Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Vuxna barn som aldrig haft förhållanden

Hur skulle du som förälder tänka om du hade vuxna barn 23 år+ som aldrig haft ett förhållande?

Barn som har vänner, är aktiva, utbildar eller utbildat sig och för övrigt är normala men helt ointresserade av att träffa någon. Det kan också vara så att de inte är intressanta i andras ögon. 

Mina vänners barn har alla haft tjejer och killar. En del är nu sambos. 
    Jag är orolig för att mina kommer leva ensamma.

Detta är förstås inte något jag tar upp med dem men tänker på det ibland. Hade du också gjort det?

Gärna svar från andra som varit som mina barn, hur tänker ni?

• Svar på tråden Vuxna barn som aldrig haft förhållanden
  • Anonym (Mamman)

Jag är helt säker på att de aldrig haft någon dejt eller liknande. Kan inte förklara hur men jag är övertygad. 
    De lägger all tid på arbete och träning. Den ene på studier vilket den andre gjorde tidigare. De är och har alltid varit högpresterande i allt de gjort. Utbildning, ekonomi, utseende är allt.
    Tänker på mig själv och mina kompisar när vi var i samma ålder och yngre, det går inte att jämföra. Vi var mer som mina vänners barn. Mer livsglädje och nyfikenhet. Gjorde misstag och träffade nytt folk. Mina barn håller fast vid de vänner de alltid haft, träffar inte nya. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-01-05 09:55:01 följande:

Nu är jag inte riktigt där än men min son på 17 har vad jag vet aldrig så mycket som kysst en tjej. Han verkar inte alls intresserad. Visst kanske inte hela världen men för mig är det konstigt och oroar mig lite över hur det det ska bli framåt. Vet du om dina haft några kontakter med det andra könet eller det samma för den delen?

Jag kan inte heller tänka mig att mina kysst någon. Inte ens hållit hand. Aldrig märkt att de varit intresserade av någon eller hört att någon varit det av dem. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Sten) skrev 2025-01-05 09:51:20 följande:

Men bor de fortfarande hemma eller varför tror du att du vet allt de har för sig? 

De bor inte med mig men de är öppna och vi ses mycket. De pratar om sina vänner och är helt oförstående till dem som har förhållanden eller kastar bort tid på att träffa tjejer. Tid som kan användas till att träna eller tjäna pengar/på sikt tjäna pengar. Det är allt de lägger energi på. 
  • Anonym (Mamman)
    Fjäril kär skrev 2025-01-05 10:10:06 följande:
    Är dom högpresterande så kommer också deras relationer vara det när dom kommer dit . Då kommer du högst troligt få möta en likasinnad partner där dom går all in redan från början.  
    Har mycket svårt att tänka mig det scenariot, ser dem likadana som nu om 15-20 år. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-01-05 10:15:44 följande:

Jag skulle tänka att det är något fel. Exempel:

*Odiagnosticerade svårigheter
    *Något i personligheten som stör andra eller mer praktiskt som t ex dålig hygien
    *Saknar sociala färdigheter när det gäller att attrahera andra
    *Osunda anknytningsmönster
    *Fysisk attraktion fattas

Alltså, det är ju NÅGOT som gör att de inte hittar någon och då är det antingen utseende eller inombords på något sätt. Det finns bara inte på kartan att det är fel på resten av världen i det läget.

Så tänker jag också. Jag tror att det bottnar sig i att de ses som översittare eftersom de gärna idiotförklarar alla som inte tänker som dem. Det är inte direkt tilldragande. De vet de själva och när jag tagit upp det så får jag skratt tillbaka. De är precis som de vill vara. 
  • Anonym (Mamman)
    Mayjel skrev 2025-01-05 10:15:37 följande:

Jag är 44 år och har aldrig haft en relation eller ens gått på dejt med någon. Varken mamma eller min syster ha kommit med några anmärkningar på detta, något som uppskattas högt från mitt håll.

Är det likadant för din syster?
  • Anonym (Mamman)
    Mayjel skrev 2025-01-05 11:00:31 följande:
    Min syster är gift och har tre barn. Hon valde sin väg och jag valde en annan.
    Tänker att det är lättare som förälder att leva med om man har barn som väljer olika. Svårare om båda väljer att leva ensamma utan egen familj. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-05 10:48:17 följande:

Detta skulle jag se som ett betydligt större problem än att de inte har haft några (seriösa) relationer. Det är inte heller nödvändigtvis ett problem att de vill satsa all tid på träning och karriär. I rimlig dos är det snarare bättre för deras framtid än att vara slacker eller strulpelle.

Men deras attityd till andra är ett stort problem. Nästan psykopat-varning som du beskriver det. Eller kanske bara social osäkerhet? Som de döljer bakom översitteri, samt att ägna sig åt annat än att utveckla sociala färdigheter?

