Inlägg från: Anonym (ChatGPT) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ChatGPT)

Brukar du använda ChatGPT??

Brukar du använda ChatGPT? Till vad? Varför? Är det bara en kul grej, eller är det ett användbart verktyg som du upplever ger användbara svar?

Hoppas på många svar - jag är nyfiken!

• Svar på tråden Brukar du använda ChatGPT??
  • Anonym (ChatGPT)

Tack för alla svar! 😊

Ni som skriver att ni använder den för att fråga om saker/efterfråga information, upplever ni att svaren är pålitliga (så länge man formulerat frågan rätt)? Någon skrev att man bör vara källkritisk, men hur är man det när man inte får några källor (eller iaf inga som stämmer)? Eller menade du att man bör dubbelkolla infon man får? Men vad är i så fall poängen med att blanda in ChatGPT öht?

Att använda den till att bolla idéer och komma loss när man fastnat fattar jag (och även att be om relationsråd 😆) - allting som man själv kan bedöma värdet av till 100 %. Däremot att använda den som informationskälla förstår jag inte poängen med.

• Anonym (ChatGPT)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-31 15:10:51 följande:

Både ja och nej, skulle jag säga. Är träningsdatat fel så kommer svaret att vara fel. Missuppfattar den vad du frågar så kan du få fel svar. Ibland hallucinerar den. Ibland bedömer den att det är viktigare att dina känslor skyddas än att du får rätt svar, så då kanske den tex väljer att hålla med dig trots att du har helt fel. Mycket av detta kan undvikas genom att prompta rätt, men det är en hel vetenskap i sig. 

Samtidigt visar studier att den börjar närma sig doktorsnivå inom flera kunskapsområden, och det är ju inte automatiskt så att du får korrekt information bara för att du googlar istället. Jag är ganska säker på att överlag så har ChatGPT en bättre chans att svara rätt på en fråga än du har efter 10 minuters googling, om frågan hör till ett ämnesområde där du saknar utbildning. Samtidigt KAN det bli helt galet fel och därför måste man vara kritisk när det gäller något viktigt. 

Nej man får så klart inte automatiskt rätt info av en googling, men där har man ju möjligheten att direkt själv avgöra om det är korrekt eller inte. Och även om det skulle vara så att chansen att jag har hunnit få ett korrekt svar av ChatGPT innan jag hunnit hitta det själv genom en googling (vilket definitivt inte stämmer med min erfarenhet, men vi ponerar ändå att det är så) så är det ju ändå inte värt nåt eftersom du inte vet att det är korrekt, eller hur? I de allra flesta fall ger den ju helt galna svar, så du måste ju alltid ändå lägga exakt samma tid på att googla/fråga nån som vet, för att försäkra dig om att svaret från Chat var rätt. Sen vad anledningen är till att den ger tokiga svar är ju ganska ointressant - det gör ju inte att svaren blir mer rätt?

Däremot är jag som sagt helt med på att ChatGPT är jättebra på det mesta som inte involverar någon form av förmedlande av fakta/information (utom bildgenerering utifrån enkla instruktioner, och matte som kräver någon form av matematiskt resonemang ? där kan det också bli rejält tokigt 😆), det är bara användningen av den som källa till information jag inte för mitt liv kan förstå.
  • Anonym (ChatGPT)
    MrLovely skrev 2025-01-01 20:36:28 följande:
    Man kan be om källor. Man kan dubbelkolla med Google.

Man bör vara så specifik som möjligt. Något som är allmängiltigt sant, kanske inte är det på något smalare specialområde.
    Har du bett om källor och då fått källor som faktiskt stämmer? Och vad är poängen om du sen ändå måste googla dig fram till infon?
  • Anonym (ChatGPT)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-01 21:57:30 följande:

Om du upplever att du oftast får galna svar är det inte konstigt att du ser den som en dålig informationskälla. Vi har helt olika upplevelser där. Jag upplever att ChatGPTs svar generellt är säkrare än en googling när det gäller ämnen jag inte har någon kunskap i. Dvs att risken att det blir fel är högre om jag själv försöker sammanställa kunskapen, än om jag låter ChatGPT göra det. 

