• Swedman

Brukar du använda ChatGPT??

Jag testade chatGPT på jobbet och insåg att den var till nytta. Jag bet. en lic på 250 kr månaden och använder den i bla mitt jobb (Avancerad elektronik och programmering). ChatGPT svarar på svåra och enkla frågor och det sparar enormt med tid. 
    Jag frågar också om ex.vis vilka fonder man kan satsa på. Trådarna sparas så jag kan gå tillbaka till just det specifika ämnet och fortsätta diskussionen. 
    Har stor nytta av den - både inom yrket och privat.

• Swedman
    Anonym (ChatGPT) skrev 2025-01-03 12:54:52 följande:
    Har du bett om källor och då fått källor som faktiskt stämmer? Och vad är poängen om du sen ändå måste googla dig fram till infon?
    Ibland kan du inte googla eftersom du inte ens vet frågan.
    Har varit med om dessa AHA upplevelser då jag "Chattat" istället för att googla. ChatGPT tar upp saker som påverkar och som jag inte hade en aning om. Det enda sätt jag kunnat få reda på det är att ställa samma fråga via nåt Forum (och fått vänta i dagar alt. aldrig få svar) eller detaljläsa manualen som oftast är på 200-400 sidor.

Man googlar efteråt för att verifiera chatGPT:s utsagor.
  • Swedman
    Anonym (Xref) skrev 2025-01-10 13:38:01 följande:

Kreativa idéer, seo, beskrivningar, sammanfattningar , i långa kontrakt ber jag om en sammanfattad analys så jag får idéer på vad man kan hålla ögonen öppna för. I vissa fall mail.

De manualer till microprocessorer jag arbetar med är ca. 400-600 sidor långa. För att sätta en digital pinne på en microprocessor krävs ett kommando. En enkel fråga vad kommandot heter och dess parametrar ställs till ChatGPT ger ett lika enkelt svar tillbaka. Är jag osäker kan jag alltid trycka Ctrl+F och kolla upp kommandot. Tar några sekunder.
    Det spar enormt med tid. Lärkurvan stiger exponentiellt. 
  • Swedman
    Anonym (J) skrev 2025-01-10 20:19:43 följande:
    Vad arbetar du med för avancerat?
    Jag är konsult inom konstruktion av avancerad elektronik och data och dagens små processorer som är typ 9x9 mm har manualer som kan vara 400-600 sidor. Ofta som konsult så får man olika uppdrag och arbetar med olika processorer som kan vara relativt nya för mig och då blir det mycket behändigt med chatGPT som sammanfattar manualerna och dessutom läser i dem.
  • Swedman
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-10 20:17:36 följande:

Ja, så är det absolut. ChatGPT har inte förmågan att säga att den inte vet svaret på en viss fråga. Modellen har ingen aning om vad den själv vet eller inte vet, och den kommer att låta lika självsäker i sitt svar oavsett. Som jag skrev tidigare så kommer den också att ge en det svar den tror att man vill ha, så lägger du in fraser som ?det är väl som så att?? eller ?eller hur?? så kommer den sannolikt hålla med även om du har fel. Det är helt enkelt så dessa modeller fungerar och något man får anpassa sig till. Jag tror jag försökte förklara detta i mitt första svar, att svaret beror mycket på hur man promptar. 

Om du har någon eller några konversationer att dela med dig av där du fått galna svar, så kanske vi kan se om det går att påverka modellen att svara rätt? Helst något som inte är superkomplicerat utan en fråga som man som normalbegåvad vuxen kan svara rätt på efter max en halvtimmes påläsning, så att vi kan komma överens om vad som faktiskt är rätt svar. 

Om man använder chatGPT med insikten om att den låter självsäker fastän den inte har en aning så är den till nytta. Det svar man får skriver man ju inte in som "färdigt" utan man dubbelkollar. Då ser man ganska omgående om den ur ute och seglar. Ibland har den "lite" fel men leder ofta en in på rätt spår/nytt spår så nån form av hjälp får man oftast.
  • Swedman
    Anonym (J) skrev 2025-01-10 20:19:43 följande:
    Vad arbetar du med för avancerat?
    Hittade manualen nu till processorn jag jobbar med. Modiga 1384 sidor som PDF. Haha. Där gör ChatGPT nytta.
  • Swedman

Dessa AI kommer att förändra det mesta. Det kommer att bli en enorm teknisk utveckling. Både inom medicin och teknik. Om ingen fattar fördelarna med det så är det tråkigt. Visst finns det baksidor också men man kan ha en miniräknare till att räkna fram nåt positivt lika väl som en terrorist använder miniräknaren till att räkna ut sammansättningen till sprängämnen. Så hur långt tillbaka ska vi backa för att barfotamänniskorna ska vara nöjda? Ska vi tillåtas ha blyertspennor och räknestickor?
    Nån ovan tyckte jag skulle läsa igenom den 600 sidiga manualen och inte använda chatGPT för att få svaren. För mig är inte resan målet. För mig är målet  att få saken att fungera med minsta möjliga ansträngning och på kortast tid. Efter det projektet har den "CPU:n" blivit föråldrad och man får andra processorer att jobba med - med ännu större manualer.

Så ja, jag använder AI och tänker fortsätta med det.

Svar på tråden Brukar du använda ChatGPT??