Olidligt att vara hemma med små barn under ledigheten
Min är äldre nu, men jag minns hur jobbigt det var med ledighet när barnet var under två. Vi hade långa ledigheter båda vinter och sommar, och hade nästan panik innan, men sen brukade vi komma in i rutinerna och det blev roligt och härligt också, Jag håller helt med förskoleläraren tidigare i tråden att rutiner är nyckeln till att få det att funka. Vi hade strikta tider för sömn, måltider och aktiviteter i den åldern och det är vad som fick det att funka.
Det andra var ordentliga utomhusvistelser varje dag för vårt barn var (är) väldigt aktivt och får han inte utlopp för energin så blev det inte kul för någon. Vi vuxna investerade i ordentliga skalkläder, fleecetröjor, gummistövlar, täckbyxor och vinterskor och var ute ett par timmar varje dag, året runt, i alla väder. Badhus och museer var verkligen inget för vårt barn i den åldern. Lekland blev han bara överstimulerad och ännu stirrigare av. Det var bara utevistelser som gällde. Vi jagade varandra, lekte Bockarna Bruse, hälsade på hundar som folk var ute med, matade ankor, kastade stenar i vatten och tävlade om största plumset, var på färg eller sifferjakt, var ute med ficklampor, lekte med geggamoja, hoppade på isfläckar, hoppade i vattenpölar, samlade pinnar?vad som helst. Det var urtråkigt för oss föräldrar och vi frös och var blöta, men det var vad som krävdes. Oavsett så var det värdefull tid med vårt barn som vi nu minns med glädje.
Hade vi väl varit ute så var det mycket lättare att vara inbne sen resten av dan, även om vi då också behövde göra saker med vårt aktiva lilla barn. Inne hade vi fysiska aktiviteter som gick an, tex att hoppa i sängen eller dansa, eller bara gå ner för alla trappor från femte våningen för att slänga ett mjölkpaket och gå alla trappor upp igen.
Sen håller jag med dig om förskolan. Den var fantastisk för vårt barn, som älskade att träffa andra barn och få göra så mycket.