• Anonym (veg)

Varför blir andra upprörda över att jag endast ger mitt barn vegetarisk mat?

Anonym (Y) skrev 2025-01-04 16:24:22 följande:
    Varför blir andra upprörda över att jag endast ger mitt barn vegetarisk mat?

Mitt barn som är 6 år har ätit endast vegetarisk mat sedan hon föddes och mår bra och växer ordentligt. Hon får i sig b12 från bönor istället för kött och tar tillskott för barn.

Men ändå för jag så mycket kommentarer och folk ska lägga sig i och är dömande.

Hur ser ni på saken? 

Vem blir upprörd över det? Är ju så vanligt idag, det är väl ingen som höjer på ögonbrynen för vegetarisk kost?

Sen ör det iofs inte B12 i bönor, men tillskott är ju bra. 
  • Anonym (veg)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-01-09 12:09:41 följande:
    Men vad gör man då om man är som jag, och har varit vegetarian i närmare 20 år? Jag kan inte laga mat med kött, jag har ingen vana, och vet ärligt talat inte när det blir bra. Jag är en hejare på vegetarisk mat dock, och för mig är den lika "normal" som vad som helst. Skulle inte tänka mig att nån skulle se den som "konstig" eller annorlunda.

Varför skulle jag tvinga i mina eventuella, framtida barn korv och makaroner, som jag inte anser är tillräckligt bra kost för växande barn? Bara för att dom ska få vara "som alla andra"? 

Dessutom är väl "särbehandling" en väldigt konstig anledning i den här situationen? Då är det väl bättre att fokusera på att lära sina barn att alla är olika och har olika vanor?

Maten är ju väldigt viktigt ur kultursynpunkt också, och därför ofta särskilt viktigt för de som flyttat utomlands och invandrat i ett nytt land. Jag bor utomlands, men självklart vill jag ju att mina barn ska få växa upp med mina svenska traditioner med? Samma sak gäller ju då de som flyttat till Sverige. En koreansk familj i Sundsvall kommer troligtvis laga mycket koreansk mat hemma om det är sånt de gillar och är bekväma med. Ska de då måsta äta köttbullar med mos för att barnen inte ska känna sig utanför i skolan? Det blir ju absurt.
    Varför uttrycker du att du skulle tvinga i barnen korv? Om barnen vill äta korv så behöver du ju knappast tvinga dem?

Men om du verkligen vill att dina barn ska får vara egna individer och själva välja hur de vill äta så kan du ju göra det även fast du själv äter vegetariskt. 

Dels så kan du ju servera barnet vegetarisk hemma men låta barnet äta blandkost på förskola, skola, utanför hemmet.

Du kan låta barnet själv välja att laga och äta kött när det är gammalt nog att laga mat själv.

En familj som lagar koreansk mat hemma kanske inte förbjuder barnen att äta annan mat på annan plats? Så barnen kan ju mycket väl äta köttbullar i skolan om de vill, trots koreansk mat i hemmet. Så den jämförelsen haltar ju en aning.
Svar på tråden Varför blir andra upprörda över att jag endast ger mitt barn vegetarisk mat?