Anonym (H) skrev 2025-01-07 15:45:03 följande:
TS frågade hur man tänker i denna frågan. Och jag svarade utefter min uppfattning, så ja jag tycker man får ha sina egna uppfattningar. Och min uppfattning är att jag tycker det är fel att pracka på andra i vad jag tycker både är ej tillräcklig allsidig kost för växande barn och en onödig särbehandling - ffa då det knappast är barnet själv uppfattning/egna vilja
Men vad gör man då om man är som jag, och har varit vegetarian i närmare 20 år? Jag
kan inte laga mat med kött, jag har ingen vana, och vet ärligt talat inte när det blir bra. Jag är en hejare på vegetarisk mat dock, och för mig är den lika "normal" som vad som helst. Skulle inte tänka mig att nån skulle se den som "konstig" eller annorlunda.
Varför skulle jag tvinga i mina eventuella, framtida barn korv och makaroner, som
jag inte anser är tillräckligt bra kost för växande barn? Bara för att dom ska få vara "som alla andra"?
Dessutom är väl "särbehandling" en väldigt konstig anledning i den här situationen? Då är det väl bättre att fokusera på att lära sina barn att alla är olika och har olika vanor?
Maten är ju väldigt viktigt ur kultursynpunkt också, och därför ofta särskilt viktigt för de som flyttat utomlands och invandrat i ett nytt land. Jag bor utomlands, men självklart vill jag ju att mina barn ska få växa upp med mina svenska traditioner med? Samma sak gäller ju då de som flyttat
till Sverige. En koreansk familj i Sundsvall kommer troligtvis laga mycket koreansk mat hemma om det är sånt de gillar och är bekväma med. Ska de då måsta äta köttbullar med mos för att barnen inte ska känna sig utanför i skolan? Det blir ju absurt.