Byte av skola.
Min son går idag i en skola 45 min ifrån vår adress och ca 10 min från sin pappas adress där vi båda levde när vi var tillsammans. Det var naturligt att han skulle få gå kvar där med sina kompisar och inte behöva byta skola.
Men nu till sommaren så måste han byta skola då det bara finns klass upp till 3:an.
Vi står nu i tvist om vart han ska gå. Min son har medelsvårt ADHD kombinerad form och är ett riktigt rutinbarn som avskyr förändringar av alla slag.
Hans pappa vill att han ska gå i en skola närmare honom och ännu längre bort än det jag har idag. Jag har sagt att jag tänker inte bestämma utan jag har frågat sonen vart han skulle vilja gå. Vi har en skola väldigt nära oss där även hans bonussystrar går i samt en väldigt nära kompis till han själv.
Han har alltid varit emot att gå på fritids och gråter i princip varje gång han måste gå vilket ofta är bara på pappaveckorna.
Jag jobbar skift och är ofta ledig flera dagar under veckorna när jag har honom så har då skjutsat honom till och från skolan för att han då ska slippa fritids. Men när jag jobbar så måste han även då vara på fritids.
Nu är han 10 år och har fått alternativet att få gå här där vi bor om han vill det eller närmare sin pappa och han vill verkligen gå här där vi bor. Även om vi skulle få längre till skolan än idag om han hade valt den skola närmare pappa hade jag som dom senaste 6 åren som separerade skjutsat honom till skolan/ fritids utan att klaga om det verkligen är det han vill. Men nu vill han som sagt gå här där han inte behöver gå på fritids alls oavsett om det är mamma vecka eller pappa vecka, utan när han slutar skolan så kan han få åka skolbuss hem eller att jag hämtar honom.
Hans pappa vägrar helt enkelt detta för att han får mycket längre till jobb och skola. Han skulle få 10 min längre än vad jag har idag. Vi ska komma överens men eftersom vi inte gör det så vet jag inte vad jag ska göra. Han är generellt för liten att få bestämma själv och att det är upp till oss föräldrar. Men med tanke på hans diagnos och hur mycket han avskyr fritids idag så vill jag bara hans bästa.
Han fick i princip bestämma kompisar+ fritids på den andra skolan eller inge fritids och en av hans bästa kompisar här.
hjälp!