Inlägg från: Anonym (Reality check) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Reality check)

Förskollärare vik

Ayni skrev 2025-01-07 10:41:37 följande:

1 Vad kan jag kräva från chefen? 
    2 Kan jag bestämma hur många procent jag vill jobba? 
    3, Vad är ingångslönen?
    4 Hur är det med semester och ledighet tex?
    5. Övrig bra att kunna?

1 - INGET
    2 - NEJ. Du blir antagligen erbjuden timmar om det inte är en speciell person du ska ersätta, då gäller den personens procent, möjligen något mer eller mindre. Du får ta det du får.
    3 - Individuell lönesättning, ingen här kan svara på det.
    4 - Du har ingen semester och ledighet blir om verksamheten är stängd.
    5 - Inse att vikariat är att stå med mössan i handen och vara tacksam att man får vara kvar.
  • Anonym (Reality check)
    Ayni skrev 2025-01-07 10:58:39 följande:

Nej alltså med kräva tänker jag på lön , för jag undrar om det är ca samma timlön på vik och vanlig anställning som förskollärare

Nej, du kommer att få en lön som är märkbart lägre. Eftersom du har erfarenhet kan den bli bättre än en gröngöling hade fått, men naturligtvis inte i närheten av vad en anställd får.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Ivana) skrev 2025-01-07 12:52:37 följande:
    Punkten 4 stämmer inte.
    Är man timavlönad "ansvarar" man för den biten genom att tacka nej. Då blir man ju ledig.

Är man månadsavlönad så säger semesterlagen att det bara är för anställningar kortare än 3 mån som man kan avtala om att inte lägga ut någon ledighet. Semesterersättning får man såklart men man har inte rätt att ta ut semester. 
    Får man däremot ett vik på säg 6 mån så tjänar man in semesterdagar som man får ansöka om att ta ut precis som alla andra. 
    Att tacka nej till timmar är inte alls samma sak som att vara ledig eller ha semester.
Svar på tråden Förskollärare vik