Anonym (M) skrev 2025-01-03 22:41:20 följande:
Jag kan ju ärligt talat förstå pappan när jag läser om hur upplägget skulle bli med den skola du förespråkar. Skulle det bli den skola du vill blir det bara nackdelar för pappan, dessutom är risken väldigt stor att sonen faktiskt till slut kommer vara ännu mindre med pappan för att det helt enkelt blir för jobbigt.
Alternativet med att gå hem till dig efter skolan för att sedan bli hämtad låter ju ganska osmidig med ett barn med npf. De brukar ju ha svårt med omställningar och att lägga till en omställning varje dag vv kommer sluka energi för ett barn med npf, även om de inte ser det själva innan.
Du tycker att en lösning skulle vara att barnet skulle kunna vara mer hos dig. Alltså alla fördelar för sin del egentligen men alla nackdelar för pappan. Sen är ju frågan hur ser skolorna faktiskt ut avseende anpassningar för barn med npf? Hur står det till med andra saker, lärartäthet osv. Du pratar inget om för eller nackdelar med skolorna som valet i princip står mellan. Bara att barnet skulle slippa fritids och att det är pappans tur att pendla.
För det första så menar jag inte att det är pappans ?tur? att pendla. Jag har tagit upp förslaget på denna skola då sonen
1. skulle slippa fritids,
2. Lära sig bli lite mer självständig allt eftersom.
3. Lärartätheten är super bra, jätte bra extra lärare vid stöd,
4. jag har dessutom kommit med förslaget att skjutsa sonen in till stan efter skola för att möta upp pappan vid hämtning när han vill istället för att han ska behöva åka till oss.
5. Nu vill pappan istället (från igår) sätta sonen i en skola mitt inne i stan där han inte känner någon alls och sedan ändå behöver gå på fritids. ( detta skulle både ge sonen mer ångest och depression)
6. sonen är van att pendla vv har aldrig mått dåligt över det tidigare, så det skulle inte bli något annorlunda mot det han gör idag.
7. Här har vi många som skulle kunna bistå med hjälp om det händer något och snabbt både från min sida men samtidigt från hans pappas sida då flera av hans familj bor inom 10 min från skolan.
Den andra skolan är också jätte bra som pappan ville från början, han kommer ha flera av sina kompisar där och skolan i sig är jätte bra med lärare. Extra stöd vet jag inte så mycket om dock. Annars är det inget negativt över det.
Skolan för sonen har dock blivit mer av en negativ plats då han redan har slöjd, simning och idrott där vilket är något som påverkar han mycket. Jag har sagt att han oavsett skola kommer ha dessa ämnen iallafall.
Men hans egen önskan är att inte gå där.
Så ska jag bara köra över min sons önskan och sätta han i en skola nu i stan som hans pappa helt plötsligt vill och se honom kanske vägra att gå till skolan?