Anonym (W) skrev 2025-01-02 11:37:32 följande:
Gör finare och sötare pojkkläder och lyft fram när ni gör saker med era söner, även tonåriga och vuxna söner. Sen måste kvinnor sluta måla upp svärmor som världens hemskaste människa.
Det hela verkar till stor del handla om att det är tråkigare att handla kläder och grejer till pojkar för att det inte finns lika mycket gulligt. Har hört det mer än en gång. Jag har barn av båda kön och håller med. Flickavdelningen är alltid stoooor och valmöjligheterna måååånga. Man skulle kunna handla upp hela löningen på söta flickgrejer och accessoarer. Pojkavdelningen är en tredjedel i storlek och väldigt tråkig och ful i jämförelse med tjejavdelningen (ni som vill ha blandade avdelningar och könsneutrala kläder får tycka vad ni vill, ni är i minoritet annars hade butikerna varit uppbyggda så för de vill bara maxa lönsamhet men det har testats och fejlat). Har du tur hittar du ett par fina plagg på hela avdelningen. Babyavdelningen är lite bättre även om flickavdelningen även där är större och sötare, men när du går från baby- till barnavdelningen händer något drastiskt på pojksidan och det är hopplöst att hitta något fint. Samma drastiska skifte sker inte på flickavdelningen.
Sen en annan stor orsak verkar vara att folk tror att man får en bättre och närmare relation till döttrar och det genom hela livet. Att man med döttrar kan gå ut och shoppa, fika, åka på event, spa, att döttrar hör av sig mer i vuxen ålder, att man kommer närmare barnbarnen som mormor än farmor, mannens mamma lyfts fram som problemet och är ?alltid? en häxa, kvinnans familj ska komma först, mormor får vara delaktig i barnbarnet från födseln men inte farmor etc. Lyft fram hur på sociala medier och i vänskapskretsen/bland kollegor hur gulliga och fantastiska pojkarna är och allt roligt man gör med sönerna, hur ofta man hörs, lyft fram mor-son relationen (många önskar en mor-dotterrelation för de tycker det verkar mer speciellt) så folk får en annan bild av hur det är att ha pojkar och vuxna söner.
Jag har också båda och det där med kläder kan jag kanske hålla med om. Men jag tycker det finns en hel del gulliga pojkkläder också, inte på samma sätt kanske men min son hade till exempel en jättegullig dräkt med tomtar och pepparkakor på julafton och skjorta med slips på nyår (han är snart 3). Och nej jag vill verkligen inte ha blandade avdelningar och könsneutrala kläder :)
När det gäller relation till mamma och svärmor är det ju olika .. Jag är just nu närmare svärmor än min egen mamma efter en del konflikter, mina två äldre barn från ett tidigare förhållande träffar väl min mamma lite mer men svärmor träffar yngsta mycket mer och har gjort det sen han var bebis. Jag har också varit mycket närmare min farmor och träffat henne mycket oftare än mormor eftersom min mormor bodde långt bort , inte hade jättebra relation med mamma och gick bort tidigt.
Jag har ingen tonårsson än men jag kan säga att det inte är lätt med en tonårsdotter. Tycker det verkar vara lite allmän uppfattning nästan när man pratar med folk, pojkar är ofta vildare och ?svårare? när de är små men tjejer blir ofta värre när de är tonåringar, mer arga på sin mamma och vill göra revolt osv.