. Eller så får du springa efter dem konstant så att dr inte hinner fram till vägen. 
  • Aliona
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 23:27:24 följande:

Vi vill knappast just nu sitta och fika? du sa att jag vill styra? det vill jag inte. Och tro mig vad jag kämpar med att avleda. Avleda och avleda. Jag har nog provat det mesta. Det kastas bort. Dom är under två år? 

dom vill hoppa ner. Och jag är inte så sugen på det. Den andra skogen ligger förhållandevis nära en bilväg. Om vi ska säga några hundra meter ifrån. Men om den ena bestämt sig för att det är kul så är det bilar som är roligt. Jag kan försöka visa saker och ja. Det funkar om jag spänt fast barnen i vagnen och vi tittar på kottar. men så fort dom kommer ner ska det springas och göras saker som är farligt. 

Sedan är inte detta ett problem när det är organiserat vilket vi kan ordna när det inte är semester? 

En bra dag när jag har gett dom exakt rätt stimulans så kan jag ta med dom på finare restauranger, låta dom äta trerätters med mina vänner och dom sköter sig ytterst exemplariskt. Alla som är barnvakt åt dom säger att dom är fantastiska och roliga och undrar när dom får vara barnvakt igen. På förskolan säger dom att barnen är skötsamma, ordentliga och att dom är riktigt duktiga på att leka NÄR dom är på avdelningen med dom stora barnen. Vanligtvis är dom på förskolan mellan 9:30-13:30. Vissa dagar får dom vara kvar till 15. Men när jag kommer och hämtar vid 15 så har dom suttit och bläddrat i böcker i minst en timme och vill bli lästa för. Då har dom ro till detta för att dom blivit intellektuellt stimulerade på förmiddagen. Tidigare var dom hemma två dagar i veckan också och då åkte vi alltid till ett museum och där fick dom sina utmaningar vilket gjorde att allt flöt på exemplariskt resten av dagen. 

Dom är inte dåligt uppfostrade eller monster. Däremot har dom behov av andra saker än saker som barn i deras ålder normalt sätt gör. Förskolan brukar ju vanligtvis inte ha sådär små barn på storbarnsavdelningen heller. Men ja, det blir trevligast så för alla inblandade parter? 

Det är toppen att du vet vad som fungerar med dina barn, och att du faktiskt har hittat en strategi som gör att det inte bara är ok, men att ds fungerar utmärkt. Men det gör det desto mer svårt att förstå varför du inte ser till att de får den stimulans de behöver, varje dag? 
  • Aliona
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-02 00:10:34 följande:

När det är lov så går ju inte detta. Det är balansen som vi har i vardagen som gör att det funkar. Det går inte att gå in på ett museum nu, inte för att det är stängt utan för att det är fullt av folk. På helgerna har vi exempelvis gymnastik klockan 9 på morgonen i en gymnastiksal med andra barn som är äldre. Dom tar efter och klättrar högst upp i ribbstolen. Sedan inspirerar dom äldre barnen så att allt flyter på. Från att det har hänt så kan man göra massor efter detta. Som att ena barnet kan sitta ner och träna piano. 

På vardagarna har som normalt förskolan mellan 9:30 och 13:30. Några dagar hämtas dom 15 men det är mer sällan och då har dom fått stimulans och efter detta kan vi lägga avancerade pussel, men det andra måste ha hänt innan.. och det är skitsvårt att få till detta hemma själv. Jag kan sätta på musik och tycka att vi ska dansa? dom springer bara in i badrummet och ska kasta ner toalettrullar då i toaletten. Tillslut får jag låsa toalettdörren och då ligger den ena på golvet utanför toaletten och bara skriker och den andra bankar på toalettdörren. Det är inte samma sak hemma som i en gymnastikhall. Men fortsättningsvis kanske jag ska försöka låna en sådan hall varje dag under ett helt lov?

Nu vet jag inte var du bor, mer än att det är ett litet ställe, men i de flesta städer finns det gymnastik för förälsrar och barn, tex på Friskis och Svettis och på olika gym. En hel del sportklubbar har också drop in på loven. Det kanske finns större klätterställningar på lekplatserna i någon grannkommun? Utomhusgym för vuxna gick också väl hem hos min två-åring. Sen kan man för inte så jättedyrt köpa ribbstolar och sätta upp i barnens rum, och man kan också sätta upp klätterväggar och hänga lianer, romerska ringar osv. Till sist så har många föreslagit skogen och det är ju just för att tex få klättra. Och kan de inte klättra så finns det mängder med andra fysiska aktiviteter att göra som inte kräver utrustning. 

Det låter också på flera av dina beskrivningar som att du inte får barnen att lyssna på dig. I all välmening så skulle du kanske behöva få stöd i föräldraskapet, båda i att sätta gränser och att styra upp dina barn. Det brukar finnas kurser som man kan få. Det ska naturligtvis inte vara ett alternativ att kasta toarullar i toan, och det verkar ganska extremt med låsta dörrar och barn som bankar och skriker. Även om dina barn fortfarande är små så är det viktigt att barnen får tydliga regler och ramar att förhålla sig till, och att de är trygga i att det är du som är ansvarig och bestämmer. 
  • Aliona
    Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-02 00:59:34 följande:

Att låsa dörren för att dom inte ska vara där inne är väl att sätta en gräns. Dom tycker att det är kul och givande. 

Friskis och Svettis har vi inte. Och inget utomhusgym heller dessvärre. 

Nej, att låsa dörren är en konsekvens när gränsen redan är överskriden. I dina inlägg pratar du om hur saker spårar ur, hur det blir kaos, hur barnen styr och begränsar er tillvaro genom att inte klara av för barn vanliga miljöer. Till viss del beror det på att barnen inte får sina behov tillgodosedda, till viss del pga du som föräder ger dem möjlighet genom att inte ha tillräckligt tydliga och strikta regler och kontroll. Det är där jag tänker att du kan behöva hjälp i föräldrarollen. 

Jag gav fler tips än Friskis och utgym. Det finns möjligheter men inte en enda gång i hela din tråd har du tagit till dig de tips du fått utan kommenterar vad du inte har och inte kan. 

Svar på tråden Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten