Brukar du använda ChatGPT??
Jag använder Claude (motsvarande chat GPT) mycket i mitt arbete som forskare och för intellektuella frågor rent allmänt. För att kunna använda AI:n på ett bra sätt tycker jag det är nödvändigt med förkunskaper och förmåga att undersöka saker på egen hand, men med de begränsningarna tycker jag att det är ett alldeles utmärkt verktyg.
Något jag har märkt är att AI:n inte är så bra på att ge bra svar i komplexa vetenskapliga frågor, där det finns studier som pekar i olika riktningar osv. Som forskare är det ju ofta i sådana områden man rör sig, och där tycker jag att AI:n (ännu) inte är ett särskilt bra stöd. Men däremot är den bra på att läsa och kommentera text, att extrahera ut relevant information från olika texter osv. Den är också ganska bra på att diskutera vetenskapliga metoder och potentiella begränsningar. Jag kan t.ex. ladda upp en vetenskaplig artikel och be AI:n sammanfatta den, och sen kan vi diskutera slutsatserna och artikelns begränsningar. Detta tycker jag den gör på ett bra sätt, MEN det hade inte gått lika bra om jag inte själv hade haft expertkunskap då den missar saker ibland. Eftersom jag har expertkunskap inom ämnesområdet och inom forskningsfältet generellt kan jag ju ställa kritiska frågor, men om jag inte hade den kunskapen hade det varit lätt att bli vilseledd.
Jag gillade Annas formulering här några inlägg upp, om att man får en känsla för vilken sorts frågor man kan ställa och också hur man ska förhålla sig till svaren. Och jag tycker definitivt att det kräver ett stort mått av kunskap och kritiskt tänkande för att kunna använda verktyget på ett effektivt sätt.