Inlägg från: MrLovely |Visa alla inlägg
  • MrLovely

Brukar du använda ChatGPT??

Ja till allt möjligt.

Förbättra engelska texter. Fråga om olika ämnen.

Men man måste först lära sig hur man ska ställa sina frågor, för som man frågar får man svar.

• MrLovely
    Anonym (ChatGPT) skrev 2024-12-31 12:47:52 följande:

Tack för alla svar! 😊

Ni som skriver att ni använder den för att fråga om saker/efterfråga information, upplever ni att svaren är pålitliga (så länge man formulerat frågan rätt)? Någon skrev att man bör vara källkritisk, men hur är man det när man inte får några källor (eller iaf inga som stämmer)? Eller menade du att man bör dubbelkolla infon man får? Men vad är i så fall poängen med att blanda in ChatGPT öht?

Att använda den till att bolla idéer och komma loss när man fastnat fattar jag (och även att be om relationsråd 😆) - allting som man själv kan bedöma värdet av till 100 %. Däremot att använda den som informationskälla förstår jag inte poängen med.

Man kan be om källor. Man kan dubbelkolla med Google.

Man bör vara så specifik som möjligt. Något som är allmängiltigt sant, kanske inte är det på något smalare specialområde.
  • MrLovely
    Anonym (ChatGPT) skrev 2025-01-03 12:54:52 följande:
    Har du bett om källor och då fått källor som faktiskt stämmer? Och vad är poängen om du sen ändå måste googla dig fram till infon?
    När jag har skrivit mer akademiska texter har jag haft behov av källor.

Man bör alltid vara källkritisk om ämnet kan vara kontroversiellt, därför dubbelkollar jag. Det kan vara statistik, historiska fakta etc.

Ber jag om förslag på ett recept så behövs ingen Googling.

Fenomenet hallucinering har jag bara upplevt när jag haft för långa trådar. Då verkar den få problem med minnet.
Svar på tråden Brukar du använda ChatGPT??