Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

Byte av skola.

Pendlingen verkar ju bli lång varannan vecka oavsett. Jag har själv barn med adhd och min fundering är främst kompisarna i skolan. Om din pojke har kompisar och trivs någorlunda i klassen han går nu så är det väl bättre att börja i den skolan där de flesta klasskompisarna börjar? Det kan vara kämpigt med kompisar när man har adhd och att komma helt ny till en klass där man inte känner någon är tufft för de flesta barn. När man börjar mellanstadiet blir kraven större, både vad gäller skolprestationer och socialt från de andra eleverna. Alla får inte vara med längre på samma sätt som på lågstadiet. 

• Anonym (Stina)
    Premmismamman91 skrev 2025-01-03 20:00:06 följande:
    Jo det har jag självklart tänkt på, och hade det inte varit för att han även har kompisar och bonus syskon på denna skola vid oss så hade jag aldrig övervägt denna skola. Men nu blir han inte helt ensam. 

Men kommer någon av de han känner att hamna i samma klass? När man går från en skola till en annan tillsammans med flera i sin klass brukar de se till att man får någon eller några kompisar med sig till den nya klassen. 

Jag fattar att det är segt att du ska behöva fortsätta pendla och jag förstår absolut att det kan vara en fördel med att slippa fritids. Det kan iofs även vara en nackdel, barn med adhd kan ofta fastna framför en skärm men det behöver inte vara så. Hur är det för din pojke? Vad gör han när han är hemma själv efter skolan? 

• Anonym (Stina)

Men varför vill pappan att pojken ska gå i skolan i stan? Är det för att göra pendlingen kortare för dig? 

• Anonym (Stina)

Det där med fritids kommer kanske inte vara aktuellt i så många terminer ändå? Viktigare att hitta en skola som fungerar i flera år samt att barnet har rimliga möjligheter att ta sig till och från självständigt om ett år eller två. Man kan inte bara planera för ett år när man väljer skola. Man måste tänka långsiktigt. 

Om grabben har svårt för förändringar är det bra med en skola där han kan gå i högstadiet också. 

Svar på tråden Byte av skola.