ta tillbaka polisanmälan
Vad händer om man tar tillbaka en polisanmälan om personen man anmält redan sitter häktad?
Vad händer om man tar tillbaka en polisanmälan om personen man anmält redan sitter häktad?
Jo, kanske..
Tack för alla svar
Du kanske inte träffat rätt person att prata med. Vissa klickar det inte med bara. Hoppas att du kan öppna dig till någon snart, livet brukar bli lite lättare om man kan prata om jobbiga saker!
Hoppas att allt går bra för dig!
Begär hjälp och stöd. För övrigt tycker jag inte att du ska ta tillbaka anmälan (om du inte riskerar att gå under helt vill säga). Det är ens skyldighet att anmäla brott, för att hindra att fler hamnar i samma situation, tycker jag.
stora kramar och hoppas att du finner kraft. (försöker sända här ifrån)
än en gång, kvinnojour, att gå att prata hos någon erfaren som vet vad det handlar om. själv gick jag på alla kvinnors hus i en grupp terapi för våldtagna kvinnor och det hjälpte mig att öppna mig så mycket mer.
kram
Har också blivit våldtagen, men jag anmälde det aldrig. Just för att jag inte orkade med skiten. Idag önskar jag att jag gjort det, jag ångrar mig nått hemskt. För jag vet ju inte om han gör samma sak mot sin nuvarande flcikvän.
Det är jobbigt nu, men snälla om inte för din egen skull så för andra tjejers skull - stå ut!
Det stämmer...tack
Förresten, om jag tar tillbaka anmälan och dom går vidare med det ändå, behöver dom mej ändå då?
Jag tror att de kan "tvinga" dig att vittna. Förstår vilken skit du går igenom, jag anmälde aldrig. Önskar man kunde hjälpa dig men stegen måste du gå själv, vi finns här om du vill prata.
Ja, dom kommer att behöva dig ändå.
Du ska se att det kommer att gå bra. Klart det känns jäkligt jobbigt och svårt men man är starkare än man tror och får du bara det stöd och den uppbackning du har rätt till så går det säkert bra!
Så jag kan inte dra mej ur detta?
Tack igen för alla svar, ni är jättesnälla.
Jag måste gå nu.
Förstår om det känns riktigt jobbigt och outhärdligt. Men det positiva är förhoppningsvis att du kan få den hjälp och det stöd som du behöver och dessutom tror jag det är lättare att gå vidare (glömmer gör man ju aldrig) efter att gärningsmannen fått sitt straff.
Har inte läst alla inlägg men, som svar på dina funderingar:
Man kan ALDRIG TA TILLBAKA en anmälan. Däremot kan man kontakta förundersökningledare och meddela att man inte vill forsätta medverka till fortsatt utredning i fallet.
Om brottet är sådant att det faller under allmänt åtal, dvs det är påkallat ur allmänhetens och samhällets intresse att det ändå utreds så kan åklagaren driva ärendet på egen hand.
Kallas du att vittna kan du inte neka till det och eftersom du under vittnesmålet är edsvuren så måste du hålla dig till sanningen "och berätta vad du minns". Dvs du får inte säga vad du "tror" eller hitta på nåt, ljuga etc utan bara säga vad du faktiskt minns av händelsen. Ibland kan ju minnet också svika en av olika anledningar.
Hoppas allt löser sig till det bästa för dig, lycka till!
Dom kan väl visst tvinga en att delta, men man måste inte vara där fysiskt utan kan i vissa fall få delta via telefon tex. De två fall jag känner till när man tagit tillbaka anmälan så har det blivit allmänt åtal och personerna har i båda fallen varit tvungen att delta i rättegången iaf.
Förresten så är det polisen som bestämmer om det ska läggas ner eller inte..inte åklagaren, kom jag på nu.
Till Anonym? :
Om det redan finns en skäligen misstänkt, som dessutom är häktad! så är Åklagaren förundersökningsledare och följdaktligen är det då också endast han (Åklagaren) som kan besluta om förundersökningen skall läggas ner eller ej. Polisen är bara åklagarens "redskap" som sköter utredningsarbetet på uppdrag av åkl.
Okej, vad jag förstått så måste man gå in på polisstationen och göra en avanmälan. Där får man ganska ingående förklara varför man inte vill ha kvar anmälan osv. Sen avgör polisen om anmälan ska vara kvar eller ej. Väljer dom att hålla kvar anmälan så kopplas åklargare in.