Inlägg från: Anonym (skäl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skäl)

Byte av skola.

Vad har pappan för skäl att välja "sin" skola när fördelarna med "din" skola överväger så för sonen? Är han allmänt egoistisk och struntar i sonens behov eller har han skäl som du inte skrivit i tråden?

Och varför skriver du att sonen fått välja mellan dessa skolor när pappan vägrar? Då är det ju inget val för sonen, utan pappan bestämmer?

Vad har pappan för argument för vilken skola sonen ska gå?

Det blir ju allmänt problematiskt att bo så långt från varandra när man ska dela boendet för barnen. Så vart ni än väljer att han ska gå i skolan så kommer det att vara långt från en av hans hem. På sikt kommer han möjligen att välja bort ett av hemmen om det blir för krångligt för honom att ha det så. Eller att han fortsätter men väljer att må dåligt själv för att ni föräldrar ska slippa ta ansvar för hans situation. 

• Anonym (skäl)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 10:23:37 följande:

Jag har kört honom i 6 år och pendlat och han är så van vid det så oavsett vem som skulle behöva köra honom så är det inget nytt för honom.

Han pappa vägrar denna skola bara för att han får köra så pass mycket längre än vad han brukar eller hade tänkt behöva. 

Vi hade absolut kunnat sätta honom i mellan oss men då måste han fortfarande gå på fritids efter skolan. Alternativet att han går här är att han kan gå hem efter skolan då det är väldigt nära och slippa fritids. Därav har han då fått alternativ.
    Hade han inte haft sin bästa kompis här där vi bor hade jag inte ens gett han detta alternativ utan då han vi kört på pappans val och jag hade helt enkelt bara fortsatt köra honom. Men nu när han vägrar fritids så pass mycket också så fanns det ett till alternativ. 

Hela grundproblemet är ju att nån av er måste köra honom och ganska lång bit dessutom, för att få hans vardag att fungera! Det funkar kanske nu när han är relativt liten, men det blir ju ett hinder för honom att vara självständig.

Och du skriver dessutom bara om körningen till skolan utifrån din och pappans synvinkel. Du tycker det går bra. Men vad tycker sonen? Att ha 45 min till skolan är ganska stor skillnad i när man måste gå upp osv jämfört med 10-15 min till skolan. Din son kanske gillar att sitta dryga timmen i bilen varje dag, men många barn skulle ogilla den situationen i längden.

Och även om ni väljer skolan som ligger närmre ditt hem så måste ju sonen pendla de veckor han är hos pappan. Så ingen vinst för honom på den biten. Att man är van vid något innebär inte att man trivs med det. 
  • Anonym (skäl)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 10:37:47 följande:

Nej absolut det förstår jag med att många inte trivs eller klarar av det.

Idag har han också nära till skolan hos sin pappa men jag har kollat med honom under så många år vad han tycker och det påverkar inte honom alls så pass mycket som många kanske skulle tro. 

Då får du väl göra vad du kan för att tvinga pappan att gå på din linje. 
  • Anonym (skäl)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 13:00:59 följande:
    Hämta honom hos sin pappa då menar du? Jag har exakt samma avstånd nu till hans skola som han skulle få från sin pappa nämligen. 
    Ja, då kan du få igenom ditt val av skola och pappan slipper köra. Du tycker ju att det funkar bra att köra, så det är ju inget problem då? 
  • Anonym (skäl)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 14:23:01 följande:
    Jo men då ska jag köra 45 min till hans pappa och hämta honom o sen 45 min tillbaka till oss o sen om jag jobbar så ska jag 45 min tillbaka till stan där jag jobbar. Jag åker samma sträcka som han skulle behöva så jag tycker att det borde han också kunna fixa.
    Fast pappan tycker ju inte att resan är okej eller värd det. Medan du tycker att det fungerar bra. Så då kan ju du sköta resan. Vad du tycker att pappan borde är ju inte egentligen din sak att avgöra. 

Det bästa vore väl att ni bodde så nära varandra att sonen slapp resan öht, men det kanske inte går eller så vill ni inte anpassa er efter sonens behov utan tycker att sonen ska anpassa sig efter era behov. 
  • Anonym (skäl)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 15:04:22 följande:

Jag har inte heller tyckt att det var okej att behöva åka så långt men jag gjorde det ändå för sonen skull istället för att behöva flytta på honom till en annan skola innan som låg emellan oss. 

Jag har fast boende i hus med familj så jag kan inte flytta på mig. Sonens pappa bor ensam däremot så egentligen håller ingenting kvar honom där. 

Sedan kommer skolan som hans pappa vill att han går på ligga ännu längre bort från mig men det tycker han att jag bara ska ta. 

Du tycker en hel massa om vad pappan borde och inte borde. Medan du själv gjort flera val som påverkat situationen för sonen. 

Varför ska pappan åka långt för att du valt att flytta? Varför ska pappan vilja flytta bara för att du valde det? Varför är ditt val av boende viktigare än pappans val av boende? Naturligtvis kan man flytta fast man har hus och familj, men det är obekvämt såklart, och du vill inte det. Och lika obekvämt blir det för pappan som ska flytta eller sitta och åka flera timmar i veckan för att ni väljer att bo så långt ifrån varandra. 

