• Anonym (TS)

Gemensam ekonomi, hur?

Maken och jag har alltid haft enskild ekonomi (15 års tid) men efter kris i äktenskapet har vi identifierat att vi behöver se oss som en enhet i det ekonomiska. Vi ska alltså ha gemensam ekonomi, men vet inte hur vi ska göra detta på det mest praktiska sättet. 

Hur gör ni andra som har gemensam ekonomi? Sätta alla inkomster in på samma konto? Hur fördelar ni "månadspeng" till er själva? 

• Svar på tråden Gemensam ekonomi, hur?
  • Anonym (S)

Ni behöver inte göra något särskilt om ni inte vill. Det räcker att ni ber den andre om pengar om era egna är slut. Man behöver inte ha samma konto och samma kort, det är bara praktikaliteter.
    Att ha gemensam ekonomi innebär att bådas pengar får användas av båda, inte att pengarna blandas.

• PH76
    Anonym (S) skrev 2025-01-09 13:03:01 följande:

Ni behöver inte göra något särskilt om ni inte vill. Det räcker att ni ber den andre om pengar om era egna är slut. Man behöver inte ha samma konto och samma kort, det är bara praktikaliteter.
    Att ha gemensam ekonomi innebär att bådas pengar får användas av båda, inte att pengarna blandas.

Precis, samt att man diskuterar alla större inköp ihop innan man gör dem.
  • Anonym (gemensam ekonomi)

Gifta 10+ år med gemensamma barn, har haft lite olika uppdelningar, alla pengar in på gemensamt konto där räkningar dras ifrån, i början hade vi sen varsin pott som togs därifrån till egna nöjen, nuförtiden med bra ekonomi har vi bara vars ett kreditkort som betalas från det gemensamma kontot. Större inköp informeras/diskuteras innan. Att inte ha gemensam ekonomi när man har barn ihop anser jag vara sjukt orättvist då min fru alltid tjänat mindre än mig och haft svårare att göra karriär, nu när barnen är lite äldre är hon dock snart ifatt lönemässigt. Men olika ekonomiska situationer i ett gift par kommer garanterat skapa friktion

• Anonym (Malte)

Vi har ett separat gemensamt konto dIt det går automatiska överföringar när lönen kommer, samma sak till individuellt sparande. Därifrån betalas alla räkningar inkl insättning på matkontot. Vi har alltid haft en budget för att ha koll. För oss funkar det bra. Resten av lönen gör man vad man vill med.

• Anonym (Elin)

Har ni ungefär samma inkomst? 

• Anonym (TS)

Vi har relativt lika inkomst men medan den ena enbart har spenderat på familjen och långsiktigt sparande, så har den andra spenderat på eget fritidsintresse (jakt), vilket har lett till slitage på relationen ur både tid-prioritering och ekonomiskt perspektiv. 

Det gemensamma målet nu är att vi ska ha gemensam ekonomi och full insyn i varandras spenderande. Maken kommer begränsa jaktintresset till viss del (inga nya prylar eller dyra jaktresor, han har allt han behöver plus stor jaktmark hemma) för att vi ska komma på fötter ekonomiskt och kunna prioritera gemensamma resor, renoveringar mm. 

Vi har skapat en excelfil med detaljerad budget och har båda insett hur galet mycket pengar som lagts på fel saker. Maken skäms över hur mycket pengar han lagt på jakten kontra vad han lagt på sin familj ... eller som kunde konstateras, att han inte köpt en enda present till mig de senaste 5 åren (inte ens till födelsedag, jul eller morsdag). 

Har tittat på modellen att alla inkomster sätts in på samma konto där även alla fasta utgifter dras ifrån via autogiro. Därefter budgeteras rörliga månadsutgifter, sparande och egen summa att röra sig för. Vi har cirka 87kkr i månadsinkomst och 22kkr i fasta utgifter. 

