Inlägg från: Anonym (Ensam i tvåsamheten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensam i tvåsamheten)

För feg för att lämna

Jag och min make har levt tillsammans i 30+ år vi träffades då vi var väldigt unga och gifte oss ett par år senare. Jag känner sedan lång tid att vi vuxit ifrån varandra och vi har verkligen ingenting gemensamt längre,inte samma intressen och umgås knappt. Men jag är en fegis, jag vågar inte lämna honom. Vi har levt ihop så pass länge så jag vet knappt hur de är att stå på egna ben, jag är även rädd för den ekonomiska trygghet vi har försvinner. Vet samtidigt att jag gör fel i att stanna. Men hur lämnar man någon man har barn med och faktiskt även levt med längre en halva sitt liv? 

• Svar på tråden För feg för att lämna
    Anonym (Sten) skrev 2025-01-01 09:19:45 följande:

Varför vill du lämna? Vad tror du skulle bli bättre? Jag tror inte du är fegare än de flesta, bara omotiverad. 

Känns som om kärleken mellan oss varit slut sedan länge.Han prioritera mer på sig själv och sitt arbete. Jag älskar bland annat att resa,träffa vänner,träna och fixa med vår trädgård. Samtidigt som jag ger tid till våra 2 barn och barnbarn. Han vill aldrig med på något,utan är hellre hemma eller på jobbet. 
    Anonym (Why) skrev 2025-01-01 09:34:09 följande:

När en relation börjar nå vägs ände så är det vanligt att man har inställningen att allt skulle bli bättre om ens partner bara gör som jag vill.

Nyckeln till att konstruktivt kunna hitta en lösning är att reflektera över hur man själv handskas i situationen och vad man själv kan bidra med/ändra på. Samt att kommunicera detta med sin partner.

Men det är inte många som lyckas med detta utan fastnar i vad partnern gör för fel.

Jag har verkligen försökt kommunicera om detta tro mi, men han själv är inte höjdare av kommunikation, han tycker på axlarna och säger vi har det väl bra. 
    Anonym (E) skrev 2025-01-01 10:16:57 följande:
    Vad av detta skulle du kunna göra som singel men inte nu? Det är väl bara att resa, träffa vänner, träna och fixa med trädgården så mycket du vill. Det är inget du behöver skilja dig för att göra. Du får göra det på egen hand ja, men det får du göra som singel också. Du ska inte inbilla dig att det skulle vara lätt att hitta någon ny. Dejtingmarknaden är extremt sjuk och om du hittar någon så är risken oerhört stor att det tar slut med honom också. Om det inte är så dåligt mellan er att det är fara för din hälsa/psyke gör du bäst i att stanna. Rimligtvis borde det finnas större möjligheter för dig att ägna dig åt det du vill som gift pga bla starkare ekonomi.
    Så du ser inget fel i att leva i ett dött förhållande för att fortsätta leva med tryggheten att kunna behålla sitt hus och ha en tryggad ekonomi? 
Svar på tråden För feg för att lämna