Inlägg från: Anonym (Tufft) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tufft)

Ohållbar livssituation

Min man har cancer sedan två år. Vi hoppas att han ska bli frisk såklart men cancern är spridd så det ser ju inte så bra ut. Vi har två barn på 2,5 och 6 år. Jag har såklart det mesta ansvaret för dem pga mannens sjukdom. Jobbar också heltid. Vi har i princip ingen avlastning pga att våra föräldrar själva är gamla, sjuka eller avlidna. Min pappa hämtar barnen på förskolan och fritids någon gång ibland men utöver det så har vi ingen avlastning. Det har gått hyfsat bra när jag var föräldraledig och när yngsta var mindre då han var relativt lugn. Nu har han kommit i trotsåldern så allt man ska göra blir en kamp och han river och klättrar på allt.

Har också nytt jobb så känns svårt att be om att få gå ner i tid även om vi skulle klara det ekonomiskt. Jag känner ständigt stress över att hinna hämta barnen i hyfsad tid, sen när vi är lediga är det också otroligt kämpigt och ständiga konflikter med barnen. Orken håller på att ta slut. Lillen sover också väldigt dåligt och vaknar på nätterna. Så ska jag också hantera all sorg som makens sjukdom innebär. Han får mycket biverkningar av behandlingen som gör att han mår väldigt dåligt. Ville mest skriva av mig. Tips för att få vardagen att fungera är välkomna. Vi har kontakt med kurator men det 

• Svar på tråden Ohållbar livssituation
  • Anonym (Tufft)

Vi har kontakt med kurator men det underlättar ju inte direkt i vardagen skulle det stå på slutet

• Anonym (Tufft)

Tack för era fina svar. Jag behöver nog hitta ett sätt att ta hand om mig själv mer, det är bra att bli påmind om det för det är lätt att glömma bort sig själv i detta

• Anonym (Tufft)
    Anonym (GA) skrev 2025-01-08 13:07:24 följande:
    Hur ska du göra det utan hjälp från utomstående?
    Jadu, kommer säga till på jobbet att jag behöver gå ner i tid. De vet om min situation så de förstår nog, man har ju rätt till det när barnen är små. Sedan andra saker som avlastar lite. Funderar på att betala barnvakt någon gång. Kanske privat städhjälp. Men får räkna lite på det då inkomsten såklart sjunker om jag minskar arbetstiden.
  • Anonym (Tufft)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-01-06 16:09:53 följande:

Cancern är borta i övrigt har jag varit i din situation.
    Våra barn gick i mellan/högstadiet när mannen blev sjuk.
    Jag kopplade i autopiloten, tog ut så mycket semester jag kunde.
    Snälla vän, du måste ta hand om dina barn och finnas där för din man.
    Att gå från 2 stabila vuxna med 2 barn till att ibland finna sig ensam med 3 barn.
    För att orka, gå ner i arbetstid, någon typ av avlastning, städhjälp/barnflicka eller avlastningshem via soc.
    Ta hand om dig.

Vad skönt att höra att cancern är borta. Tyvärr verkar det inte gå åt det hållet i vårt fall. Ska med honom till sjukhuset för att se vad de säger, känner mig oerhört maktlös 
  • Anonym (Tufft)
    Anonym (?) skrev 2025-01-06 10:20:22 följande:
    närståendepenning
    Jag har trott att närståendepenning kan bli aktuellt först när den sjuka är i det sista palliativa skedet.. men läser att man kan få det om sjukdomen innebär ett hot mot den sjukes liv inom en "viss tid". Någon som vet vad det innebär?
Svar på tråden Ohållbar livssituation