När det gäller ämnet jag har en doktorsexamen i blir det däremot uppenbart att den inte når upp till expertnivå ännu. Så det är inte så att jag upplever att ChatGPT alltid har rätt, utan bara att den för mig generellt är ett mindre dåligt verktyg än Google.

Jag resonerade som du till att börja med, men upptäckte sen av en slump att den hade gett ett helt felaktigt svar, trots att det verkade otroligt hållbart och trovärdigt, och trots att en väldigt snabb googling verkade bekräfta. Efter det började jag dubbelkolla alla svar grundligt, och upptäckte då att bara ca vart 10e svar var någorlunda korrekt. Jag kan ju inte låta bli att fråga hur du vet att de svar du får är korrekta? De framstår ju som sagt alltid som väldigt rimliga och välgrundade, och de ger en ofta den där aha-upplevelsen av att man förstår nånting man tidigare inte förstod, och ändå är de (i min erfarenhet) i princip alltid helt åt skogen. Så hur vet du?

Min avsikt är alltså inte att tjafsa, utan jag är genuint nyfiken - och jag hade ju gärna lärt mig hur man ska göra för att det ska vara t nytta 🙂
  • Anonym (ChatGPT)
    Swedman skrev 2025-01-04 09:19:20 följande:
    Ibland kan du inte googla eftersom du inte ens vet frågan.
    Har varit med om dessa AHA upplevelser då jag "Chattat" istället för att googla. ChatGPT tar upp saker som påverkar och som jag inte hade en aning om. Det enda sätt jag kunnat få reda på det är att ställa samma fråga via nåt Forum (och fått vänta i dagar alt. aldrig få svar) eller detaljläsa manualen som oftast är på 200-400 sidor.

Man googlar efteråt för att verifiera chatGPT:s utsagor.
    Ja, detta köper jag! Lite som Wikipedia (i början) - absolut ingen trovärdig lr accepterad källa i sig, men bra för att få nya infallsvinklar och hitta vidare. Som sagt: jag säger inte att ChatGPT inte är användbart; jag säger bara att som ren informationskälla suger den.
  • Anonym (ChatGPT)
    Anonym (Sällan) skrev 2025-01-04 09:37:02 följande:

Det händer någon enstaka gång om jag t ex ska göra något jag aldrig gjort tidigare och som jag inte vet något om. Då är det lättare och smidigare att få det direkt i punktform eller alternativt som en sammanfattning än att läsa på själv.

Skriva texter och utforma dokument vill jag göra själv då jag upplever att resultatet blir bättre på både svenska och engelska än om ChatGPT skriver det. Litar även mer på min egen förmåga att analysera och förstå information.

Jag gissar att ens egen bakgrund är ganska avgörande för hur man upplever ChatGPT. I mitt fall så har jag läst mycket på universitet och har lång vana av att skriva och formulera mig. Har däremot kollegor och vänner som inte alls har samma vana och som tycker att det är ett fantastiskt verktyg. För den som skriver långsamt eller är dyslektiker är det säkert också ovärderligt.

Haha - stämmer med min användning och min bakgrund till punkt och pricka 😊 Samtidigt finns det ju uppenbarligen andra som detta inte stämmer för; "Anna" som skrivit i tråden att hon använder ChatGPT i stor utsträckning har ju också doktorerat, så ...
  • Anonym (ChatGPT)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-04 10:46:53 följande:
    Alltså, jag har använt den dagligen i över två år. Mycket är  förstås erfarenhet. Inom mitt eget och närliggande expertområden så testar jag den både själv och läser publicerade mätningar, så där har jag en mer objektiv uppfattning, annars antar jag att det funkar precis som när du bedömer om det är lämpligt att fråga din partner eller mamma en viss fråga: med tiden så har du utvecklat en känsla för vilken typ av fråga du kan ställa till vilken person om du vill ha ett vettigt svar.
    Fast det är det som är min poäng: när man frågar en människa så märker man ju om svaret är trovärdigt/om personen har koll eller inte och/eller man vet vilken typ av kunskap personen besitter. Med ChatGPT är det ju däremot helt omöjligt att avgöra om man inte själv har kunskapen, eftersom den är otroligt bra på att framstå som enormt trovärdig och "kunnig" (om man nu öht kan använda det ordet om en AI). Man kan ju få svar som även någon med akademisk bakgrund och stor vana att bedöma information kan bedöma som trovärdig. Jag har, precis som du, doktorerat, och anser nog att jag är rätt bra på att bedöma information, men majoriteten av ChatGPT:s svar hade jag ändå bedömt som trovärdiga, trots att de i absoluta majoriteten av fallen är helt ute och cyklar.  Hursomhelst - det är ju bra att du har användning av det 😊
  • Anonym (ChatGPT)
    ElaineBenes skrev 2025-01-04 10:46:54 följande:

Jag använder inte. Inte än kanske jag ska säga för har nog inte förstått hur många användningsområden det finns. 
    Tycker dock att det i vissa avseenden är skrämmande att människor så lätt kan utge sig för att sitta på olika typer av kunskap som sedan inte stämmer. 

Tänker jobbansökningar, eller för den delen mail på jobbet om man sedan ska förklara muntligt. 
    Eller datingappar där personen i fråga inte alls uttrycker samma sak som i skrift. 
    Menar alltså inte de som använder det som ett hjälpmedel, utan de som själva inte förstår innebörden av vad de skrivit (eller kopierat) 

Ja, detta är ju helt klart också ett problem ...
  • Anonym (ChatGPT)
    Anonym (forskare) skrev 2025-01-04 10:58:28 följande:

Jag använder Claude (motsvarande chat GPT) mycket i mitt arbete som forskare och för intellektuella frågor rent allmänt. För att kunna använda AI:n på ett bra sätt tycker jag det är nödvändigt med förkunskaper och förmåga att undersöka saker på egen hand, men med de begränsningarna tycker jag att det är ett alldeles utmärkt verktyg.

Något jag har märkt är att AI:n inte är så bra på att ge bra svar i komplexa vetenskapliga frågor, där det finns studier som pekar i olika riktningar osv. Som forskare är det ju ofta i sådana områden man rör sig, och där tycker jag att AI:n (ännu) inte är ett särskilt bra stöd. Men däremot är den bra på att läsa och kommentera text, att extrahera ut relevant information från olika texter osv. Den är också ganska bra på att diskutera vetenskapliga metoder och potentiella begränsningar. Jag kan t.ex. ladda upp en vetenskaplig artikel och be AI:n sammanfatta den, och sen kan vi diskutera slutsatserna och artikelns begränsningar. Detta tycker jag den gör på ett bra sätt, MEN det hade inte gått lika bra om jag inte själv hade haft expertkunskap då den missar saker ibland. Eftersom jag har expertkunskap inom ämnesområdet och inom forskningsfältet generellt kan jag ju ställa kritiska frågor, men om jag inte hade den kunskapen hade det varit lätt att bli vilseledd.

Jag gillade Annas formulering här några inlägg upp, om att man får en känsla för vilken sorts frågor man kan ställa och också hur man ska förhålla sig till svaren. Och jag tycker definitivt att det kräver ett stort mått av kunskap och kritiskt tänkande för att kunna använda verktyget på ett effektivt sätt.

Allt detta är jag helt med på. Det är alltså inte såna här saker jag ifrågasätter, utan användningen/nyttan av ChatGPT som ren informationskälla. Sen vet jag inte hur det är med Claude iofs.
  • Anonym (ChatGPT)
    MrLovely skrev 2025-01-05 10:12:53 följande:
    När jag har skrivit mer akademiska texter har jag haft behov av källor.

Man bör alltid vara källkritisk om ämnet kan vara kontroversiellt, därför dubbelkollar jag. Det kan vara statistik, historiska fakta etc.

Ber jag om förslag på ett recept så behövs ingen Googling.

Fenomenet hallucinering har jag bara upplevt när jag haft för långa trådar. Då verkar den få problem med minnet.
    Har du kunnat använda den till det? När jag har försökt be om källor har jag bara fått länkar till källor som inte är trovärdiga och/eller källor som inte öht funkar som källa till det som efterfrågas. Det har iofs främst gällt när jag bett om källor för något ChatGPT sagt själv.
Svar på tråden Brukar du använda ChatGPT??