• Anonym (Ensamstående)

18 årspresent?

Vad har ni gett era barn i 18 årspresent?

• Svar på tråden 18 årspresent?
  • Anonym (Ensamstående)

Tack för lite idéer. 
    Det var lite olika  att fundera på ..

• Anonym (dyrt)

Han fick ett par dyra Air-pods och ett smycke som han ville ha.

Min son fyller år sent på året, så 18-års dagen ligger nära julen och hamnade även ganska nära hans student i juni året därpå. Så det blev ett dyrt år med alla presenter :)

Vi tänkte att 18-års present skulle vara lite mer minnesvärd, men inte nödvändigtvis dyr. 

• Anonym (Leah)

Jag förstår tanken  med alla dyra presenter, men handen på hjärtat - kommer ni själva ihåg vad ni fick i 18--årspresent? Eller studentpresent? 

Visst kommer de komma ihåg resor och sådant men jag tror på att göra själva dagen minnesvärd. Äter ni aldrig frukost ute - gå ut och ät frukost på något frukostställe den dagen. Gå ut och ta den första lagliga drinken eller ölen med barnet på kvällen. Gör saker ni inte brukar helt enkelt. Det behöver inte kosta skjortan för att bli minnesvärt. 

• Tremere

Vi har bjudit ut våra båda (med respektive) på restaurang när de fyllt 18.
    De fick välja vilken själva, efter vad de tycker om för mat.
    Utöver det fick de sådant de önskade sig. Flytta-hemifrån-grejer och kläder.
    Tänk på att inte spendera mer än vad du är bekväm med.
    Det är inte vad det kostar som spelar roll, utan om vad de behöver och önskar sig.

• Tow2Mater
    Anonym (Leah) skrev 2025-01-08 16:18:21 följande:

Jag förstår tanken  med alla dyra presenter, men handen på hjärtat - kommer ni själva ihåg vad ni fick i 18--årspresent? Eller studentpresent? 

Visst kommer de komma ihåg resor och sådant men jag tror på att göra själva dagen minnesvärd. Äter ni aldrig frukost ute - gå ut och ät frukost på något frukostställe den dagen. Gå ut och ta den första lagliga drinken eller ölen med barnet på kvällen. Gör saker ni inte brukar helt enkelt. Det behöver inte kosta skjortan för att bli minnesvärt. 

På min tid bokade man uppkörnig på födelsedagen så man, med lite tur, fick sitt körkort ;) Men det verkar inte vara vanligt längre.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (God ekonomi) skrev 2025-01-07 19:41:43 följande:

Ny mobil, kommande 18åring kommer få en dyr träningsresa.
    Ge något 18åringen vill ha och behöver utifrån din ekonomiska förutsättning.

Måste man ge så förbaskat dyra presenter även om man har god ekonomi? Och vid 18 års ålder borde man väl kunna börja köpa sina egna presenter om man exempelvis jobbar vid sidan av studierna?
  • Anonym (Ida)
    Tremere skrev 2025-01-08 16:48:59 följande:

Vi har bjudit ut våra båda (med respektive) på restaurang när de fyllt 18.
    De fick välja vilken själva, efter vad de tycker om för mat.
    Utöver det fick de sådant de önskade sig. Flytta-hemifrån-grejer och kläder.
    Tänk på att inte spendera mer än vad du är bekväm med.
    Det är inte vad det kostar som spelar roll, utan om vad de behöver och önskar sig.

Det gjorde vi också när dottern fyllde 18, tycker det var rimligt eftersom man vill fira. Men några dyra presenter gav vi inte. Om hon vill ha något ex en ny mobil så får hon köpa det själv för egna pengar. 
  • Anonym (dyrt)
    Anonym (Ida) skrev 2025-01-09 00:31:40 följande:
    Måste man ge så förbaskat dyra presenter även om man har god ekonomi? Och vid 18 års ålder borde man väl kunna börja köpa sina egna presenter om man exempelvis jobbar vid sidan av studierna?
    Man måste ingenting. Men vad du tycker är ju inte ett dugg relevant för mig i mitt föräldraskap. Vad jag vill och kan ge min unge har inget med att göra vad du kan eller vill ge din unge. 

TS frågade efter tips, och det har hen fått. Sen vad hen kan eller vill ge sitt barn blir upp till hen.
  • Anonym (dyrt)
    Anonym (Ida) skrev 2025-01-09 00:31:40 följande:
    Köpa sina egna presenter? Vet du ens definitionen av presenter? Det är något man får av någon annan. Köper man till sig själv för egna pengar så är det inte en present. 
  • Anonym (Halsband)
    Anonym (Leah) skrev 2025-01-08 16:18:21 följande:

Jag har haft på mig min 18-års present i 30 år nu. Fick ett Bismarck-halsband. 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (dyrt) skrev 2025-01-09 08:43:36 följande:
    Köpa sina egna presenter? Vet du ens definitionen av presenter? Det är något man får av någon annan. Köper man till sig själv för egna pengar så är det inte en present. 
    Felskrivning. Jag menade att man när man är 18 år kan man köpa dyra saker till sig själv. Men visst kan man köpa presenter till sig själv om man vill. 
  • Anonym (dyrt)
    Anonym (Ida) skrev 2025-01-09 09:05:16 följande:
    Felskrivning. Jag menade att man när man är 18 år kan man köpa dyra saker till sig själv. Men visst kan man köpa presenter till sig själv om man vill. 
    Eller så kan man få dyra saker i present av sina föräldrar och andra, om de vill ge det det 18-åringen. 

Köper man saker till sig själv för sina egna pengar så är det inte en present. 
Svar på tråden 18 årspresent?