• Anonym (K)

Hur får jag min sambo att fria till mig?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 7 år och vi har varit sambo i 5 av de åren. Vi har ett bra förhållande och har pratat om giftermål och barn i snart 2 år nu och jag har varit tydlig med att jag vill gifta mig innan vi skaffar barn så han vet det men ändå friar han inte.

Jag trodde att han skulle göra det i somras och den här nyårsafton för det var en grej han sa som gjorde att jag fick upp förhoppningen men det visade sig vara nåt helt annat. 
    Tiden går men jag vill inte pressa honom så jag har inte tagit upp eller påmint honom om giftermål på flera månader nu eftersom jag vill att han ska fria för att han vill.  
    Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ta upp det igen? 

• Svar på tråden Hur får jag min sambo att fria till mig?
  • Anonym (K)

Jag vill att han ska fria som det ska vara enligt traditionen. Det kanske är gammaldags men jag gillar det och jag vill känna att han vill och är redo att gifta sig.  

• Anonym (K)
    Tukt skrev 2025-01-10 14:57:08 följande:

Är det verkligen så du vill han ska fria? Att du ska manipulera, förmå honom att göra det?

Var har du fått manipulera ifrån? Är att fråga att manipulera? 
  • Anonym (K)
    Anonym (Monika) skrev 2025-01-10 15:10:18 följande:
    Då är det ju bara att vänta tills han blir redo. 
    Det kan ju ta flera månader eller år. 
    Varför är det ingen som svarar på min fråga om jag borde ta upp det led honom igen? Eller kan det göra så att han känner sig pressad?
  • Anonym (K)
    Anonym (v) skrev 2025-01-10 15:21:37 följande:

Du får nog allt tänka om. Om det är nu viktigt för dig att bli gift och få ett frieri, varför flyttade du ihop då? 

Why buy the cow when you can get the milk for free? 

Man brukar bo ihop innan man gifter sig och skaffar barn. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Alicia) skrev 2025-01-10 15:18:20 följande:
    När ni pratat om giftemål och barn etc, har ni då pratat nåt om frieri och att du vill att han friar, eller han han sagt nåt om att han vill fria?

Har ni också pratat nåt om nån slags tidslinje för det här? Har inte läst tråden supernoga, men barn är ju lite olika bråttom om du är 25 eller 35, liksom. 
    Ja vi har pratat om det många gånger och jag har varit tydlig med att jag vill gifta mig innan vi skaffar barn och vet att han vet det. Nu var det några månader sen som jag tog upp det senast eftersom jag inte vill pressa på och att han ska göra det för att han vill. 

Vi började prata om det för ca 2 år sen men vi har inte bestämt nåt och har ingen tidslinje. Det är väl kanske det som är problemet.
  • Anonym (K)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-10 16:26:03 följande:

Han verkar ju knte vara giftassugen. Ska du tjata till dig det så blir det väl inte äkta

Tjata är ju det sista jag vill för då kommer han känna sig pressad. Men jag vet inte, det kanske inte är lika viktigt så han kanske behöver bli påmind. Varför trir du att han inte vill gifta sig?
  • Anonym (K)
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-10 17:35:35 följande:
    Flera har svarat. Du behöver inte vänta som en liten flicka på att han ska fria. Du kan fria själv. Då får du veta hur mycket han värderar er relation. Det är bara bra om han känner sig pressad. Det krävs en del för att bli vuxen.
    Jag vill att han ska fria för det är så det ska gå till och jag tycker inte att man ska ändra på traditionerna. Men jag ska försöka ta upp det med honom lite försiktigt under helgen och se vad han säger men såklart  utan att pressa honom.
  • Anonym (K)
    Anonym (Laura) skrev 2025-01-10 17:47:16 följande:

Han är mycket medveten om att du vill gifta dig, Jan tar inte ens upp frågan. 
    Jag tror inte att han är i närheten av så giftassugen som du ts.

Vad är det som är så viktigt med att gifta sig?