• Jemp

Det finns ju olika sätt att göra det. Vi gör såhär:
    Lönen in på respektive konton. Barnbidragen förs över direkt till gemensamt matkonto.
    Gemensamma räkningar betalas, och eventuella utlägg räknas in där. Sedan räknar vi ut hur pengar ska föras över så att vi båda får lika mycket fickpengar. I fickpengarna inkluderas egna räkningar så vi har nog den posten högre än många andra vad det verkar, drygt 7000 var. Resten förs över till gemensamt sparande.
    Matpengar budgeteras i förväg och läggs på gemensamt matkonto, dit vi har varsitt kort.

Vi började göra så här ni vi fick barn. På så sätt blir inget tjafs om vem som ska ta intäktsförlust osv (tex vid vab), och vi har egna pengar så vi slipper störa oss på vad den andre lägger pengar på. I grunden har vi liknande gemensamt tänk/värderingar och med tiden har vi justerat vad som anses som gemensamma utgifter. 

Vi är inte gifta. Arv, pengar från ev försäljning av egna saker osv behålls på privata konton. 

• Anonym (Jenny)

Vi hade ett gemensamt lönekonto, där bådas löner gick in och som vi betalade alla räkningar och allt annat ifrån. Alltså både mat och annat gemensamt och privata nöjen. Vi båda var ganska sparsamma och hade inga dyra nöjen, så det funkade jättebra. Även sparande var gemensamt.
    Men om ni har lite olika önskemål ekonomiskt, som ni verkar ha, så tror jag att det förslaget som ni har kommit fram till är bra. (med egna "lekpengar")

• Cereal Killer

Vi har väl som mål att vi båda ska ha samma livskvalitet under och eventuellt efter vårt äktenskap. I praktiken innebär det att vi har var sitt konto, var sitt kreditkort och i slutet av månaden ser vi till att alla räkningar blir betalda och investerar det som blir över.

• Anonym (katjing)

Trist att du lever med en egoman, men det gör ju många kvinnor. Vi har:

Alla pengar in på ett konto, fickpengar ut samma till båda på eget konto, med kopplade kort. Dessa "mindre" kort använder vi också när vi reser, korten till stora kontot lämnar inte landet och är spärrade för internetköp då där kan ligga en bit pengar ibland.

Egna pengar använder man till kläder, hobbies och resor som inte den andre är med på, samt inredning som den andre inte vill betala för. Så i ditt fall hade din man fått använda sina fickpengar till jaktprylarna och räcker inte det får han vänta med sina inköp och spara av fickpengarna tills det funkar.

Eller så får han föreslå en extra tilldelning av gemensamma pengar och då får du ta ut lika mycket, så har vi ibland gjort när den ena eller andra fått bonus på jobbet.

Sparande/investeringar av fickpengar är personligt och ska inte ingå om vi skiljer oss har vi bestämt. Prylar man köper för fickpengar är också personliga, jag samlar t.ex. på antika saker och litografier och för då bok över detta.

• Anonym (katjing)

Glömde: Om man vill handla någon grej på gemensamt som är över säg 1500 kr så stämmer man klart av det med den andre först så båda vill ha det.

• Anonym (Halvgemensamt)

Vi har ett gemensamt konto som alla gemensamma utgifter betalas från. Vi sätter in pengar där så att den som
    tjänar mer också sätter in mer. Vi har ett gemensamt sparkonto för bil och underhåll av fritidshus där vi sätter in lika mycket varje månad. Pengar som är kvar på våra lönekonton gör vi vad vi vill med. 

Tanken är att löpande utgifter betalas efter förmåga, men större investeringar betalar vi 50/50 av för att båda ska känna att vi har lika stor bestämmanderätt över dem och även att det blir lättare vid försäljning eller separation. 

• Anonym (Katrin)

Lön går in på våra respektive konton. Vi har automatisk överföring efter lön av Xkr till sparande, Xkr till matkonto och Xkr till konto för andra gemensamma utgifter för barnen, huset etc. Vi diskuterar och kommer överens innan pengar från sparandet används. Egna kläder och prylar, hobbies etc betalar var och en från eget konto helt valfritt. Om pengar blir kvar från egna kontot, sätter jag in en slant på mitt separata sparande som jag sen använder som jag vill, till helgresor med kompisar och sådant. Detta fungerar bra.  

