• Eurydike

Varför blir andra upprörda över att jag endast ger mitt barn vegetarisk mat?

Tow2Mater skrev 2025-01-04 19:35:44 följande:
    Nej jag har inte varit på ett slakteri. Jag har inte heller besökt t ex en kaffeplantering där de flesta verkar använda barnarbetare i olika utsträckning. Men jag har fångat och dödat och rensat fisk. Far jag äta fisk då med gott samvete?

Om vegetarianer och veganer kunde stödja labbodlat kött så det blev ett alternativ skulle jag vara bland de första att testa.
    Vi får hoppas på att labbodlat kött kommer snart! Jag har inte dödat och rensat fisk, men varit på ett slakteri och tagit hand om djuren i en ladugård.
  • Eurydike
    Tow2Mater skrev 2025-01-06 15:49:25 följande:
    Jag undrar vilka som är emot labbodlat kött här, och tummar ner??

Det vore ju inte tvång att äta det, men ge ett alternativ till dem som inte vill äta djur.
    Det är omöjligt att veta, men jag gissar att det är både köttätare, vegetarianer och veganer, fast av olika anledningar. Irl har jag stöt på många olika åsikter angående labbodlat kött. Några av dem har varit negativa, så som att det fortfarande är kött och inte vegetariskt, eller att har det inte dött så är det inte gött. Ungefär så.

Precis, det skulle vara ett bland många alternativ. Jag är inte säker på att jag själv skulle äta det, eftersom jag inte saknar kött, men skulle det få köttätare att äta odlat kött istället för slaktade djur så är jag väldigt tacksam 🐷🐮🌱
  • Eurydike
    Anonym (Allätare) skrev 2025-01-07 15:49:12 följande:
    Jag har inte gjort tummen ner, men jag skulle aldrig äta labbodlat kött. Äter inte quorn eller sån skit heller. Om jag vill äta kött så äter jag kött, om jag vill äta vegetariskt så äter jag hellre en hemmagjord bönbiff eller linssoppa eller vad som helst. 

Jag försöker undvika hittepåmat som inte kommer från naturen. 

Därmed inte sagt att jag är nöjd med hur djurhållningen är, alla vill väl äta djur som har fått leva ett bra och friskt djurliv. Alltså, vi som äter djur. 
    Tummen upp eller ner har ingen betydelse för mig. Det är en naturlig följd av att man tycker någonting i kombination med att det finns tummar att trycka på. Alla har rätt att vilja äta det de vill äta.

Ibland är det svårt att avgöra vad som är hittepåmat som inte kommer från naturen och var gränsen ska dras. Pannkaka är ett påhitt av mjöl, mjölk och ägg. Quorn är ett påhitt av svamp och ägg.

Ja, att djur får leva ett bra och friskt djurliv vill nog många, men ibland är priset per kilo viktigare.
  • Eurydike
    Anonym (Allätare) skrev 2025-01-08 10:36:08 följande:
    Jag talar inte om halv- eller helfabrikat, utan hopkok av för mig onaturliga ingredienser. Pannkaka är något man kan tillaga själv hemma av hälsosamma råvaror. 

Innehållet i quorn tilltalar inte mig: 
    Mycoprotein (88%), rehydrerad äggvita från frigående höns, ärtfiber, naturligt karamelliserat socker, stabiliseringmedel: kalciumklorid, kalciumacetat; glutenfritt kornmaltextrakt.
    Jag förstår. Då är kanske seitan är mer jämförbart. Seintanstrimlor eller stekar går att göra av några få enkla ingredienser som man oftast har hemma (mjöl och eventuell smaksättning). Det blir proteinrikt och, enligt mig, väldigt gott.
  • Eurydike
    Eurydike skrev 2025-01-08 11:05:13 följande:
    Jag förstår. Då är kanske seitan är mer jämförbart. Seintanstrimlor eller stekar går att göra av några få enkla ingredienser som man oftast har hemma (mjöl och eventuell smaksättning). Det blir proteinrikt och, enligt mig, väldigt gott.
    Ta bort ett är innan kanske och ett n i seitan. Jag hade bråttom och var för snabb på tangenterna ☺️
Svar på tråden Varför blir andra upprörda över att jag endast ger mitt barn vegetarisk mat?