• Anonym (Hysteri)

Neka sitt barn mat?

Jag blir chockerad av föräldrar som anser att man är ond om man nekar sitt barn mat. Jag kan inte se det orimliga i att säga att något räcker nu. Om mitt barn får bestämma ska den äta 5 bananer på en dag och serverar man köttfärssås med pasta och inte har något stopp kan det bli 500 g nötfärs vi en och samma måltid?. Barnet är knappt 2 år. På förskolan har dom sagt samma sak, barnet äter massor och jag måste säga nej. 

Barnet behöver ju inte så mycket mat. 

Hur kan detta vara ett ont beteende? Att något är gott är inte samma sak som att någon svälter. 

• Svar på tråden Neka sitt barn mat?
  • Anonym (men)

Men det är ju inte att neka sitt barn mat. Det är att servera rimliga portioner.

Jag blev nekad mat som barn. Det är något helt annat.

• Anonym (Hm)

Du menar att din tvååring äter ett halvt kilo köttfärs? Jag hade börjat fundera på om allt stod rätt till och jag säger det i all välmening. Har ni pratat om det här med BVC? Tänker främst på Prader-Willis men kan såklart ha helt fel

• Anonym (Hysteri)
    Anonym (men) skrev 2025-01-01 15:16:55 följande:

Men det är ju inte att neka sitt barn mat. Det är att servera rimliga portioner.

Jag blev nekad mat som barn. Det är något helt annat.

Jo men vissa ser det som man nekar barnet så mycket mat som barnet själv önskar. Att barnet måste få äta tills den är nöjd 
  • Anonym (S)

Så små barn brukar väl äta så mycket mat de behöver. Jag tänker att det är något som inte stämmer om ett litet barn överäter mat om man inte säger stopp.

• Anonym (Ööö)

Ett barn som äter 500 g köttfärs MED pasta låter rätt så onormalt. Inte ens en normal vuxen kan äta det?. Överdriver kanske? 

I övrigt så anser jag att man inte är elak om barnet får äta rimliga portioner mat, bra mat och regelbundna måltider. Har man barn som äter enorma mängder men växer som dom ska är det väl ingen fara men börjar barnet bli överviktigt så skulle jag laga annan typ av mat och begränsa lite samt öka rörelsen. Är inte att göra barnet en tjänst att göda på övervikt, tvärtom.

• AndreaBD
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-01 15:18:38 följande:

Du menar att din tvååring äter ett halvt kilo köttfärs? Jag hade börjat fundera på om allt stod rätt till och jag säger det i all välmening. Har ni pratat om det här med BVC? Tänker främst på Prader-Willis men kan såklart ha helt fel

Tänkte också det. Kolla med läkare om barnet har någon sjukdom/felfunktion, så att hen inte känner när hen är mätt. 
  • Anonym (t)

Hysteri, chockerad och allmänhet helt oförmögen att förstå att neka sitt barn mat inte handlar om de med mediciniska problem. jahapp ytterligare en trådstart där ett problem försöker vara ett annat

• Spucks

Friska barn äter så mycket de behöver, så länge det är mat som är nyttigt för dem och ingen har borttränat deras mättnadskänsla. 
    Sedan finns det barn som inte är helt friska och av olika anledningar inte har en mättnadskänsla. Ditt barn verkar vara ett sånt, så självklart ska du du då neka barnet mat, om barnet har ätit tillräkligt. Jag hade samma sak med mitt andra barn - jävla jobbigt med kommentarerna från andra, speciellt med folk som inte har någon aning om varför man gör som man gör men ändå behöver ha en åsikt och berätta den för en. Men det får man stå ut med, tyvärr.

• Embla twopointoh
    Spucks skrev 2025-01-01 15:50:24 följande:

Friska barn äter så mycket de behöver, så länge det är mat som är nyttigt för dem och ingen har borttränat deras mättnadskänsla. 
    Sedan finns det barn som inte är helt friska och av olika anledningar inte har en mättnadskänsla. Ditt barn verkar vara ett sånt, så självklart ska du du då neka barnet mat, om barnet har ätit tillräkligt. Jag hade samma sak med mitt andra barn - jävla jobbigt med kommentarerna från andra, speciellt med folk som inte har någon aning om varför man gör som man gör men ändå behöver ha en åsikt och berätta den för en. Men det får man stå ut med, tyvärr.

Vissa människor med autism har varken mättnads- eller hungerkänslor, och de räknar jag som "friska". Annorlunda kanske, men inte är de sjuka på något sätt.
  • Spucks
    Embla twopointoh skrev 2025-01-01 15:54:28 följande:
    Vissa människor med autism har varken mättnads- eller hungerkänslor, och de räknar jag som "friska". Annorlunda kanske, men inte är de sjuka på något sätt.
    Visst, det finns också. I så fall räknar jag sånt till "inte helt frisk", då något livsviktigt saknas. Jag skrev medveten inte "sjuk" i mitt kommentar.
    Men det är ju en interpretationsfråga gällande begrepp. Min poäng var att inte alla barn har en naturlig mättnandskänsla.
Svar på tråden Neka sitt barn mat?