• Anonym (Y)

Varför blir andra upprörda över att jag endast ger mitt barn vegetarisk mat?

Mitt barn som är 6 år har ätit endast vegetarisk mat sedan hon föddes och mår bra och växer ordentligt. Hon får i sig b12 från bönor istället för kött och tar tillskott för barn.

Men ändå för jag så mycket kommentarer och folk ska lägga sig i och är dömande.

Hur ser ni på saken? 

• Svar på tråden Varför blir andra upprörda över att jag endast ger mitt barn vegetarisk mat?
  • Tow2Mater

En del äter inte processat kött för att det är inte nyttigt. En annan undviker helt kött. En tredje köper inte gurka eller tomat till sina barn för det är inga nyttigheter (tror de) pga stort vatteninnehåll. En fjärde ger ingen frukt till sina barn pga det onyttiga sockret. En femte undviker allt i mjölväg, en sjätte undviker allt i saltväg. Såg t o m någon här på FL nyligen som tyckte det var mycket vatten i brockoli så det var inte värt att äta. Lägg därtill alla som vägrar halvfabrikat och ska ha allt hemlagat från grunden. Allt sammantaget blir bara så..... extremt..... Kanske det som till slut provocerar och folk reagerar så fort nån inte äter 'normal husmanskost'. Speciellt om man medvetet utesluter vissa saker ur ett barns kost som inte beror på allergier.

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Raggartjejen skrev 2025-01-04 17:49:58 följande:
    Smaken är som baken = delad.
    Du tycker att kött är gott, andra tycker inte det.
    Ts barn har inte ens fått testa.
  • septembermamma2022

Folk ska alltid lägga sig i och ha en massa åsikter om andras angelägenheter. Strunta i dem och gör som du tycker, så länge barnet mår bra och får i sig de vitaminer, mineraler osv som behövs.

Vegetarisk barnkost ska inte vara nåt problem med lite kunskap. Vegansk kost däremot verkar inte kunna uppfylla barns näringsbehov optimalt.

• Anonym (Anna)

Lakto-ovo-vegetarian eller ?riktig? vegetarian/vegan? B12 som du tex nämner finns det betydligt mer av i ägg och mjölk än i bönor och många bönsorter innehållet inget B12 alls. Är ni lakto-ovovegetarianer så är det inga problem, då behöver man inte ha någon större koll på vad som finns i vad. Är man vegan och har god koll och kan räkna på aminosyror osv så behöver det inte heller vara något problem (men då skulle du inte skrivit som du gjorde om B12 och bönor).

Okunskap tillsammans med vegankost är en väldigt olycklig kombination och jag vet ett par fall där föräldrarna (med rätta) blivit orosanmälda för det. Det var ju också något barn som dog för några år sedan. Tyvärr är dessa okunniga föräldrar inte medvetna om att de är okunniga/felpålästa, utan de hävdar att de har full koll och vet vad de gör. Vilket gör att jag blir orolig för alla barn som får vegankost. 

• Anonym (Kl)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-05 19:55:32 följande:
    Ts barn har inte ens fått testa.
    Barnet har nog inte fått testa cocktails heller. 
  • Anonym (Ditt barn)

Ditt barn ska väl få äta vad den vill på förskolan/skolan.

• Anonym (Vegomor)

Vi har valt att äta nästan bara vegetariskt hemma, men barnet får kött hos släktingar och i förskolan. Varför? För att vi tror att vegetarisk kost är bra för planeten vi bor på, men vi vill inte diktera vilken kost vårt barn ska äta. Om hen får kött som barn kan hen sen välja själv hur hen vill göra. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Kl) skrev 2025-01-05 21:37:34 följande:
    Barnet har nog inte fått testa cocktails heller. 
    Så barm får enligt svensk lag inte äta kött före 18 åt?

Idiotiskt inlägg! Ta du en grogg till Skål
  • Anonym (Vegomor)

Kan tillägga att det alltid varit trist vegetarisk mat i förskolan och skolan, så barnet hade nog inte fått i sig tillräckligt om vi valt vegetariskt där. Tyvärr. 

• Eurydike
    Tow2Mater skrev 2025-01-04 19:35:44 följande:
    Nej jag har inte varit på ett slakteri. Jag har inte heller besökt t ex en kaffeplantering där de flesta verkar använda barnarbetare i olika utsträckning. Men jag har fångat och dödat och rensat fisk. Far jag äta fisk då med gott samvete?

Om vegetarianer och veganer kunde stödja labbodlat kött så det blev ett alternativ skulle jag vara bland de första att testa.
    Vi får hoppas på att labbodlat kött kommer snart! Jag har inte dödat och rensat fisk, men varit på ett slakteri och tagit hand om djuren i en ladugård.
Svar på tråden Varför blir andra upprörda över att jag endast ger mitt barn vegetarisk mat?