• Anonym (Mamman)

Vuxna barn som aldrig haft förhållanden

Hur skulle du som förälder tänka om du hade vuxna barn 23 år+ som aldrig haft ett förhållande?

Barn som har vänner, är aktiva, utbildar eller utbildat sig och för övrigt är normala men helt ointresserade av att träffa någon. Det kan också vara så att de inte är intressanta i andras ögon. 

Mina vänners barn har alla haft tjejer och killar. En del är nu sambos. 
    Jag är orolig för att mina kommer leva ensamma.

Detta är förstås inte något jag tar upp med dem men tänker på det ibland. Hade du också gjort det?

Gärna svar från andra som varit som mina barn, hur tänker ni?

• Svar på tråden Vuxna barn som aldrig haft förhållanden
  • Anonym (Olivia)

Jag väntade mig att vår son, 20, skulle vara sen med relationer eftersom hans far var det. Smart men blyg.

Jag frågade faktiskt för ett halvår sedan om det fanns någon han var intresserad av och han sa att det hade funnits ett par men det var inte besvarat. Han har lätt att hamna i kompisfacket tror jag eftersom han är bra på att snacka och artig mot tjejer, men har "babyface" som pappa så ser inte supermanlig ut ännu.

För min man var det nästan ett karriärhinder att se så ung ut i början, han skaffade t.o.m. glasögon med fönsterglas i för att bli tagen på allvar. Men sådant löser sig givetvis med tiden.

Jag har inte bråttom, jag tror nog det kommer en kvinna som inser att min son är ett kap när han har fått sin lite mer vuxna stil. Jag överföll hans far en gång och släpade hem honom till min grotta och jag har inte ångrat mig.

• Anonym (Mamman)
    Fjäril kär skrev 2025-01-05 10:10:06 följande:
    Är dom högpresterande så kommer också deras relationer vara det när dom kommer dit . Då kommer du högst troligt få möta en likasinnad partner där dom går all in redan från början.  
    Har mycket svårt att tänka mig det scenariot, ser dem likadana som nu om 15-20 år. 
  • Anonym (Hanna)

Tror också det är en annan tid nu och att det bidrar. Jag vet inte ungdomar idag verkar inte träffas lika mycket som man gjorde förr. Det digitala är säkert en orsak. Kan inte se att min son om ett år någonsin skulle gå på en krog till exempel. Både han och vännen tyckte att avslutningsfesten i 9:an var alldeles för lång som skulle hålla på till 21, kunde inte förstå vad man skulle göra så länge. Jag var inställd på att hämta 23 haha

• Mayjel

Jag är 44 år och har aldrig haft en relation eller ens gått på dejt med någon. Varken mamma eller min syster ha kommit med några anmärkningar på detta, något som uppskattas högt från mitt håll.

• Anonym (Hmm)

Jag skulle tänka att det är något fel. Exempel:

*Odiagnosticerade svårigheter
    *Något i personligheten som stör andra eller mer praktiskt som t ex dålig hygien
    *Saknar sociala färdigheter när det gäller att attrahera andra
    *Osunda anknytningsmönster
    *Fysisk attraktion fattas

Alltså, det är ju NÅGOT som gör att de inte hittar någon och då är det antingen utseende eller inombords på något sätt. Det finns bara inte på kartan att det är fel på resten av världen i det läget.

• Anonym (Hmm)

Ja, sedan finns det ju faktiskt de som är asexuella också, men det är inte så himla många.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamman) skrev 2025-01-05 09:56:07 följande:

Jag är helt säker på att de aldrig haft någon dejt eller liknande. Kan inte förklara hur men jag är övertygad. 
    De lägger all tid på arbete och träning. Den ene på studier vilket den andre gjorde tidigare. De är och har alltid varit högpresterande i allt de gjort. Utbildning, ekonomi, utseende är allt.
    Tänker på mig själv och mina kompisar när vi var i samma ålder och yngre, det går inte att jämföra. Vi var mer som mina vänners barn. Mer livsglädje och nyfikenhet. Gjorde misstag och träffade nytt folk. Mina barn håller fast vid de vänner de alltid haft, träffar inte nya. 

Som andra påpekat - du har ingen aning!
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-01-05 10:15:44 följande:

Jag skulle tänka att det är något fel. Exempel:

*Odiagnosticerade svårigheter
    *Något i personligheten som stör andra eller mer praktiskt som t ex dålig hygien
    *Saknar sociala färdigheter när det gäller att attrahera andra
    *Osunda anknytningsmönster
    *Fysisk attraktion fattas

Alltså, det är ju NÅGOT som gör att de inte hittar någon och då är det antingen utseende eller inombords på något sätt. Det finns bara inte på kartan att det är fel på resten av världen i det läget.

Så tänker jag också. Jag tror att det bottnar sig i att de ses som översittare eftersom de gärna idiotförklarar alla som inte tänker som dem. Det är inte direkt tilldragande. De vet de själva och när jag tagit upp det så får jag skratt tillbaka. De är precis som de vill vara. 
  • Anonym (Mamman)
    Mayjel skrev 2025-01-05 10:15:37 följande:

Jag är 44 år och har aldrig haft en relation eller ens gått på dejt med någon. Varken mamma eller min syster ha kommit med några anmärkningar på detta, något som uppskattas högt från mitt håll.

Är det likadant för din syster?
  • Anonym (Kelly)

Autism? 

De snöar in på sina jobb och har svårt att förstå relationer. 

Oavsett så är det viktigaste att de själva är nöjda med sina liv. 

Svar på tråden Vuxna barn som aldrig haft förhållanden