Min dotter vill knappt träffa mig
Fint att du svarar. Här kommer några JA eller NEJ frågor
Av det du svarar kan jag se att du förstår att allt du försöker göra inte gör någon skillnad
Kanske kan du inte påverka att din dotter inte bor med dig just nu, men hänger på när det är någonting roligt.
Är du beredd att acceptera att det är så just nu?
Svar: Egentligen inte, men har inget val.
Du verkar också på något plan förstå att du pressar henne och att det inte är någonting du har till avsikt att göra men också att det inte hjälper dig att komma närmare din dotter?
Är du beredd att acceptera det?
Svar: Måste ju det som sagt, oavsett hur jag gör.
Jag tror att du är någonting på spåren när du skriver att det möjligen är så att du skapar en press på dottern genom att du alltid vill få fram anledningen till allt.
Varken vuxna eller barn kan alltid förklara anledningen till vad de känner, det är bar som det är är och att för en tonåring tvingas att förklara sig kan kännas som att anklagas för det den känner. Om någonting känns anklagande kommer din dotter att undvika det på alla sätt. Då jag skriver att det är stort av din dotter att svara att hon inte vill prata just nu är för att det normala för en tonåring är istället att reagera med ord som att du fattar ju ingenting och så vidare.
Är du beredd att acceptera att din vilja att få fram anledningen till hennes känslor och val förstärker de problem du har?
Svar: Möjigt. Men är bara orolig för min dotter.
Känner du att det stöd du sökt här har varit anklagelser och skit mot dig då du inte fått bekräftelse för dina känslor och din oro utan istället får många svar som förskt ge dig ett större perspektiv på det du berättar och hur det kan vara för dottern?
Svar: Jag tar in allt, oavsett skit eller förståelse.
Som sagt, ja eller nej på frågorna.
jag tror att din oro för Münchhausen by proxy är just din oro, dina känslor som du måste hantera. Det är väl inte så att mamman hittar på sjukdommar och skadar dottern och söker vård för dottern för detta? Det har du inte skrivit någonting om.
Du har helt missuppfattat det där, det måste jag skriva. Det är din oro och du ska inte googla allt du oroar dig för. Münchhausen by proxy är något helt annat och det är den typen av anklagelser som kommer att förstöra din relation med dottern för all tid.
Däremot är det vanligt att barn i dysfunktionella familjer utvecklar ett medberoendebeteende oavsett det handlar om missbruk eller psykiska problem.
En helt öppen fråga - har du själv erfarenhetar som liknar dessa medberoendebeteenden?
Inga erfarenheter.
Att vara ?vuxet barn? innebär att man vuxit upp i en dysfunktionell familj med till exempel, beroendeproblem, psykisk störning eller kronisk sjukdom. Du som växt upp under sådana förhållanden har av nödvändighet utvecklat särskilda överlevnadsstrategier. Som vuxen leder strategierna till olika typer av livsproblem, såsom medberoende, relationsproblem, tillitsbrist gentemot andra människor och starka kontrollbehov. Ofta har ?vuxna barn? dålig självkänsla och svårt att göra egna känslor och behov viktiga. Du bär kanske på ospecifika känslor av skuld och skam? Många kompenserar sin kärleksbrist med att vara duktiga och högpresterande.
Medberoende
Många som vuxit upp i dysfunktionella familjer utvecklar ett medberoende. Det innebär att man lätt blir reaktiv och tar ett överansvar för sin omgivning. Det kan vara ett barn som tar han om sina föräldrar känslomässigt genom att trösta mamma eller pappa, eller praktiskt genom utföra sysslor som egentligen är föräldrarnas ansvar. En person som utvecklat en tendens till medberoende söker sig ofta till hjälparyrken av olika slag. Om inte mönstret bryts finns det risk att tillståndet leder till utbrändhet och depression.