• MsM84

Vi får lön till egna konton, för över allt utom x kr var (överenskommet belopp) till gemensamt konto. Från gemensamt konto betalas alla räkningar, pengar förs över för att täcka mat och övrig shopping där vi har varsitt kort till samma konto. Gemensamt spar/buffertkonto för mer långsikti planering.

Vissa kostnader går från gemensamt och vissa från eget, det har vi diskuterat igenom och kommit överens om.

• Studentpappa

Vi har kreditkort som vi köper all mat och sånt till hemmet på. Lägger ihop inkomsterna, betalar alla räkningar och sparar en summa som man kan spendera hur man vill varje månad, perfekt om man har hobbys att lägga pengarna på tex. 

En vill spara och en vill slösa så är det valfritt. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (min)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 12:59:32 följande:
    Gemensam ekonomi, hur?

Maken och jag har alltid haft enskild ekonomi (15 års tid) men efter kris i äktenskapet har vi identifierat att vi behöver se oss som en enhet i det ekonomiska. Vi ska alltså ha gemensam ekonomi, men vet inte hur vi ska göra detta på det mest praktiska sättet. 

Hur gör ni andra som har gemensam ekonomi? Sätta alla inkomster in på samma konto? Hur fördelar ni "månadspeng" till er själva? 

Vi har semigemensam ekonomi skulle man kunna säga. Jag vill inte ha helt gemensam ekonomi, utan vill ha mina egna pengar och egen kontroll. Och jag vill kunna lägga vad jag vill på kläder, klippning och middag med en kompis utan att diskutera. 

Så vi har båda varsitt privat konto som vi disponerar som vi vill, vi båda har också eget sparande, och egna pengar från tex arv eller gåvor.

Sen har vi ett antal gemensamma konton för gemensamma utgifter. Ett servicekonto för löpande utgifter, sparkonton för renovering/oförutsedda utgifter, semester, vardera barn osv. 

Till de gemensamma kontona lägger vi båda en lagom summa som baseras på våra utgifter/sparande och inkomster. Så den som tjänar mer lägger mer, och vi har ungefär samma summa kvar vardera. 

De gemensamma kontona disponerar vi båda fritt för vardagsutgifter. Större utgifter brukar vi alltid diskutera och prioritera. Det är sällan nån konflikt utan mer ett samtal om vi helst vill ha nya altanmöbler eller en resa, eller om det är fasaden eller badrummet som behöver åtgärdas snarast.
  • Anonym (123)

Finns ju inget facit med vad som är rätt. 

Men för oss så funkar det med att vi varje månad efter att lönen kommit för över hela lönen bortsett från 5000 var till ett gemensamt konto. De 5000 är till egna nöjen, eget sparande, egna kläder, utemiddagar med vänner utan partnern och liknande. 

Vi hade ett tag där vi hade helt gemensamt men insåg då att vi båda två blev extremt snåla mot oss själva och inte ville slösa pengar som var gemensamma bara på en själv. Så mycket bättre med en egen pott som man känner sig helt fri med. 

• Anonym (Halvgemensamt)
    Anonym (123) skrev 2025-01-10 18:03:07 följande:

Vi hade ett tag där vi hade helt gemensamt men insåg då att vi båda två blev extremt snåla mot oss själva och inte ville slösa pengar som var gemensamma bara på en själv. Så mycket bättre med en egen pott som man känner sig helt fri med. 

Samma här. Vi hade typ aldrig köpt något åt oss själva om vi hade haft helt gemensam. 
  • Mrs Green

Vi anser att vi har gemensam ekonomi eftersom vi hjälps åt med allt. Men vi har egna konton dit lönen kommer, också flyttar vi över pengar till ett gemensamt konto varifrån vi betalar alla gemensamma räkningar och mat mm. 

Resterande pengar behåller vi på våra egna konton, men hjälps åt om den andra behöver mer någon gång  

Vi har också både ett gemensamt sparkonto, och egna sparkonton. 

• Postman

Gemensam ekonomi men med varsina konton. Jag roddar ekonomin och försöker hålla det så vi har ungefär jämt med pengar. Min partner är dock slösa och jag för att investera. Egentligen är det ointressant vems pengar som är vems, viktigast är att vi har pengar och att vi går lite plus.

Svar på tråden Gemensam ekonomi, hur?