• Anonym (Y)

Varför blir andra upprörda över att jag endast ger mitt barn vegetarisk mat?

Mitt barn som är 6 år har ätit endast vegetarisk mat sedan hon föddes och mår bra och växer ordentligt. Hon får i sig b12 från bönor istället för kött och tar tillskott för barn.

Men ändå för jag så mycket kommentarer och folk ska lägga sig i och är dömande.

Hur ser ni på saken? 

• Svar på tråden Varför blir andra upprörda över att jag endast ger mitt barn vegetarisk mat?
  • Spucks

Mitt barn är 7 och äter bara vegetarisk (han får välja själv när han är lite äldre). Jag får knappt några kommentarer. Har inte upplevt att folk inte accepterar det, förutom min far, som har åsikter om allt och vet allt bättre.

• Anonym (S)

Fråga dom som lägger sig i.

• Raggartjejen

Jag är 54 år och får idiotiska kommentarer om att jag är vegetarian. 
    En del människor har inget eget liv.

• Anonym (Y)
    Raggartjejen skrev 2025-01-04 16:47:53 följande:

Jag är 54 år och får idiotiska kommentarer om att jag är vegetarian. 
    En del människor har inget eget liv.

Ofta är det av okunniga människor som inte har kunskap om kost och näringslära har jag märkt. 
  • Anonym (Y)
    Spucks skrev 2025-01-04 16:39:04 följande:

Mitt barn är 7 och äter bara vegetarisk (han får välja själv när han är lite äldre). Jag får knappt några kommentarer. Har inte upplevt att folk inte accepterar det, förutom min far, som har åsikter om allt och vet allt bättre.

Vad skönt! 
  • Anonym (Köttätare)

Ifall ditt barn får i sig allt man behöver och växer bra har jag ingenting negativt att säga om ditt val. Men om jag ska gissa vad andra folk undrar över så kanske det är att en del vegetarianer inte får i sig allt de behöver. De ersätter inte kött fullt ut, får olika näringsbrister osv. Eller att ditt barn ska få välja själv kanske?

Personligen tycker jag barn ska få äta vad de vill, tro på vad de vill osv tills de själva bestämmer hur de vill ha det men jag lägger mig absolut inte i andras val eller dömer, så länge inte barnet tar skada. Kommenterar heller inte andras val om de inte frågar vad man tycker då. Deras barn deras levnadssätt och val. Men som sagt far ett barn illa då är man ju inte tyst.

I ditt fall så verkar du ha bra koll så att barnet får i sig allt, växer och mår bra. Så bry dig inte om andras kommentarer. Säg bara "vi mår bra, vårt barn mår bra och allt är bra".

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Jag skulle aldrig säga något till dig eller om dig till andra.
    Men jag skulle tänka att det är lite synd om ditt barn som inte får äta kött då det finns så mkt gott hon missar, som ofta (oftast) inte kan äta samma som de anda barnen, som hela tiden måste ha specialkost, som måste äta kosttillskott dagligen m.m. 

Nej jag tycker barn bör få äta allt när de är små och växer. När de är stora nog att välja själv kanske de väljer att enbart äta vegetariskt. 

• Anonym (kanske oroliga)

De kanske är oroliga?

Jag var själv vegetarian sedan födseln, är nu 20 och inte längre vegetarian. Jag var alltid väldigt liten och sen i allt kroppsligt jämtemot inte bara kompisar som inte var vegetarianer utan även familjen, som blev vegetarianer ca 2 år innan jag fddes. Mina äldre syskon, som är 7,9 och 12 år äldre än mig, är mycket mer välväxta, längre, kraftigare och min syster var inte lika sent utvecklad som jag var. Jag tror att det absolut påverkat att jag var vegetarian sedan födseln.

Jag började äta kyckling i gymnasiet och nu äter jag gärna vilt och vildfångad fisk några gånger i veckan.

• Anonym (jury)
    Anonym (Y) skrev 2025-01-04 16:24:22 följande:

Hur ser ni på saken? 

Oansvarigt att helt avstå från animaliska produkter som ägg och mjölk till sina barn, med mindre man har expertkunskaper om hur man annars säkrar sig en kost som innehåller alla tolv aminosyror och spårämnen genom rent vegetabiliska alternativ. Dom flesta saknar såna expertkunskaper omkring näringsämnen.

Som vuxen får man ju själv ta dom risker man vill ta, men det är oansvarigt att tvinga samma risker på sina barn genom att helt utesluta ägg och mjölkprodukter.
  • Spucks
    Anonym (Köttätare) skrev 2025-01-04 17:20:25 följande:

Ifall ditt barn får i sig allt man behöver och växer bra har jag ingenting negativt att säga om ditt val. Men om jag ska gissa vad andra folk undrar över så kanske det är att en del vegetarianer inte får i sig allt de behöver. De ersätter inte kött fullt ut, får olika näringsbrister osv. 

Det intressanta med det är att sådana människor enbart "oroar" sig för vegetariska barns näringsintag. De verkar tycka att kött innehåller alla näringsämnen som behövs, för de frågar aldrig om allätande barn får i sig tillräkligt med grönsaker tex. Att barn lever av "barnmat", som knappt innehåller vettig näring (typ vit pasta, korv och ketchup; pannkakor och sylt; frukostflingor) är helt normalt och okej för dem, men vegetariska barn som äter mycket grönsaker och bajlväxter .... uuuuiiiiiii, stackars barnen, de får ju inte i sig näringen de behöver!
Svar på tråden Varför blir andra upprörda över att jag endast ger mitt barn vegetarisk mat?