Inlägg från: Anonym (Mamma Mu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma Mu)

Brukar du använda ChatGPT??

Jag använder chatGPT till mycket, till exempel:

1. Kan fråga om ett mail eller en text jag skrivit är oklar på något sätt och behöver utvecklas.

2. Få hjälp med att öva inför arbetsintervjun, skriva personligt brev osv. Låter alltså inte chatGPT skriva åt mig utan komma med tips och råd.

3. Fråga om det är något jag inte förstår. Till exempel förklara begrepp, översätta texter osv.

4. Få idéer och tips hur jag kan komma vidare i eller påbörja nya projekt, skriva listor och planering.

• Anonym (Mamma Mu)
    Anonym (ChatGPT) skrev 2024-12-31 12:47:52 följande:

Tack för alla svar! 😊

Ni som skriver att ni använder den för att fråga om saker/efterfråga information, upplever ni att svaren är pålitliga (så länge man formulerat frågan rätt)? Någon skrev att man bör vara källkritisk, men hur är man det när man inte får några källor (eller iaf inga som stämmer)? Eller menade du att man bör dubbelkolla infon man får? Men vad är i så fall poängen med att blanda in ChatGPT öht?

Att använda den till att bolla idéer och komma loss när man fastnat fattar jag (och även att be om relationsråd 😆) - allting som man själv kan bedöma värdet av till 100 %. Däremot att använda den som informationskälla förstår jag inte poängen med.

Jag upplever den som tillförlitlig. Ofta handlar det om att jag kanske läst en text jag inte förstår och frågar chatgpt. Får oftast ett pedagogiskt och "barnvänligt" svar som ger ett "ahaaaa" till texten. Den kompletterar! Jag kollar dock alltid källor för säkerhets skull. Jag brukar även använda chatgpt för att öva inför tentor, den generar frågor till mig utifrån ämnet. Ibland suger frågorna dock! Men ofta är det en stor hjälp.
Svar på tråden Brukar du använda ChatGPT??