• Anonym (Viktnedgång2025)

Nyårslöfte - en klassiker: viktnedgång

Så är man där igen.

Behöver gå ner ca 6-7 kg. Siktar på 21 i BMI, var där för ett par år sen men kilona smyger sig på. 

Senast sista mars vill jag vara i mål.
    BMI 1/1: 23,4

Om någon vill hänga på så gör gärna det, oavsett så får det här tråden bli platsen där jag loggar mina framsteg!

Hur ska målet nås? Onyttigheter som godis, glass mm är förbjudet och antal kalorier per dag ska ligga (gärna en bra bit) under 1500.

• Svar på tråden Nyårslöfte - en klassiker: viktnedgång
  • Anonym (fan också)

Jag hoppar också på detta. Väger i dagsläget 97,4 kg och är 180 cm lång. Tänker börja med att utesluta att äta onyttigheter, inte äta frukost, lätt lunch och mindre portioner på kvällarna. Kombinerat med att återuppta ffa löpträning på gymmet, men jag har också precis beställt ett gåband som jag hoppas kunna använda hemma under en del av arbetsdagen. Jag jobbar hemifrån rätt mycket och jag tror att jag kan göra en del arbetsuppgifter även om jag går på ett gåband.

Fortsättning följer.

• Anonym (Maj)

Jag åt alldeles för mycket till lunch.  
    Men hoppas på att kunna träna lite idag. Känns så skönt att passet igår gick så bra och att jag känner av lite träningsvärk, får bättre motivation då.
    Blir även sugen på att köpa nya träningskläder.
    Så träningsmotivation en är bra.
    Planerar även att bara äta frukt och grönt som godis i helgen. 

Kan vi köra vägning igår/idag eftersom några redan har skickat in. Så får om det kommer flera bara hoppa på.

Jag är 167 lång och väger 70.
    Målet är att komma i storlek M i kläder nu har jag L.
    Jag har ett kalas i maj som jag vill ha en speciell klänning. Och den finns bara i storlek M. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Letsgo!)

BMI 1/1: 27,5
    BMI 8/1: 27.4. 

Mål BMI: 23.7

• Anonym (Maj)
    Anonym (Helena) skrev 2025-01-08 09:00:14 följande:

Vad tycker ni om att ha en gemensam vägningsdag varje vecka? Tagga varandra! Typ varje måndag för att kicka igång veckan?

Måndag blir bra
  • Anonym (Viktnedgång2025)
    Anonym (Blomman) skrev 2025-01-08 17:12:13 följande:

Hej Helena ! Jag håller med dig, nu började jag tisdag, men ja kan absolut börja väga mig på måndagar om fler är på? Annars blir det tisdagar för mig. Man kan ju bara citera så Kan TRÅDSTARTAREn kanske skriva in alla och uppdatera varje gång: om jag börjar tänker ja att det kan liksom se ut såhär;

Blomman: Start 7/1, Vikt: 88kg, v.1, -1,5 kg, vikt nu: 86,5kg

något i den stilen, sen kan ni kopiera min och skriva era namn under och så skickar ni in inlägget så alla som uppdaterar får ta med andras så alla har koll på alla? Eller blir det jobbigt vet inte 😂 annars kör ja mina invägningar på tisdagar 

Hej! Invägning måndag har jag inget emot, det kan jag också köra på!

Lite tveksam till att uppdatera trådstarten varje vecka, låter som att det blir en del jobb (har inte gjort sånt innan så har inte koll). Om man citerar varandra och det blir en färdig lista i tråden som jag bara kan kopiera och klistra in i trådstarten så kan jag nog göra det.
  • Anonym (fan också)
    Anonym (Viktnedgång2025) skrev 2025-01-09 09:45:32 följande:
    Hej! Invägning måndag har jag inget emot, det kan jag också köra på!

Lite tveksam till att uppdatera trådstarten varje vecka, låter som att det blir en del jobb (har inte gjort sånt innan så har inte koll). Om man citerar varandra och det blir en färdig lista i tråden som jag bara kan kopiera och klistra in i trådstarten så kan jag nog göra det.
    Känns onödigt att du ska ta på dig så mycket jobb tycker jag, och det är ju dömt att misslyckas. :)

Men med det sagt är jag helt med på invägning på måndagar.
  • Meemelie
    Anonym (Letsgo!) skrev 2025-01-08 17:28:45 följande:

BMI 1/1: 27,5
    BMI 8/1: 27.4. 

Mål BMI: 23.7

Hoppar in här också, har typ samma BMI och mål som dig. 27,3 BMI idag. Vill ner en bit under 25 åtminstone, men tror jag hade varit riktigt nöjd med ca 22-23 i BMI. 

Har kört med 16:8-metoden sedan nyår, vilket för mig innebär att hoppa över frukost och äta först vid lunch, samt inget småätande efter middagen. Kombinerar detta med löpning och simning. Förutom viktnedgång har jag som nyårslöfte att dels inte äta godis på 100 dagar och dels att öka min års-löpdistans till minst 400km utomhus. Än så länge i år är jag uppe i 18km utomhus (och 9km löpband, fast det räknas inte med i årsdistansen). 

Hoppas på att se något slags resultat på vågen snart, så att det känns värt att gå runt hungrig stora delar av dygnet :)

• Anonym (Letsgo!)
    Meemelie skrev 2025-01-09 22:51:43 följande:

Hoppar in här också, har typ samma BMI och mål som dig. 27,3 BMI idag. Vill ner en bit under 25 åtminstone, men tror jag hade varit riktigt nöjd med ca 22-23 i BMI. 

Har kört med 16:8-metoden sedan nyår, vilket för mig innebär att hoppa över frukost och äta först vid lunch, samt inget småätande efter middagen. Kombinerar detta med löpning och simning. Förutom viktnedgång har jag som nyårslöfte att dels inte äta godis på 100 dagar och dels att öka min års-löpdistans till minst 400km utomhus. Än så länge i år är jag uppe i 18km utomhus (och 9km löpband, fast det räknas inte med i årsdistansen). 

Hoppas på att se något slags resultat på vågen snart, så att det känns värt att gå runt hungrig stora delar av dygnet :)

Ok intressant med 16:8 metoden! Hoppas den fungerar bra för dig! 

jag tränar på gym och kör både kondition och styrketräning 4-5 dagar i veckan och planerar att inte äta godis, choklad etc januari ut för att se om det blir någon skillnad. Min viktnedgång har gått lite långsamt hitills så jag hoppas det blir en förändring och går lite snabbare ner. 
  • Anonym (Helena)

Suck, igår bjöd jobbet på fika och jag halkade dit direkt.. Lite ångest idag, men jag jobbar åtminstone hemifrån idag så kan undvika bättre då! Är en sån jäkla godisgris!

Svar på tråden Nyårslöfte - en klassiker: viktnedgång