Kanske har de svårigheter som du inte har förstått? Det är inte ovanligt att personer med emotionella och sociala begränsningar är högpresterande intellektuellt. Om de klarar skolan väl och fungerar åtminstone hyfsat i formella och ytliga sociala sammanhang, går de ofta under radarn. 

Ingen mer än jag möter denna sida från dem. Kanske känner de en press från mig och min oro även om jag inte tror att jag visar det. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-01-05 10:34:18 följande:
    Om du tänker efter kring deras uppväxt, visade dina barn såna här karaktärsdrag redan då? Har du försökt bearbeta det hos dem isf, försökt pränta in en mer öppen syn på andra t ex? Det är inte för sent än! På ett mycket milt sätt förstås. T ex att om de pratar illa om andra inte komma med pekpinnar till dina barn då, men istället ge ett alternativt sätt att se på andra, att man inte behöver engagera sig i andras åsikter och att alla har rätt att tycka vad de vill utan att man behöver se ner på dem för det, såna saker. Förstår inte att de har blivit såna med tanke på hur du själv verkar resonera, om du ursäktar. Du verkar ju vettig i det lilla som skrivits här, medan de framstår som lite känslokalla och ffa dömande.
    De har alltid varit duktiga och blivit uppmärksammade för att de varit det. Inte bara av mig och min man. Andra föräldrar håller dem som föredömen. Jag har nog önskat att de varit lite mer som andra barn och ungdomar. Och nu som andra unga vuxna. Har alltid pratat med dem om att prestation inte är det viktiga. De måste njuta av livet också. Som nu. Båda har kunnat köpa sina bostäder utan lån vilket de jobbat ihop själva. Det är bra men det finns mer i världen att se. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Pelle) skrev 2025-01-05 11:24:10 följande:

De har den sidan vare sig de visar den öppet eller inte. Många gånger är det dessutom svårt att dölja, även om de försöker mot andra än dig. 

Sedan är du ju inte med dom 24/7, så du vet ju inte exakt hur de är på sina arbetsplatser t ex. 

Men med tanke på vad du skrivit i tråden, så är det nog bra att de lever ensamma. Jag hade känt mig misslyckad som förälder om mina barn varit som dina. Då menar jag alltså till sättet. 

Det är det jag gör. Att jag har två som ingen vill ha.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (beror på) skrev 2025-01-05 11:46:50 följande:

Hur gamla är de? Är de 23-25 är det inte så konstigt att inte ha haft ett förhållande. Är de över 35 kan man däremot börja undra.

Har inte de flesta 23-25 år haft någon form av förhållande, flört, one night stand eller dejt? 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (beror på) skrev 2025-01-05 11:57:49 följande:
    Ja, om man räknar dejter och one night stands har nog de flesta haft någon slags relation, men din ts handlar om förhållanden, vilket inte är samma sak. Det är inte alls särskilt ovanligt att vara singel tills man är runt 25.

Själv hade jag dejter från det att jag var 19, men hade inget egentligt förhållande förrän jag var 24.
    Jag själv var 22 när jag hade mitt första riktiga förhållande men jag hade ju sett killar på närmare håll än på bild tidigare. Jag tror det närmaste mina barn kommit är kramar på skolavslutningar och student. 
  • Anonym (Mamman)
    Mayjel skrev 2025-01-05 12:07:11 följande:

Hur menar du när du säger lättare? Tänker du på detta med barnbarn? 

I mitt fall känns det ganska praktiskt att bara en av oss skaffade familj och barn. Detta innebär att mamma fick  både barnbarn och en dotter utan som istället hjälper till med att bära saker och handla. En liten extrahjälp ibland.

Jag tänker på barnbarn, på om de blir ensamma osv
    Nu har de vänner men när vännerna skaffar familj, vad gör de då på helger, semester osv 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-01-05 12:31:54 följande:

Anonym (beror på) skrev 2025-01-05 12:20:17 följande:
    Fast om de flyttat hemifrån kan du inte säkert veta om de haft några dejter eller sexuella kontakter.
     Precis. När jag fortfarande bodde hemma. Träffade jag en man i London. Och bodde med honom i 2 år i London. Fast jag fortfarande var adress lagd hos mina föräldrar. En del bor med partners i några år. Men flyttar hem igen. Då tänker jag på yngre personer först främst.. Innan dess bodde jag hos mina första pojkvän när jag var 18. För sig var ju mina föräldrar medvetna om detta.

Men ibland vet faktiskt föräldrar inte allt.
    Självklart vet jag inte allt. Hoppas att jag har fel gällande deras liv men troligtvis inte. Som mamma och kvinna har jag en magkänsla. 
Svar på tråden Vuxna barn som aldrig haft förhållanden