• Anonym (A)

Intelligens och konsten att bli tänd

Det sägs att för att tända en kvinna så måste man först få henne att tända via hjärnan dvs kvinnor är mer komplexa för att dom ska bli intresserade av sex än män.

Så nu är frågan... I ett längre förhållande är det mer troligt att sexet kommer avta snabbare om inte mannen är mer kreativ än genomsnittsmannen ifall kvinnan är över eller betydligt över genomsnittspersonen i intelligens?

• Svar på tråden Intelligens och konsten att bli tänd
  • Anonym (Umm)

Först av allt: Ingen kvinna är den andra lik. Precis som män är vi olika, tänder på olika saker och har olika behov. 

Med det sagt: Jag (kvinna 40 år) har perioder där jag är redo att bli påsatt efter endast en blick från en man. Perioder där jag behöver intellektuell stimulans för att bli tänd. Perioder där jag inte blir tänd alls. Perioder där jag är omättad. Perioder där jag inte vill bli rörd av andra, men gärna njuter ensam. Perioder där jag inte njuter av egen beröring utan behöver en mans händer på min kropp. 

Mitt längsta förhållande (10 år) fungerade på grund av att han var lyhörd och jag likaså. Ibland synkade vi, ibland krockade vi. Kommunicerade och löste problemen.

• Anonym (Anna)

Det varierar från kvinna till kvinna men rent generellt är både intelligens och kreativitet förstås positiva egenskaper

• Anonym (M)

. Visst för egen del så kan såklart sexlusten variera beroende på vilka hormoner som härjar i kroppen och hur livet ser ut i övrigt osv. men det gör ju inte att mannen behöver vara kreativ för att få igång mig om min sexlust är lite lägre en period. Det han däremot behöver göra är att faktiskt vara en partner och vara närvarande och bry sig om mina behov. Är jag trött och stressad pga att det är mycket i livet just nu så behöver jag få tillfälle att varva ner så jag kan släppa det som stressar mig för att kunna fokusera på andra känslor såsom lust. 

Så om han då är lite lyhörd och en bra partner hjälper han till och stöttar upp där det behövs så att jag kan släppa lite saker och lättare kan varva ner. Precis som om jag är ledsen över något eller har något större problem som tar utrymme behöver man ju få känslan att den andre bryr sig och att man inte är ensam för att släppa det om så bara för en stund. Lusten finns ju där men det är ju ingen akut känsla (sex är inget som måste göras såsom jobb, hushållsarbete, ta hand om barn mm. Det SKA däremot vara något man VILL göra) så den har en tendens att hamna i bakgrunden för mer akuta saker.

Får man stöd i det mer akuta så har lusten lättare att komma fram, det behöver inte vara stora saker, för det mesta handlar det om att bara få känslan av att man har en partner som bryr sig och hjälper en när det behövs. Som jag hoppas jag också ger honom en känsla av. Det föder ju trygghet och känner man sig trygg kan man lättare slappna av och lusten faller lättare på.

Men om man har lyckats hamna med en mans bebis så är det oundvikligt att inte tappa sexlusten för en sådan man förr eller senare. Jag menar beter han sig som att hon är en mamma så är det också vad hon kommer bli. Såklart då fullt naturligt att sexlivet falnar, han har ju förvandlats från en man och en partner till ett barn hon får ta hand om.

• Anonym (A)

Alltså förtydligande... Jag är inte ute efter åsikter om alla kvinnor utan just kvinnor med högre intelligens än genomsnittet, låt säga kvinnor som är medlemmar i Mensa för att göra saken ännu enklare. 

Och som alltid, om man inte förstår det, så generaliserar frågan till viss del för alla är så klart olika, men jag är ute efter om det finns vissa mönster. Om man inte ens förstår att frågor på ett sånt här forum vanligtvis generaliserar så svara inte på den här frågan...

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Malin)
    Anonym (A) skrev 2025-01-03 11:31:27 följande:

Alltså förtydligande... Jag är inte ute efter åsikter om alla kvinnor utan just kvinnor med högre intelligens än genomsnittet, låt säga kvinnor som är medlemmar i Mensa för att göra saken ännu enklare. 

Och som alltid, om man inte förstår det, så generaliserar frågan till viss del för alla är så klart olika, men jag är ute efter om det finns vissa mönster. Om man inte ens förstår att frågor på ett sånt här forum vanligtvis generaliserar så svara inte på den här frågan...

Då lär du inte få många svar här, skulle tro att den genomsnittliga IQ-nivån på FL är under medel...
  • Anonym (Nej)

Duger IQ 136? Jag har aldrig försökt testa mig för medlemskap hos Mensa tyvärr.
  • Anonym (Ghjkl)

Jag har inte tänkt på din teori förut, men jag är en kvinna med intelligens långt över genomsnittet och jag har väldigt svårt att få sexuellt intresse för en man. Om.dwt beror på det du skrev i din ts vet jag inte. 

Dvs jag är väldigt sexuell och behöver sex, men det tar år mellan gångerna jag finner en man attraktiv.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ghjkl) skrev 2025-01-03 21:00:20 följande:
    Jag har inte tänkt på din teori förut, men jag är en kvinna med intelligens långt över genomsnittet och jag har väldigt svårt att få sexuellt intresse för en man. Om.dwt beror på det du skrev i din ts vet jag inte. 

Dvs jag är väldigt sexuell och behöver sex, men det tar år mellan gångerna jag finner en man attraktiv.
    Jag googlade och hittade en undersökning som visat att folk med högre intelligens tog längre tid på sig innan dom hoppade i säng med någon, kanske för att man funderar igenom det hela mer än nån som är mer spontan. Jag hittade dock ingenting om att kvinnor med högre intelligens var mer/mindre eller exakt som genomsnittspersonen vad gällde sexfrekvens i ett längre förhållande vilket gjorde mig nyfiken. För det inte skulle förvåna mig om kvinnor som är mer tänkande och kanske ev mindre spontana också kan bli mer uttråkade i och med att dom redan lärt sig alla "mönster" som sker i samband med sex i ett längre förhållande. 

Du nämner att du är väldigt sexuell och behöver sex, men inte finner män attraktiva så ofta... Har du varit i nåt längre förhållande där du då haft tillgång till sex och har frekvensen hållit i sig? 
Svar på tråden Intelligens och konsten att bli tänd