• Aliona

Insemination eller IVF?

Vi var i likvärdig situation som ni, bara det att vi behövde donatorsperma eftersom vi är två kvinnor. Alla mina värden var bra och trots att jag var äldre (38) så var det inget som tydde på minskad fertilitet. Vi valde därför insemination. IVF kan vara rätt påfrestande process med alla hormoner så vi ville helst göra det så enkelt som möjligt. Valde också helt naturlig cykel först men sen lade jag till äl-spruta. Det handlar ju om rätt mycket pengar hur man än gör, så det kan vara värt att ta extra hjälp med att kontrollera äl med ul och ta äl-spruta. 

• Aliona
    Anonym (Lilly95) skrev 2025-03-11 09:13:44 följande:

Hej! En liten update...

Tack för era tidigare svar :) 

Undersökningen gällande mina äggledare gick bra, där var fri passage i dem så det blir att prova insemination först. 

Igår var vi på det första samtalet med psykoterapeuten. Allt gick jättebra. Hon nämnde att vi framstod som väl införstådda vad det innebar med en donator och hur man skulle förmedla detta till barnet i framtiden osv. Vi har ju läst på en hel del om detta och pratat mycket med varandra om vad det innebär och vad vi tycker är viktigt.

Nu har vi ett möte till att gå på där hon ska prata med oss individuellt. Där nämnde hon att vi mest kommer prata om vår uppväxt och skulle räkna med ett samtal vardera på 20-25 minuter. 

Hon var väldigt bra och ser fram emot nästa gång faktiskt. 
    Det var skönt att få prata med någon som vet vad vi går igenom.

Tänker att jag uppdaterar här allt eftersom. 
    Kanske hjälper det någon som i framtiden kommer genomgå en resa likt våran.

Tack för uppdateringen! Vad bra att det har gått bra än så länge, och i synnerhet att det kändes bra med psykologen! 
Svar på tråden Insemination eller IVF?