Inlägg från: Anonym (Tessan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tessan)

Är vår familj onormal?

Jag är genuint nyfiken på om min familj på något sätt är konstig. Vi har haft många problem i livet och vi får regelbundet koppla in vårt kristeam som vi byggt upp genom åren. 

Det består av tre terapeuter som jobbar som med ett team med varandra. I alla situationer i livet så kopplas dessa personer in. Jag och mina syskon får gå i terapi tillsammans. Ibland är mina föräldrar med. Vi går även enskilt också. Sedan går jag och min man. Min mans son går dit också och så håller dom ihop hela vår familj och vi har det tack vare detta väldigt bra. Vi har även alla samma psykiatriker som då känner oss alla i familjen och har känt oss i tio års tid. 

Sedan har vi även en advokat som liksom har blivit hela familjens advokat som får typ hjälpa oss med allt. Alltifrån till affärer till syrrans vårdnadstvist. När vi har problem så är alltid lösningen att vi ringer Klara eller Joakim. Alltså antingen en terapeut eller advokaten. 

Är vi på något sätt onormala? 

• Svar på tråden Är vår familj onormal?
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-09 11:42:53 följande:
    Ja, det är nog ovanligt att en hel familj har problem i den omfattningen. 

Vad är problemet som gör att ni inte kan lösa dessa problem som uppstår själva?
     Vi har två nyktra alkoholister i familjen och tre med bipolär typ 1 Och en i aktivt missbruk. Vi är hög fungerande i övrigt men för att allt ska funka så är det bra att alla involveras så att vi håller ihop och ingen ska ta hand om varandra. 
  • Anonym (Tessan)
    fornminne skrev 2025-01-09 11:50:02 följande:

Vad som är normalt är subjektivt, men ni låter mer som ett familjeföretag eller förortsklan än en vanlig familj.

Terapi kan alla behöva ibland. Advokat oftast bara vid allvarligare tvister eller dylikt, annars räcker det oftast med en vanlig jurist.

Behöver hela familjen psykiatriker? Då är det illa. 

Vi är väl främst tre av oss som behöver psykiatrikern för att vi är sjuka. Dom andra får gå som anhöriga. Advokaten används oftast när någon haft kraftigt maniskt skov och av den orsaken ställt till med bekymmer som behöver hanteras. 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-09 11:51:15 följande:
    Vem betalar för allt detta då?
    Vi själva? 
  • Anonym (Tessan)
    fornminne skrev 2025-01-09 12:08:00 följande:
    Det låter jobbigt att leva så, inte minst för partners eller andra anhöriga.

Att behöva advokat för att någon i familjen ställer till med elände? (Och det inte bara sker någon enstaka gång).

Jag hade nog inte pallat.
    Advokaten sköter ju saker med företagen också men det blir liksom som familjens egna advokat. Har någon problem så anlitar vi den personen som sen får ta in annan expertis inom andra områden men vi går bara genom en person. 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Jaha ..) skrev 2025-01-09 14:59:17 följande:

Din familj tillhör ovanligheterna. Det mycket som behöver till för att ni ska få de att fungera. Hur finansierar ni hjälpen ni får? Jobbar några av er?

Vi finansierar självklart detta själva och alla arbetar. Detta är för att vi ska kunna prestera och kunna ha ett fungerande liv. Vi ser till att alltid ha folk som är professionella som kan hantera dom utmaningar som uppstår för att ingen ska behöva belastas av någon annan. 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Jaha ..) skrev 2025-01-09 15:34:12 följande:
    Intressant att ni alla är så pass fungerande att ni arbetar och försörjer er osv men samtidigt är i behov av professionell för att kunna vara med familjen. Vad tror du skulle hända om ni inte fick/tog den hjälpen ni har idag? 
    Ja alltså när vi började hade vi två i familjen med aktivt missbruk som idag är nyktra. Vi har bipolaritet och där emellan går det upp och ner men affärsmässigt behöver vi bli styrda och hjälpa varandra. Är en idé exempelvis bra eller är det någons mani som talar? Hur förhåller vi oss till detta. Så från början gick Vi ofta och alla går ju självklart inte lika mycket. Men vi alla har vuxit upp med missbruk i hemmet. Detta måste syskonen förhålla sig till och diskutera. Jag tror att vi hade gått under utan hjälpen. 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-09 15:56:37 följande:
    Ni betalar ett privat Kristeam själva? Som kommer så fort ni ringer ? Låter helt ärligt väldigt konstigt.
     Vi brukar få tag på våra terapeuter inom 24 timmar. Dom kommer inte alltid så fort vi ringer men inom 24 timmar har vi fått ett möte 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-09 15:44:28 följande:

Och vad i detta är det som signalerar att det skulle kunna vara normalt?

Jag har väl märkt att inte andra gör likadant som har motsvarande ekonomi och problem 
  • Anonym (Tessan)
    MsM84 skrev 2025-01-09 16:05:07 följande:

Det låter som om ni har ovanligt mycket pengar då de flesta inte har råd att få hjälp av advokater och kristeam upprepade gånger. Så oavsett om ett fåtal familjer kan behöva det någorlunda regelbundet är det väldigt få som skulle ha råd.

Nu har vi ju större behov av terapeuterna och advokaten handlar ju många gånger om avtal och arbetsrelaterade saker. 
Svar på tråden Är vår familj onormal?