• Anonym (ChatGPT)

Brukar du använda ChatGPT??

Brukar du använda ChatGPT? Till vad? Varför? Är det bara en kul grej, eller är det ett användbart verktyg som du upplever ger användbara svar?

Hoppas på många svar - jag är nyfiken!

• Svar på tråden Brukar du använda ChatGPT??
  • Anonym (Mamma Mu)

Jag använder chatGPT till mycket, till exempel:

1. Kan fråga om ett mail eller en text jag skrivit är oklar på något sätt och behöver utvecklas.

2. Få hjälp med att öva inför arbetsintervjun, skriva personligt brev osv. Låter alltså inte chatGPT skriva åt mig utan komma med tips och råd.

3. Fråga om det är något jag inte förstår. Till exempel förklara begrepp, översätta texter osv.

4. Få idéer och tips hur jag kan komma vidare i eller påbörja nya projekt, skriva listor och planering.

• MrLovely

Ja till allt möjligt.

Förbättra engelska texter. Fråga om olika ämnen.

Men man måste först lära sig hur man ska ställa sina frågor, för som man frågar får man svar.

• Aniiee

Jag använder ChatGPT (och en annan, som egentligen är bättre för mig) främst för att komma loss och få idéer när jag kört fast i mitt skrivande. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (J)

Varje dag till allt möjligt. Jag tycker att det är ett användbart verktyg men använder det inte i jobbet utan om jag vill veta något eller få något förklarat

• Postman

Har börjat titta på det. Är lite skeptisk, kommer appen att läsa av mig och till slut ha så mycket information om mig så den kan skapa en digital variant av mig. Vart hamnar information som jag frågar den om. Tankarna är många. 

• Aniiee
    Postman skrev 2024-12-31 11:49:47 följande:

Har börjat titta på det. Är lite skeptisk, kommer appen att läsa av mig och till slut ha så mycket information om mig så den kan skapa en digital variant av mig. Vart hamnar information som jag frågar den om. Tankarna är många. 

Det beror ju så klart på..... kommer du berätta så mycket om dig för ChatGPT? Mer än vad som redan finns på nätet, vill säga?
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (S)

Typ hela tiden. Men man får vara källkritisk vid fakta. Vad den är bäst på? Relationsråd, förvånande nog! 

• Postman
    Aniiee skrev 2024-12-31 12:18:39 följande:
    Det beror ju så klart på..... kommer du berätta så mycket om dig för ChatGPT? Mer än vad som redan finns på nätet, vill säga?
    Haha ja jag kanske är överdrivet konspiratorisk. Tänker mig att den kanske kopierar min röst eller om appen lyssnar genom telefonen trots att den borde vara inaktiv. Använder man kamera, talar eller skicka bilder så får den ju med tiden en bra databas över mig som person. Hur eller hur så utgår jag ifrån att den samlar data för att bli bättre. Förr eller senare kan den ha så mycket data om oss så den kan görs digitala kloner kanske. 🤔 
  • Anonym (ChatGPT)

Tack för alla svar! 😊

Ni som skriver att ni använder den för att fråga om saker/efterfråga information, upplever ni att svaren är pålitliga (så länge man formulerat frågan rätt)? Någon skrev att man bör vara källkritisk, men hur är man det när man inte får några källor (eller iaf inga som stämmer)? Eller menade du att man bör dubbelkolla infon man får? Men vad är i så fall poängen med att blanda in ChatGPT öht?

Att använda den till att bolla idéer och komma loss när man fastnat fattar jag (och även att be om relationsråd 😆) - allting som man själv kan bedöma värdet av till 100 %. Däremot att använda den som informationskälla förstår jag inte poängen med.

• jaha2024
    Anonym (ChatGPT) skrev 2024-12-31 10:39:51 följande:
    Brukar du använda ChatGPT??

Brukar du använda ChatGPT? Till vad? Varför? Är det bara en kul grej, eller är det ett användbart verktyg som du upplever ger användbara svar?

Hoppas på många svar - jag är nyfiken!

så smidigt. google kommer tappa på detta
Svar på tråden Brukar du använda ChatGPT??