Både du och pappan verkar främst tänka på hur det ska bli bekvämt för er själva, och att den andre ska täcka upp för konsekvenserna som drabbar er son.  
  • Anonym (skäl)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 15:09:50 följande:

Det är absolut inte idealiskt men ibland så blir det så och där vi bor är det inte lätt att hitta bostäder som ensamstående. Att jag flyttade hit så var det ändå inget självklart val att han sen skulle gå i den här skolan som pappan ville från början heller. Att han ska gå ännu längre bort från mig är något han inte bryr sig om utan det är mer för att det passar honom bäst. 

Det är 45 min enkel väg, jag jobbar skift så många dagar i veckan när jag har honom är jag ledig så då skjutsar jag honom till och från skolan och emellan åker jag hem vilket motsvara 20 mil på en dag. 

Så du tycker att pappan ska flytta dit du bor trots att det inte är lätt att hitta bostad där som ensamstående?

Alla milen som du skriver hamnar ju på pappan om ni väljer skolan närmast dig. Det är ju ändå du som flyttat och som tycker att det går bra att köra. 
  • Anonym (skäl)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 15:31:39 följande:

Jag kör alla mil bara för min sons skull för att han avskyr förändringar och då har inte jag och hans pappa valt att flytta på honom till en skola mellan oss på grund av det. 

jag menar inte att han ska flytta jag menar bara att sonen vill slippa fritids helt och hållet och denna lösning skulle fungera för honom på så vis. Ja pappan kommer få längre och köra precis så som jag haft det. När vi separerade så valde jag? dumt nog? så här i efterhand att låta han få huset utan att köpa ut mig för att sonen skulle kunna få bo kvar där. Annars så skulle han behöva sälja huset och sonen behöva flytta två gånger. Därav blev det min ?lott? att pendla då detta blev det bästa för oss båda som jag hittade då. 

Men grundproblemet kvarstår ju oavsett: att du valt att flytta så långt bort från ditt barns andra förälder så att han och ni måste pendla till skolan. 

Om du och pappan bodde närmre varandra, och ni båda bodde nära sonens skola skulle detta vara en ickefråga. Men nu har du flyttat och tycker att pappan (och sonen även om du menar att han trivs med att pendla) ska bära konsekvenserna av det. 
  • Anonym (skäl)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 15:44:25 följande:

När jag flyttade så fanns det ingenting i närheten som jag hittade som skulle fungera bra för oss båda, jag kollade och var runt flera tillfällen. Hade jag fått halva huset så kanske jag kunnat köpt något men då hade han lika gärna kunnat flytta lång ifrån istället för att han blivit tvungen att sälja och då kanske han hamnat här ute eftersom han syster och mamma bor i närheten av mig. 

Problemet som jag ser det är att hade det varit omvända roller att jag bott kvar och han flyttat långt ifrån och som sedan gjort att sonen valt samma beslut som nu. Absolut jag hade tyckt det var pina och pest att behöva pendla om jag inte behövt det tidigare men hade sonen mått bättre av att slippa fritids och vetskapen att hans pappa pendlat varannan vecka utan att han tycker det är illa så hade jag kunnat isåfall se det annorlunda. 

Problemet är ju att det inte är det omvända. Och att ni båda verkar väldigt låsta i era positioner.

I längden är det ju orimligt för er son att ha så långt mellan sina föräldrar. Detta med fritids handlar ju om max nåt år till om han nu ska börja fyran, men resten av uppväxten är han dömd att bo långt ifrån det ena eller det andra i sitt liv.

Och du kan ju nämna alla ursäkter du kan komma på för dina val och ditt agerande, men problemet är ju att det upplägg du och pappan har skapat inte fungerar och att det går ut över er son.
  • Anonym (skäl)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 15:49:56 följande:

Absolut det säger jag inte emot, men på denna tid när jag letade var det extrem bostadsbrist och detta var det bästa jag sedan hittade. Man kan inte trolla fram en bostad som inte finns. 

Nej det är som jag min lott att jag flyttade hit och jag förstår att han tänker i dom banorna men det kunde ju lika gärna hamnat på mig under dessa år också. 

Om jag hade flyttat närmare hans pappa nu så skulle han fortfarande behöva gå på fritids som han ändå inte vill. Så egentligen spelar det ingen roll om jag hade bott granne med hans pappa. Han hade fortfarande fått behöva gå på fritids. 

Hur menar du att han skulle behöva gå på fritids även om du bodde närmare pappan? Men inte om han går i skolan där du bor nu?

Och fritids är ju bara nåt år kvar, så hur lir det sen? Ska han pendla på egen hand de veckor han bor långt ifrån sin skola?

Om man tvingas göra ett sämre val i en trängd situation så kan man ju välja bättre senare när läget är annorlunda. Men så har du ju inte valt att göra, utan istället bundit dig ännu mer dit du flyttade, med hus och familj. 
Svar på tråden Byte av skola.