Anonym (M) skrev 2025-01-01 01:15:35 följande:
Jo självklart förväntar man sig att ens partner som också vill ha barn kommer ta sitt ansvar. De flesta normalt funtade människor inser ju att saker förändras när man får barn och att man behöver prioritera om. Tror nog de flesta faktiskt inte lever och prioriterar som om man hade barn om man inte har det? Jag tycker ju att man snarare bör ifrågasätta varför det är så vanligt att pappor av egen fri vilja skaffar barn och dessutom låter sin partner tro att de gör det ihop som ett team men sen sviker det förtroendet och inte klarar av att leva upp till det de själva varit med och skapat, för att det blev ju mycket jobbigare än de ens reflekterat över.
Så ja det som händer är ju att kvinnan steppar upp och täcker upp för det han inte klarar för att hon, till skillnad från honom, inte vill låta hans inkompetens gå ut över barnen. Och nej det handlar inte bara om män som sitter och spelar dator hela dagarna. Utan detta är ju ett lika vanligt fenomen bland män som arbetar med normala jobb, hjälper till hemma och allt det, men som helt enkelt inte insett vad det krävs att vara förälder och inte förrän det är för sent inser att de kanske egentligen inte orkar/vill/klarar av att ta det ansvaret. Hur är det meningen att kvinnan ska veta detta, när de själva inte ens verkar veta det? Detta är ju samma män som blir helt oförstående när kvinnan sen till slut vill separera.
Jag vet inte, känslan jag får är att män ofta inte ens reflekterar över hur livet faktiskt kommer förändras med ett barn. Åtminstone inte på ett djupare plan. Kvinnan har oftare funderat på detta redan innan, och om inte så åtminstone under graviditeten. Jag menar ett exempel är ju män som när de väntar barn pratar om exempelvis hur roligt det ska bli att ha ett barn som man kan ta med ut i verkstan och visa hur man skruvar med bilen. Och absolut det kan ju vara en sak att se fram emot, men har de ens fattat hur mycket som kommer innan den saken ens är något att fundera på att faktiskt göra?
Jag kan hålla med om mycket av det du skriver, men undrar då samtidigt hur vissa kvinnor vågar chansa på en dataspelare eller social festprisse. Speciellt utan att diskutera igenom innan och bara utgå från att allt kommer förändras när barnet kommer.