• Ayni

Förskollärare vik

Hej Alla jag är förskollärare som har jobbat många år förskolan. Sa upp min fasttjänst pga flytt är just nu arbetslös. En förskolechef ska ringa mig och erbjuda vik. Jag har ingen aning om vilka regler som finns vid vik. Min fråga är till er som är förskollärare och jobbat eller jobbar som vik.
    1 Vad kan jag kräva från chefen? 
    2 Kan jag bestämma hur många procent jag vill jobba? 
    3, Vad är ingångslönen?
    4 Hur är det med semester och ledighet tex?
    5. Övrig bra att kunna?

• Svar på tråden Förskollärare vik
  • Anonym (Mio)

Vad menar med att kräva från chefen? Du kan ju kräva vad du vill, men då är det inte säkert du får tjänsten. 

Hin kommer att berätta hur mkt tid de behöver, vill du arbeta mindre får du kanske inte tjänsten. 

Lönen vet ingen här, det berättar hon

Semester o ledighet vet ingen här, det får du fråga henne om. Det är kanske när de andra har semester och är lediga du ska vikariera. 

• Jemp

Vik kan ju vara alltifrån heltid en begränsad tid, till timvikarie som blir erbjuden jobb vid behov. Så det går inte att svara på.

• Anonym (Ivana)

Generellt vad som gäller arbetsrättsligt regleras i lag.
    Så det är grunden. Där har du LAS, arbetstidslagen mm som reglerar hur anställningar får ingås, formella krav på avtal, semesterlagen som styr semester etc.

Sen finns det kollektivavtal vilket ytterligare kan reglera vilken sorts anställningar man får ingå med medarbetare, löneförmåner, ytterligare semester etc.

Vikarie kan du vara med månadslön eller på timme.
    Timavlönad kallas oftast intermittent anställd, dvs du anställs för enstaka tillfällen och varje tillfälle i sig utgör en anställning. De frågar dig om du kan arbeta (alltså erbjuder dig pass) och du tackar ja eller nej. Timlön utges. Semesterersättning tillkommer, kan ibland formuleras som att det är inkluderat men då ska du verkligen räkna på det så att du inte blir lurad. Inom kommunal verksamhet talar man oftast om lön först och sen är det underförstått att semesterersättningen tillkommer.
    Den här anställningsformen är flexibel men du har inga garantier. De kan sluta höra av sig plötsligt och du har inga krav på dem.

Eller så blir du vikarie med månadslön. Då kommer ni överens om fromdatum, tomdatum, sysselsättningsgrad och lön. Du kan inte styra så mycket över % eller schema om de inte verkligen är i behov.
    När anställningen är på väg att löpa ut ska du få besked (enligt LAS och kollektivavtal) om den kommer att kunna förlängas eller ej. 

Ställ alla frågor du kan komma på och be att få återkomma. I jobbannonser brukar det finnas kontaktinformation till facklig part, kan även vara bra att prata med dem.

• Ayni

Nej alltså med kräva tänker jag på lön , för jag undrar om det är ca samma timlön på vik och vanlig anställning som förskollärare

• Ayni

Jaha tack för informationen. Kännde mig osäker med vik eftersom jag har haft fast tjänst på en och samma förskola länge. Har också skickat cv och väntar från en annan förskola också om jag blir kallad till intervju.  Så kommer nog att berätta för chefen att jag väntar svar från en annan förskola också.

• Anonym (Reality check)
    Ayni skrev 2025-01-07 10:41:37 följande:

1 Vad kan jag kräva från chefen? 
    2 Kan jag bestämma hur många procent jag vill jobba? 
    3, Vad är ingångslönen?
    4 Hur är det med semester och ledighet tex?
    5. Övrig bra att kunna?

