• Anonym (TS)

Poängen med kvällsmat?

Jag kan verkligen fundera över varför människor äter kvällsmat. Alltså först äta 

frukost

mellanmål

lunch

mellanmål

middag 

kvällsmål 

För mig känns det orimligt för en hel dag.
    Det vore ju självklart rimligt om man är elitidrottare eller liknande men annars? 

Hört människor som vill gå ner i vikt och samtidigt kräver att få äta såhär, att hunger är detsamma som svält och att kvällsmålet är livsviktigt. 

Att man alltid måste äta en toast precis innan man ska gå och lägga sig för att det är farligt att gå och lägga sig hungrig. Och vad är hunger i sammanhanget då? Ett litet sug. När jag tittar på vad folk äter så kan det ju vara att ett mellanmål för dessa är lika mycket mat som min lunch eller middag. 

Det är väl inte konstigt att 50% av Sveriges befolkning har övervikt. Sedan vill jag vara tydlig med att om man äter ytterst lite vid varje måltid, håller vikten alternativt då tränar oerhört mycket då får man ju äta så mycket som man behöver. Men för en normal familj som rör sig inte mer än max 2 km om dagen och som ska äta 800 kalorier per måltid? det är för mig konstigt. 

• Svar på tråden Poängen med kvällsmat?
  • Anonym (Karamell)

Jag äter en stadig brunch runt 10 på morgonen, sen middag runt 18.00. Kan även hända att jag äter ett äpple eller en banan emellan. Jag dricker även flera koppar kaffe på morgonen med kokosnötssocker och half &half (mjölk och grädde) samt en eller två koppar matcha-the med kokosnötssocker och kokosnötsmjölk, vilket fyller på det med. Jag känner aldrig att jag svälter. Jag går ca 20K steps om dagen. 

Det var länge sen jag åt frukost, lunch och middag, kanske när jag var liten och kvällsmål på det låter som en ursäkt att få svulla. Jag skulle få halsbränna och bli fet om jag åt sånt nära läggdags. Säkert få en massa konstiga mardrömmar också. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-05 16:09:18 följande:
    TS menar folk som 800 kalorier varje gång de äter. 
    Ja det handlar ju självklart om kalorik mat 6 ggr om dagen. Om varje mellanmål består av en risifrutti. Banan och en macka med ost, smör och skinka så blir ju en ett sådant mellis 400 kalorier per dag och har du detta två gånger per dag blir melliset bara 800 kalorier minst. Lägg på 3 dl mellanmjölk på detta så blir det 150 kalorier extra nästan . Det är liksom inte bara en banan utan är mycket mat varje måltid. 
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-05 16:09:18 följande:
    TS menar folk som 800 kalorier varje gång de äter. 
    Problemet är snarare att det finns personer som överäter, vare sig de äter 3 eller 13 gånger om dagen, men många som äter middag+kvällsmat äter vettiga mängder. Och anledningen till kvällsmaten är att man gissningsvis äter middag relativt tidigt och/eller äter rätt små mängder.
  • Anonym (Sussi)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-05 16:27:16 följande:
    Ja det handlar ju självklart om kalorik mat 6 ggr om dagen. Om varje mellanmål består av en risifrutti. Banan och en macka med ost, smör och skinka så blir ju en ett sådant mellis 400 kalorier per dag och har du detta två gånger per dag blir melliset bara 800 kalorier minst. Lägg på 3 dl mellanmjölk på detta så blir det 150 kalorier extra nästan . Det är liksom inte bara en banan utan är mycket mat varje måltid. 
    Vem är det som äter så stora mellanmål?
  • Aniiee
    Anonym (TS) skrev 2025-01-05 15:33:18 följande:
    Står tydligt i trådstarten om 800 kalorier exempelvis per måltid och att det inte är samma sak att äta 6 små mål per dag. Och att det är skillnad beroende på hur mycket man rör sig. Om man äter 800 kalorier 6 ggr per dag och tränar massor är det inte en större sak. 
    Men du inser väl att folk inte äter det?
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Kålrot)

Pga diabetes äter jag något med 3-4 timmars mellanrum. Äter kvällsmat vid 18 så för att  ämnesomsättningen ska bibehållas tar jag något lätt vid 21-tiden.

• Anonym (well)
    Anonym (Kålrot) skrev 2025-01-05 16:56:50 följande:

Pga diabetes äter jag något med 3-4 timmars mellanrum. Äter kvällsmat vid 18 så för att  ämnesomsättningen ska bibehållas tar jag något lätt vid 21-tiden.

Har du inte ständgit högt blodsocker då?
  • Anonym (Em)

Jag äter oftast bara lunch, middag och kvällsfika. Kvällsfikat är viktigast för mig eftersom jag har svårt att somna hungrig.

Men kvällsmat är väl dialektalt ett annat ord för middag?

• Anonym (Cissi)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-05 14:26:37 följande:

Håller verkligen med. Förstår inte alls "kvällsmat". Vissa kallar det "nattamat". Det är mat man äter efter en natt på krogen.

Middagen runt 18-19 tiden är mitt sista mål. Så har mina barn levt också. Mellanmål äter jinte heller nu när jag är vuxen. Frukost, lunch (lagad varm mat ej smörgås/soppa eller liknande) samt middag - varm lagad mat.

Smal och fit har jag alltid varit.

Äter på samma sätt. Middag som tidigast 18 men mer troligt 19 eller aningen senare. Inte direkt frukost mer än en kaffe med mjölk+ibland något litet som kvarg+bär+nötter. 

Verkar som om kvällsmat brukar betyda något kolhydratrikt med som smörgåsar. Helt oförståeligt för mig som en slags light fitnesstjej, möjligen att jag vill ha nåt proteinrikt.
  • Anonym (Håller med)

Jag håller med TS.

Blev alltid superförvånad när jag var hos min far och styvmor och man först skulle äta middag på kvällen och sen medan man fortfarande var typ mätt så skulle det fram mackor och te ovanpå alltihop, så jag inte kunde sova för att man blev pigg igen.

Man ska inte ha någon mat kortare tid än 2 h innan man lägger sig för att magen ska hinna jobba undan, och som barn la man sig ju oftast direkt efter det där onödiga målet.

Som vuxen kan jag omöjligt hålla viklten om jag skullle ha det där extra ovanpå det lagade kvällsmålet.

Svar på tråden Poängen med kvällsmat?