• Anonym (Johan)

För feg för att lämna

Jag är 52 år och befinner mig i en liknande situation.  Jag har två tonårsbarn och har funderat på att lämna i minst fem år. Jag lever i ett kärlekslöst förhållande, och det är framförallt barnen och logistik kring dem som håller mig kvar. men kanske mest rädsla bo själv. 

Som någon skrev tidigare, har jag ett eget liv med hobbies och vänner, och vi har glidit ifrån varandra under åren. Vi har varit tillsammans i 30 år. Jag har till och med försökt få hjälp att lämna genom en affär, där jag var beredd att satsa på den relationen, men hon orkade inte vänta.

För mig handlar det också om att låsa upp den andra personen, för att inte ge hen möjlighet att träffa någon annan. Min fru är vacker, hyfsat förmögen och kommer från en fantastisk familj, men vi kan inte kommunicera längre. Det känns helt dött, och vi har inte sovit ihop på tre år.

Frågan jag ställer mig är om man vill vara en sådan person som inte vågar ta steget och riskera att ångra sig om 10, 20 eller 30 år.

Jag skulle gärna vilja skriva privat för att peppa varandra och dela tankar. Hur gör man det? (Ny här) 

/ Johan

Svar på tråden För feg för att lämna