1 - INGET
    2 - NEJ. Du blir antagligen erbjuden timmar om det inte är en speciell person du ska ersätta, då gäller den personens procent, möjligen något mer eller mindre. Du får ta det du får.
    3 - Individuell lönesättning, ingen här kan svara på det.
    4 - Du har ingen semester och ledighet blir om verksamheten är stängd.
    5 - Inse att vikariat är att stå med mössan i handen och vara tacksam att man får vara kvar.
  • Anonym (Reality check)
    Ayni skrev 2025-01-07 10:58:39 följande:

Nej alltså med kräva tänker jag på lön , för jag undrar om det är ca samma timlön på vik och vanlig anställning som förskollärare

Nej, du kommer att få en lön som är märkbart lägre. Eftersom du har erfarenhet kan den bli bättre än en gröngöling hade fått, men naturligtvis inte i närheten av vad en anställd får.
  • Anonym (Ivana)
    Ayni skrev 2025-01-07 10:58:39 följande:

Det ska det vara. 
    För att kunna jämföra behöver du veta hur de räknar.
    Är det kommunal verksamhet så får du timlön genom att ta månadslön/165.
    Eller tvärtom, säger de en timlön så tar du den x 165 för att få en månadslön att jämföra med.
    Inom kommunal verksamhet säger också kollektivavtalet att lönen ska vara differentierad och individuell, dvs du ska inte få en viss lön enbart pga du är vikarie eller enbart pga din ålder. Utan det är dina kvalifikationer, erfarenheter och kompetens som ska avgöra.  Oavsett anställningsform. 
  • Anonym (Ivana)
    Anonym (Reality check) skrev 2025-01-07 12:46:31 följande:
    1 - INGET
    2 - NEJ. Du blir antagligen erbjuden timmar om det inte är en speciell person du ska ersätta, då gäller den personens procent, möjligen något mer eller mindre. Du får ta det du får.
    3 - Individuell lönesättning, ingen här kan svara på det.
    5 - Inse att vikariat är att stå med mössan i handen och vara tacksam att man får vara kvar.
    Punkten 4 stämmer inte.
    Är man timavlönad "ansvarar" man för den biten genom att tacka nej. Då blir man ju ledig.

Är man månadsavlönad så säger semesterlagen att det bara är för anställningar kortare än 3 mån som man kan avtala om att inte lägga ut någon ledighet. Semesterersättning får man såklart men man har inte rätt att ta ut semester. 
    Får man däremot ett vik på säg 6 mån så tjänar man in semesterdagar som man får ansöka om att ta ut precis som alla andra. 
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Ivana) skrev 2025-01-07 12:52:37 följande:
    Punkten 4 stämmer inte.
    Är man timavlönad "ansvarar" man för den biten genom att tacka nej. Då blir man ju ledig.

Är man månadsavlönad så säger semesterlagen att det bara är för anställningar kortare än 3 mån som man kan avtala om att inte lägga ut någon ledighet. Semesterersättning får man såklart men man har inte rätt att ta ut semester. 
    Får man däremot ett vik på säg 6 mån så tjänar man in semesterdagar som man får ansöka om att ta ut precis som alla andra. 
    Att tacka nej till timmar är inte alls samma sak som att vara ledig eller ha semester.
  • Anonym (Ivana)
    Anonym (Reality check) skrev 2025-01-07 12:56:39 följande:
    Att tacka nej till timmar är inte alls samma sak som att vara ledig eller ha semester.
    Att medvetet göra det är att skapa ledighet för sig själv. Sen om man kallar det semester eller ej må vara ...
    Men för tidsbeg. anställning längre än tre månader har du fel. 
  • Jemp
    Anonym (Ivana) skrev 2025-01-07 13:17:55 följande:
    Att medvetet göra det är att skapa ledighet för sig själv. Sen om man kallar det semester eller ej må vara ...
    Men för tidsbeg. anställning längre än tre månader har du fel. 
    Det är såklart två helt skilda saker om ts stämplar övrig tid. 
  • Anonym (Ivana)
    Jemp skrev 2025-01-07 15:15:53 följande:
    Det är såklart två helt skilda saker om ts stämplar övrig tid. 
    Vem har sagt något om stämpling?
    Såklart att det är olika saker ur aspekten vad som räknas som arbetstid eller ej, dock var det inte det som frågan gällde utan mitt svar på den punkten som är rent felaktig:

Svar på tråden Förskollärare vik