• Anonym (Viktnedgång2025)

Nyårslöfte - en klassiker: viktnedgång

Så är man där igen.

Behöver gå ner ca 6-7 kg. Siktar på 21 i BMI, var där för ett par år sen men kilona smyger sig på. 

Senast sista mars vill jag vara i mål.
    BMI 1/1: 23,4

Om någon vill hänga på så gör gärna det, oavsett så får det här tråden bli platsen där jag loggar mina framsteg!

Hur ska målet nås? Onyttigheter som godis, glass mm är förbjudet och antal kalorier per dag ska ligga (gärna en bra bit) under 1500.

• Svar på tråden Nyårslöfte - en klassiker: viktnedgång
  • Micke87

Kör paleokost som mig!
    Kallas "stenålderskost". Är å andra sidan en livsstil 
    Va en lökig alkis förr på bmi 24 och riktigt dålig kondis. Nu har jag bmi 20.7, kan jogga i 1 timme utan problem och dricker väl 3 läsk/månad å klämmer ett par små godispåsar. Fastar 2 × 24h i veckan. Började med periodisk fasta. Blir knappt hungrig längre då jag fastar och ligger stabilt på bmi 20.7 
    När man kör paleokost förutsätter det att man kan lite om mat för att man utesluter såser och kryddar mer. Inget laktos eller gluten MEN jag bakar mitt eget grytbröd på ekologiskt vetemjöl, rågmjöl och dinkel emellanåt å ibland köper jag grekisk yoghurt å blandar i lite olivolja och honung 

• Meemelie
    Anonym (Missy) skrev 2025-01-20 09:03:59 följande:
    250113: 77,1kg
    250120: 76,1kg

Totalt - 1kg

Jag har bytt ut lunchen mot måltidsersättning, tagit mindre portioner till middag, och gått en promenad på lunchen alla dagar utom en (hann inte). Det var kalas i helgen och det blev en del fika, och det känns bra att trots det gick jag ned totalt.
    Skönt att det funkar att gå ner trots fika, tror inte det är hållbart i längden att utesluta allt sådant. Visst kan man gå på kalas och tacka nej till allt fika, men hur kul är det? 
  • Anonym (Fråga)

Det låter inte kul. Om jag såg att det fanns någon vinst med att gå ner i vikt skulle jag överväga detta annars låter det faktiskt mest jobbigt. Vilka fördelar eller vinster förväntar du dig att det ger dig att gå ner 6-7 kg? Är vinsten värd mödan?

• Anonym (Missy)
    Meemelie skrev 2025-01-21 22:45:51 följande:
    Skönt att det funkar att gå ner trots fika, tror inte det är hållbart i längden att utesluta allt sådant. Visst kan man gå på kalas och tacka nej till allt fika, men hur kul är det? 
    Så tänker jag också. Jag skulle säkert kunna gå ned ännu mer och ännu snabbare om jag bara åt måltidsersättningar, men risken finns att när jag slutar med dem så kommer jag att gå upp i vikt igen.

Min svärmor har bantat av och till i princip hela sitt vuxna liv. Under de 25 år som jag känt henne har jag sett hur hon provat massor med olika dieter och gått ned i vikt, men när hon slutat med dieten återgår hon till sina gamla vanor och går upp allt igen och lite till.

Det vill jag undvika, och därför tänker jag att behöver skapa mig nya vanor som håller i längden. Jag vill kunna äta allt, men jag ska inte äta så mycket av det.
  • Anonym (Letsgo!)

jag gör invägningar på onsdagar då jag gjort detta sedan i somras och skulle bli lite knas om jag ändrade till måndagar. 

BMI 1/1: 27,5

BMI 8/1: 27.4. (-300 gram)

BMI 15/1 27,3 (-400 gram)

BMI 22/1 26,8 (-1,3 kilo) 

så himla glad! Minus 1,3 kilo! har inte sett en sådan viktminskning sen innan graviditeten. Lyckan är total! Närmare mitt mål på en sund BMI. 

• Anonym (Helena)

Idag har vi tre möten på jobbet där det kommer dukas fram fika VARJE GÅNG.. Hittills har jag betat av 1/3 möten utan att röra en kaka. Endast druckit kaffe. Jag kämpar på, haha!

På lördag får jag unna mig, men inte idag :)

Skriver mest här för att lova mig själv att inte fika!

• Anonym (Helena)
    Anonym (Helena) skrev 2025-01-22 10:06:17 följande:

Idag har vi tre möten på jobbet där det kommer dukas fram fika VARJE GÅNG.. Hittills har jag betat av 1/3 möten utan att röra en kaka. Endast druckit kaffe. Jag kämpar på, haha!

På lördag får jag unna mig, men inte idag :)

Skriver mest här för att lova mig själv att inte fika!

I did it! Gick faktiskt över förväntan bra. 
  • Meemelie
    Anonym (Helena) skrev 2025-01-22 13:12:04 följande:
    I did it! Gick faktiskt över förväntan bra. 
    Bra jobbat! 
  • Anonym (Maj)

Det har verkligen inte gått bra för mig.
    Tycker hela januari som nu gått har varit bortkastad. Jag har otroligt svårt att komma under 70. Jag står liksom stilla.
    Behöver verkligen en rejäl kickstart.

• Anonym (Helena)

Måndag och ny vägning idag! :)

2025-01-13: 78kg (0 kg, totalt: 0kg. BMI: 24.1)
    2025-01-20: 76kg (-2kg,  totalt: -2kg. BMI 23.5)
    2025-01-27: 74,8kg (-1,2kg, totalt: -3,2kg. BMI 23.1)

Svar på tråden Nyårslöfte - en klassiker: viktnedgång