• lussibuss

Mio soffa? Aldrig igen...

Köpte en soffa från Mio (Rossi) som jag hämtade hem för ca 6 månader sen. Jag har varit superrädd om den, impregnerat som Mio sagt, osv. Men nu nopprar den extremt mycket. Det kommer också liksom ludd ut ur soffan runt om nopprorna, svårt att förklara i text, men det ser nästan ut som hårigt tyg. Det ser hemskt ut. Soffan har en noppringsskala på 4,5, där 5 är det bästa (som nopprar minst), och jag betalade till och med 2k extra för att få just det tyget, då noppringsskalan var sämre på dom andra. Den var dyr. Kostade runt 16k.

Ringde Mios kundtjänst som sa att det blir så, och att det är normalt. Han började prata om att det lätt blir så av friktion när man använder soffan, och att om vi har en luftvärmepump så kan det också vara en bidragande orsak. En retur var alltså inte ens på tal för Mio.

Vad ska jag göra? Har jag som kund inga rättigheter alls i detta? Jag är så ledsen och vill knappt sitta i soffan nu för det känns som att den bara blir värre varje gång.. Jag har INTE råd att köpa en ny, och hur ytligt det än låter så skäms jag över hur denna ser ut nu. Ska en dyr soffa verkligen bli såhär efter bara 5-6 månaden? (Då detta började för ungefär en månad sen). 

tack på förhand..

• Svar på tråden Mio soffa? Aldrig igen...
  • Anonym (B)

lägg en filt där du ska sitta

Att skämmas eller ens bli upprörd över en soffa är extremt verklighetsfrämmande för mig. Önskar jag hade den nivån av problem i mitt liv

• Anonym (J)

Kontakta Konsumentverket. 

Mios soffor har inte så bra kvalitet enligt min erfarenhet. 

• lussibuss
    Anonym (J) skrev 2025-01-08 19:54:04 följande:

Kontakta Konsumentverket. 

Mios soffor har inte så bra kvalitet enligt min erfarenhet. 

Jag har aldrig köpt en soffa därifrån förr, och kommer aldrig göra igen. tack, ska prova det!

• Anonym (Dålig kvalitet)

Håller med den som skrev att Mios soffor inte har så bra kvalitet, men vill också lägga till att det gäller även andra möbler vi köpt därifrån.  
    Tyvärr. 
    Numera är det Ikea för hela slanten för vår del. 
    Synd, eftersom jag tycker Mio har många möbler som ät fina.  

• Anonym (Alice)

Jag har nu hört så mycket negativt om Mios soffor att jag aldrig skulle lita på deras kvalitet.
    Tycker så synd om dig som kastat bort så mycket pengar för en vara som man räknar med att ha i många år.
    Kan rekommendera Ikeas Kivik soffa, har haft den i 14 år och den är varken nopprig eller nedsutten, ser ännu helt ny ut, soffan var i din prisklass.
    Vänd dig som ovan säger till Konsumentverket och hör med dem vad du kan göra. De har säkert fått fler klagomål.

• Anonym (AnnAa)

Jag köpte en Mio-soffa (Maison) för fyra år sen som jag är suuuupernöjd med. Den ser i princIp ny ut fortfarande. 

Jag tror att det alltid kommer finnas vissa soffmodeller, oavsett tillverkare, som blir sämre snabbare, eller som har "inbyggda" felaktigheter/konstruktionsfel. Finns Ikea-soffor som är en mardröm och blir dåliga i ett ögonblick, och så finns det andra modeller som håller superbra. Och så är det även hos andra märken. 

Trist att du lagt ut så mycket pengar på en soffa som du inte är nöjd med. 

• lussibuss
    Anonym (Alice) skrev 2025-01-08 20:40:22 följande:

Jag har nu hört så mycket negativt om Mios soffor att jag aldrig skulle lita på deras kvalitet.
    Tycker så synd om dig som kastat bort så mycket pengar för en vara som man räknar med att ha i många år.
    Kan rekommendera Ikeas Kivik soffa, har haft den i 14 år och den är varken nopprig eller nedsutten, ser ännu helt ny ut, soffan var i din prisklass.
    Vänd dig som ovan säger till Konsumentverket och hör med dem vad du kan göra. De har säkert fått fler klagomål.

Ännu värre, det stod mellan ikeas Kivik och Mios Rossi. synd att jag valde fel :( Det känns som att en soffa för det priset ändå ska hålla sig fin i 2-3 år iallafall.. 

Tack, jag har mailat dom, och ska kontakta ARN om mio inte är mer hjälpsamma imorgon, ska ge dom en chans till imorgon och försöka prata med dom. 

• lussibuss
    Anonym (Dålig kvalitet) skrev 2025-01-08 20:35:29 följande:

Håller med den som skrev att Mios soffor inte har så bra kvalitet, men vill också lägga till att det gäller även andra möbler vi köpt därifrån.  
    Tyvärr. 
    Numera är det Ikea för hela slanten för vår del. 
    Synd, eftersom jag tycker Mio har många möbler som ät fina.  

Tack. Mio har verkligen så mycket fint. man tror verkligen att det är kvalitet på grejerna också, speciellt för priserna dom har.. Ska inte köpa fler möbler därifrån, får hålla mig till att köpa vaser, plädar osv där bara..
  • Anonym (Mio soffa)

Vi har 2 Mio soffor från märket copenhagen som inte har några problem. Mio är ju återförsäljare av olika märken och de olika märkena kan vara olika bra. Viktigt att läsa på innan om märket innan man köper. Har en säng från Mio också som fungerar felfritt men jag läste ju på innan om märket innan jag köpte. Skulle säga att Mio nog har en blandad kompott med bra märken och lite sämre märken så man får läsa på innan. 

• Anonym (Alice)
    lussibuss skrev 2025-01-08 22:28:36 följande:

Ännu värre, det stod mellan ikeas Kivik och Mios Rossi. synd att jag valde fel :( Det känns som att en soffa för det priset ändå ska hålla sig fin i 2-3 år iallafall.. 

Tack, jag har mailat dom, och ska kontakta ARN om mio inte är mer hjälpsamma imorgon, ska ge dom en chans till imorgon och försöka prata med dom. 

Åhnej vilken otur😏

Svar på tråden Mio soffa? Aldrig igen...