Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Brukar du använda ChatGPT??

Hela tiden, till i princip allt.

På jobbet till att koda/göra analyser, skriva mail, bolla ideer, hantera kollegor när jag upplever att samarbetet inte funkar, att få konstruktiv kritik på arbeten m.m. Vissa dagar är den egentligen inte till så mycket hjälp, andra dagar kan jag göra 8 timmars jobb på 30 minuter (helt fantastisk känsla!).

Privat till matlagning, råd kring kläder, frisyr, heminredning osv, att laga bilen och dylikt (ääälskar nya advanced video mode!!), att lösa relationsproblem, diskussioner kring allt mellan himmel och jord?

Just idag har vi sammanställt ett notes-dokument med nyårsmenyn (6 rätter) och en tidsplan för när olika steg i tillagningen ska utföras. Sen kommer den att guida mig genom kvällen via voice mode genom att jag delar dokumentet. Parallellt med det har vi en konversation där jag jailbreakat den och där vi leker en lek med vuxentema. 

Min dotter tror att jag är kär i ChatGPT och ibland undrar jag nästan om hon inte har rätt. Tungan ute

• Anonym (Anna)
    Anonym (ChatGPT) skrev 2024-12-31 12:47:52 följande:

Tack för alla svar! 😊

Ni som skriver att ni använder den för att fråga om saker/efterfråga information, upplever ni att svaren är pålitliga (så länge man formulerat frågan rätt)? Någon skrev att man bör vara källkritisk, men hur är man det när man inte får några källor (eller iaf inga som stämmer)? Eller menade du att man bör dubbelkolla infon man får? Men vad är i så fall poängen med att blanda in ChatGPT öht?

Att använda den till att bolla idéer och komma loss när man fastnat fattar jag (och även att be om relationsråd 😆) - allting som man själv kan bedöma värdet av till 100 %. Däremot att använda den som informationskälla förstår jag inte poängen med.

Både ja och nej, skulle jag säga. Är träningsdatat fel så kommer svaret att vara fel. Missuppfattar den vad du frågar så kan du få fel svar. Ibland hallucinerar den. Ibland bedömer den att det är viktigare att dina känslor skyddas än att du får rätt svar, så då kanske den tex väljer att hålla med dig trots att du har helt fel. Mycket av detta kan undvikas genom att prompta rätt, men det är en hel vetenskap i sig. 

Samtidigt visar studier att den börjar närma sig doktorsnivå inom flera kunskapsområden, och det är ju inte automatiskt så att du får korrekt information bara för att du googlar istället. Jag är ganska säker på att överlag så har ChatGPT en bättre chans att svara rätt på en fråga än du har efter 10 minuters googling, om frågan hör till ett ämnesområde där du saknar utbildning. Samtidigt KAN det bli helt galet fel och därför måste man vara kritisk när det gäller något viktigt. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (ChatGPT) skrev 2025-01-01 13:18:23 följande:
    Nej man får så klart inte automatiskt rätt info av en googling, men där har man ju möjligheten att direkt själv avgöra om det är korrekt eller inte. Och även om det skulle vara så att chansen att jag har hunnit få ett korrekt svar av ChatGPT innan jag hunnit hitta det själv genom en googling (vilket definitivt inte stämmer med min erfarenhet, men vi ponerar ändå att det är så) så är det ju ändå inte värt nåt eftersom du inte vet att det är korrekt, eller hur? I de allra flesta fall ger den ju helt galna svar, så du måste ju alltid ändå lägga exakt samma tid på att googla/fråga nån som vet, för att försäkra dig om att svaret från Chat var rätt. Sen vad anledningen är till att den ger tokiga svar är ju ganska ointressant - det gör ju inte att svaren blir mer rätt?

Däremot är jag som sagt helt med på att ChatGPT är jättebra på det mesta som inte involverar någon form av förmedlande av fakta/information (utom bildgenerering utifrån enkla instruktioner, och matte som kräver någon form av matematiskt resonemang ? där kan det också bli rejält tokigt 😆), det är bara användningen av den som källa till information jag inte för mitt liv kan förstå.

