• Anonym (TS)

Poängen med kvällsmat?

Jag kan verkligen fundera över varför människor äter kvällsmat. Alltså först äta 

frukost

mellanmål

lunch

mellanmål

middag 

kvällsmål 

För mig känns det orimligt för en hel dag.
    Det vore ju självklart rimligt om man är elitidrottare eller liknande men annars? 

Hört människor som vill gå ner i vikt och samtidigt kräver att få äta såhär, att hunger är detsamma som svält och att kvällsmålet är livsviktigt. 

Att man alltid måste äta en toast precis innan man ska gå och lägga sig för att det är farligt att gå och lägga sig hungrig. Och vad är hunger i sammanhanget då? Ett litet sug. När jag tittar på vad folk äter så kan det ju vara att ett mellanmål för dessa är lika mycket mat som min lunch eller middag. 

Det är väl inte konstigt att 50% av Sveriges befolkning har övervikt. Sedan vill jag vara tydlig med att om man äter ytterst lite vid varje måltid, håller vikten alternativt då tränar oerhört mycket då får man ju äta så mycket som man behöver. Men för en normal familj som rör sig inte mer än max 2 km om dagen och som ska äta 800 kalorier per måltid? det är för mig konstigt. 

• Svar på tråden Poängen med kvällsmat?
  • Anonym (H)

Jag äter alla måltider men är snarare på gränsen till undervikt, trots ej rör mig särkilt mkt.  Beror väl mer på vad man väljer att äta och hur mkt. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Håller verkligen med. Förstår inte alls "kvällsmat". Vissa kallar det "nattamat". Det är mat man äter efter en natt på krogen.

Middagen runt 18-19 tiden är mitt sista mål. Så har mina barn levt också. Mellanmål äter jinte heller nu när jag är vuxen. Frukost, lunch (lagad varm mat ej smörgås/soppa eller liknande) samt middag - varm lagad mat.

Smal och fit har jag alltid varit.

• Emiz

Jag tycker också det är mycket. Skulle.inte hinna äta så mycket. Jag äter en lätt frukost sedan äter jag oftast en större middag, lunch är inget måste. Men alla mår väl bra av olika. Är inte överviktig eller underviktig.

• Mia448

Äter man regelbundet så minskar risken att man överäter när man väl äter. 

Hade en period då jag åt bara 2 ggr per dag pga jag hade problem med en tand som var i läkning. Märkte att jag ej blev nöjd efter jag ätit en måltid vilket jag blivit tidigare, fick även ett stort sötsug. 

• Spucks

Håller med. Jag visste inte att "kvällsmat" finns, innan jag gick med i FL. Trodde det är bara ett annat ord för middag (vilket jag faktiskt tycker är ett konstigt ord för ett mål man äter på kvällen). 
    Tre mål om dagen plus kanske ett eller två snacks (frukt eller liknande) borde väl räcka. Sedan om man blir tjock eller inte beror ju på vad och hur mycket man äter, inte på hur oftast. Men att det är en sådan självklarhet att man äter en måltid på kvällen några timmar efter kvällens måltid och låtsas att man svälter om man inte gör det, det är väl lite märkligt.

• Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2025-01-05 14:24:18 följande:

Jag äter alla måltider men är snarare på gränsen till undervikt, trots ej rör mig särkilt mkt.  Beror väl mer på vad man väljer att äta och hur mkt. 

Som jag skrev, äter man dessa måltider men inte äter 800 kalorier exempelvis per tillfälle så är det inte samma sak. Vissa människor behöver ju äta ofta men lite. Men att vi varje portion äta en stor biff, potatisgratäng och bea typ 6 gånger om dagen och inte vara elitidrottare det är orimligt. Om man däremot äter mycket växtbaserat och mindre mål är det ju i min mening mycket om inte kroppen behöver detta. 
  • Anonym (O)

För mig är middag och kvällsmat samma sak. Jag hade aldrig hört talas om "kvällsmat" som en extra måltid efter middagen, innan jag läste om det här på FL.

• Anonym (S)

Jag skulle aldrig skippa kvällsmålet då jag skulle få svårt att sova om jag går och lägger mig hungrig. Jag äter oftast alla mål som nämns i trådstarten, förutom på helgen om det blir senare frukost. Jag äter däremot inte så mycket vid varje måltid och har lågt BMI. Väger ca 50 kg och är 168 cm så någon övervikt behöver man ju inte få för att man äter många gånger per dag. Problemet är om man äter för mycket totalt sett. Många äter ju för stora portioner. När man äter lite mindre portioner upplever jag att man får bra energi efter en måltid medan de som äter mer sällan men mer blir trötta och dåsiga efter maten.

• Fjäril kär

Eftersom jag äter middag kl 15 är det osannolikt att jag inte skulle äta mer efter det. 

Vid 20 är jag hungrig och då blir det en macka eller nåt mindre som en tallrik fil.

• Anonym (well)

Jag tror int att någon som äter så där äter 800 kcal per måltid. Kanske till lunch och/eller middag, men troligen inte ens då.

Jag själv äter 7 "måltider" per dag. Frukost kl 6, mellanmål kl 9, lunch kl 12, mellanmål kl 15, middag kl 18, kvällsmat kl 21 och nattmål strax för midnatt. De flesta av dessa är små, och jag är hysat aktiv. Frukost, lunch och middag är större men jag vet ärligt inte hur stora kalorimässigt, jag har aldrig räknat. 

Jag äter precis innan jag går och lägger mig. Om jag inte gör det så kan jag inte sova. Om det är fysiskt eller psykiskt spelar mig ingen roll, jag somnar hellre på 15 minuter än stirrar på klockan vid 4 och suckar över att jag inte kan sova. 

Förr i tiden var det väldigt vanlig att människor sov i två skift, med ett par timmars vakentid på natten, då det var vanligt att äta. Hur vanligt är det inte, eller var i alla fall, att ge barn som inte kunde sova varm mjölk för att kunna somna?

Svar på tråden Poängen med kvällsmat?