• Anonym (Peter)

Varför skaffar man barn så fort?

Det verkar vara så vanligt att vara snabb på barn. Varför inte vänta typ 3år i en relation om man ska bilda familj?

Många verkar bli gravida första året och känner inte sin partner mer än i förälskelsestadiet. Sen hör man att partnern minsann har förändrats och blivit allt från psykopat, mobbare, narcissist eller psykisk misshandlare.

Nu är det vanligaste att det är 2 vettiga föräldrar som funkar. Men det verkar vara orimligt ofta som det jag skriver om faktiskt händer. Speciellt i en tid där vi har preventivmedel och då har lyxen att lära känna varandra på djupet INNAN man skaffar barn. 

• Svar på tråden Varför skaffar man barn så fort?
  • Anonym (Lilja)

Är det så vanligt? De flesta är ju över 30 innan de börjar med barn, de skaffar inte barn med flesta bästa snabbt. 

• Anonym (Ninni)

Jag upplever inte att det är vanligt. 

• Anonym (Dd)

Samma grej med att många har bråttom med att flytta ihop. Har man dessutom barn sedan tidigare så är det än mer viktigt att vänta och inte ha för bråttom. 

• Anonym (Peter)
    Anonym (Lilja) skrev 2024-12-31 09:32:03 följande:

Är det så vanligt? De flesta är ju över 30 innan de börjar med barn, de skaffar inte barn med flesta bästa snabbt. 

Anonym (Ninni) skrev 2024-12-31 09:38:16 följande:

Det är nog inte så vanligt generellt sett. Inte i mitt liv eller bland dom jag har omkring mig åtminstone.

Men här på FL tycker jag att det är relativt vanligt med sådana trådar.
  • Anonym (J)
    Anonym (Dd) skrev 2024-12-31 09:47:12 följande:

Samma grej med att många har bråttom med att flytta ihop. Har man dessutom barn sedan tidigare så är det än mer viktigt att vänta och inte ha för bråttom. 

Fast flytta ihop spelar väl mindre roll, det är ju bara fint. Varför vänta flera år innan det, det fattar inte jag överhuvudtaget. Men barn, det behöver man vänta med. 
  • Anonym (J)

Men har man barn innan så nej då flyttar man ju inte ihop fort heller, men annars är det väl fritt fram 

• Anonym (Lilja)
    Anonym (Peter) skrev 2024-12-31 10:00:16 följande:
    Anonym (Ninni) skrev 2024-12-31 09:38:16 följande:

Det är nog inte så vanligt generellt sett. Inte i mitt liv eller bland dom jag har omkring mig åtminstone.

Men här på FL tycker jag att det är relativt vanligt med sådana trådar.
    Så vad vill du diskutera?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Lilja) skrev 2024-12-31 10:05:39 följande:
    Så vad vill du diskutera?
    Varför skaffar vissa människor barn så tidigt i relationen?
  • Anonym (E)

Problemet med de som flyttar ihop och skaffar barn efter endast några år är att det oftast slutar med separation eller skilsmässa. Man har inte hunnit lära känna varandra ordentligt och relationen är oftast inte tillräckligt stark för att klara de påfrestningar som barn innebär.

• Anonym (Lilja)
    Anonym (Peter) skrev 2024-12-31 10:29:20 följande:
    Varför skaffar vissa människor barn så tidigt i relationen?
    OK, det framkom inte i din TS. Där lade du fram det som en allmän sanning.

Vissa blir väl gravida av misstag och väljer att behålla, vissa vill ha barn tidigt i förhållandet av olika orsaker, varav ålder kan vara en. 
Svar på tråden Varför skaffar man barn så fort?