• Ayni

Förskollärare vik

Hej Alla jag är förskollärare som har jobbat många år förskolan. Sa upp min fasttjänst pga flytt är just nu arbetslös. En förskolechef ska ringa mig och erbjuda vik. Jag har ingen aning om vilka regler som finns vid vik. Min fråga är till er som är förskollärare och jobbat eller jobbar som vik.
    1 Vad kan jag kräva från chefen? 
    2 Kan jag bestämma hur många procent jag vill jobba? 
    3, Vad är ingångslönen?
    4 Hur är det med semester och ledighet tex?
    5. Övrig bra att kunna?

• Svar på tråden Förskollärare vik
  • Anonym (Mio)

Vad menar med att kräva från chefen? Du kan ju kräva vad du vill, men då är det inte säkert du får tjänsten. 

Hin kommer att berätta hur mkt tid de behöver, vill du arbeta mindre får du kanske inte tjänsten. 

Lönen vet ingen här, det berättar hon

Semester o ledighet vet ingen här, det får du fråga henne om. Det är kanske när de andra har semester och är lediga du ska vikariera. 

• Jemp

Vik kan ju vara alltifrån heltid en begränsad tid, till timvikarie som blir erbjuden jobb vid behov. Så det går inte att svara på.

• Anonym (Ivana)

Generellt vad som gäller arbetsrättsligt regleras i lag.
    Så det är grunden. Där har du LAS, arbetstidslagen mm som reglerar hur anställningar får ingås, formella krav på avtal, semesterlagen som styr semester etc.

Sen finns det kollektivavtal vilket ytterligare kan reglera vilken sorts anställningar man får ingå med medarbetare, löneförmåner, ytterligare semester etc.

Vikarie kan du vara med månadslön eller på timme.