Anonym (TS) skrev 2025-01-09 12:59:32 följande:
Gemensam ekonomi, hur?
Maken och jag har alltid haft enskild ekonomi (15 års tid) men efter kris i äktenskapet har vi identifierat att vi behöver se oss som en enhet i det ekonomiska. Vi ska alltså ha gemensam ekonomi, men vet inte hur vi ska göra detta på det mest praktiska sättet.
Hur gör ni andra som har gemensam ekonomi? Sätta alla inkomster in på samma konto? Hur fördelar ni "månadspeng" till er själva?
Vi har semigemensam ekonomi skulle man kunna säga. Jag vill inte ha helt gemensam ekonomi, utan vill ha mina egna pengar och egen kontroll. Och jag vill kunna lägga vad jag vill på kläder, klippning och middag med en kompis utan att diskutera.
Så vi har båda varsitt privat konto som vi disponerar som vi vill, vi båda har också eget sparande, och egna pengar från tex arv eller gåvor.
Sen har vi ett antal gemensamma konton för gemensamma utgifter. Ett servicekonto för löpande utgifter, sparkonton för renovering/oförutsedda utgifter, semester, vardera barn osv.
Till de gemensamma kontona lägger vi båda en lagom summa som baseras på våra utgifter/sparande och inkomster. Så den som tjänar mer lägger mer, och vi har ungefär samma summa kvar vardera.
De gemensamma kontona disponerar vi båda fritt för vardagsutgifter. Större utgifter brukar vi alltid diskutera och prioritera. Det är sällan nån konflikt utan mer ett samtal om vi helst vill ha nya altanmöbler eller en resa, eller om det är fasaden eller badrummet som behöver åtgärdas snarast.