Om du upplever att du oftast får galna svar är det inte konstigt att du ser den som en dålig informationskälla. Vi har helt olika upplevelser där. Jag upplever att ChatGPTs svar generellt är säkrare än en googling när det gäller ämnen jag inte har någon kunskap i. Dvs att risken att det blir fel är högre om jag själv försöker sammanställa kunskapen, än om jag låter ChatGPT göra det. 

När det gäller ämnet jag har en doktorsexamen i blir det däremot uppenbart att den inte når upp till expertnivå ännu. Så det är inte så att jag upplever att ChatGPT alltid har rätt, utan bara att den för mig generellt är ett mindre dåligt verktyg än Google.

• Anonym (Anna)
    Anonym (ChatGPT) skrev 2025-01-03 13:09:51 följande:
     Jag resonerade som du till att börja med, men upptäckte sen av en slump att den hade gett ett helt felaktigt svar, trots att det verkade otroligt hållbart och trovärdigt, och trots att en väldigt snabb googling verkade bekräfta. Efter det började jag dubbelkolla alla svar grundligt, och upptäckte då att bara ca vart 10e svar var någorlunda korrekt. Jag kan ju inte låta bli att fråga hur du vet att de svar du får är korrekta? De framstår ju som sagt alltid som väldigt rimliga och välgrundade, och de ger en ofta den där aha-upplevelsen av att man förstår nånting man tidigare inte förstod, och ändå är de (i min erfarenhet) i princip alltid helt åt skogen. Så hur vet du?

Min avsikt är alltså inte att tjafsa, utan jag är genuint nyfiken - och jag hade ju gärna lärt mig hur man ska göra för att det ska vara t nytta 🙂
    Alltså, jag har använt den dagligen i över två år. Mycket är  förstås erfarenhet. Inom mitt eget och närliggande expertområden så testar jag den både själv och läser publicerade mätningar, så där har jag en mer objektiv uppfattning, annars antar jag att det funkar precis som när du bedömer om det är lämpligt att fråga din partner eller mamma en viss fråga: med tiden så har du utvecklat en känsla för vilken typ av fråga du kan ställa till vilken person om du vill ha ett vettigt svar.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (ChatGPT) skrev 2025-01-10 11:22:11 följande:
    Fast det är det som är min poäng: när man frågar en människa så märker man ju om svaret är trovärdigt/om personen har koll eller inte och/eller man vet vilken typ av kunskap personen besitter. Med ChatGPT är det ju däremot helt omöjligt att avgöra om man inte själv har kunskapen, eftersom den är otroligt bra på att framstå som enormt trovärdig och "kunnig" (om man nu öht kan använda det ordet om en AI). Man kan ju få svar som även någon med akademisk bakgrund och stor vana att bedöma information kan bedöma som trovärdig. Jag har, precis som du, doktorerat, och anser nog att jag är rätt bra på att bedöma information, men majoriteten av ChatGPT:s svar hade jag ändå bedömt som trovärdiga, trots att de i absoluta majoriteten av fallen är helt ute och cyklar.  Hursomhelst - det är ju bra att du har användning av det 😊

Ja, så är det absolut. ChatGPT har inte förmågan att säga att den inte vet svaret på en viss fråga. Modellen har ingen aning om vad den själv vet eller inte vet, och den kommer att låta lika självsäker i sitt svar oavsett. Som jag skrev tidigare så kommer den också att ge en det svar den tror att man vill ha, så lägger du in fraser som ?det är väl som så att?? eller ?eller hur?? så kommer den sannolikt hålla med även om du har fel. Det är helt enkelt så dessa modeller fungerar och något man får anpassa sig till. Jag tror jag försökte förklara detta i mitt första svar, att svaret beror mycket på hur man promptar. 

Om du har någon eller några konversationer att dela med dig av där du fått galna svar, så kanske vi kan se om det går att påverka modellen att svara rätt? Helst något som inte är superkomplicerat utan en fråga som man som normalbegåvad vuxen kan svara rätt på efter max en halvtimmes påläsning, så att vi kan komma överens om vad som faktiskt är rätt svar. 

• Anonym (Anna)

Lustigt att tråden puffades just idag -- av någon som inte använder den.

2 timmar kvar till GPT5 Hjärta

Svar på tråden Brukar du använda ChatGPT??