Han tycker inte att det är lika viktigt att gifta sig som jag, det vet jag för det har han sagt. Men han vet att jag vill gifta mig och har sagt att han gör det för min skull så 
    Jag vill gifta mig innan jag skaffar barn och så har alla i min släkt gjort. 
  • Anonym (K)
    Anonym (du) skrev 2025-01-10 15:44:58 följande:
    Inte enligt traditionen som du ju vill hävda när det gäller frieriet.
    I Sverige bor man tillsammans innan man skaffar barn och gifter sig 
  • Anonym (K)
    Anonym (J) skrev 2025-01-10 17:57:27 följande:
    Så länge har ni inte ens varit tillsammans , han kanske vill vänta. Fråga.
    Kanske det men vi har ju pratat om det här i 2 år nu. Men det kanske är så fast han inte vill säga det.
  • Anonym (K)
    Anonym (Laura) skrev 2025-01-10 18:00:33 följande:
    Äger han mycket mer än du, pengar eller andra tillgå?
    Kanske där skon klämmer, att han inte riktigt vågar ta upp äktenskapsförord?
    Nej vi äger ungefär lika mycket och kommer från liknande bakgrund så det tror jag inte är anledningen. 
  • Anonym (K)
    Anonym (v) skrev 2025-01-10 18:02:20 följande:
    Ja, och det är konstigt och dumt.
    Varför är det svenska sättet det enda rätta? Och alla andra länder i världen fel?
    Sverige har det högsta antalet sambopar i hela världen. 
    Det är väl jättebra så msn hinner lära känna varandra innan man gifter sig och skaffar barn. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Laura) skrev 2025-01-10 18:02:42 följande:
    De har harit ett par i SJU år, det är inte en kort tid.
    Jag tycker ändå vi har varit tillsammans tillräckligt länge och känner varann bra. Vi har dessutom varit sambos i 5 år 
    Sen har vi ju pratat om giftermål och barn i 2 års tid
  • Anonym (K)
    Anonym (v) skrev 2025-01-10 18:06:41 följande:
    Det kan man göra på andra sätt. 

Det tar bort ''magin'' lite, att man redan har bott ihop. Nä, det är något man sparar till ett äktenskap. 
    Jag väljer hellre trygghet än magi :)
  • Anonym (K)
    Anonym (Alicia) skrev 2025-01-10 18:38:36 följande:

Prata med honom om det igen och var tydlig med vilka förväntningar du har när det kommer till tidslinje etc. Han kanske tänker att det är några år bort att förlova och gifta sig. Oavsett är det ju en bra sak att prata om och komma överens om vad nu båda är okej med och om ni har nåt mål ni vill hinna med innan, t.ex. i era jobb eller liknande.

Du kan ju också försöka nämna att du vill att just han friar eller att du inte vill vara den som tar det steget. 

Så kan det vara då vi inte har någon plan om när vi ska gifta oss. Jag ska försöka prata med honom i helgen, men hur ska jag ta upp det på ett smidigt sätt utan att låta pressande? En vän till oss skickade ett Save the date häromdagen så det skulle kunna vara en öppning att börja prata om det och sen om oss eller vad tror du?
  • Anonym (K)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-01-10 19:01:17 följande:
    Varje gång en sån här fråga kommer upp på Familjeliv så är den krassa sanningen att 9 av 10 par kommer aldrig till frieriet utan tvärtom separerar något år senare för att det väcks en massa frågor i tråden som TS kanske blundat för eller aldrig tänkt på.  
    Att han inte ser äktenskap som något viktigt är inte hela världen men vart är hans vilja till att tillmötesgå dig med olika kompromisser och möta dig nånstans på vägen? Han kan ju säga och lova dig en massa saker som i slutändan inte betyder ett skit eftersom han inte ens lyfter ett finger för att komma dit. 
    Och du Ts måste ju vara beredd på att stå upp för dig själv och visa att detta är viktigt för dig och att det finns saker som är dealbreakers för dig. Att stå upp för sig själv och ställa krav är inte att tjata . 
    Ni måste kommunicera med varandra och just nu är du skitkass på det eftersom du tror att det är samma sak som att tjata. 
    Inte undra på att det tagit 7 långa år om du inte vågar ställa krav. 
    Och klarar han inte av att du ställer krav då ska du nog inte gifta dig med honom. Alls. 
    Jaså hur vet du att det har slutat med att man separerar i alla de fallen då? Vi har ?bara? pratat om giftermål i ca 2 års tid men varit tillsammans i 7 år. Jag vill inte tvinga honom till något eller vara pushande utan vill att han ska vilja. Vi har ju pratat om giftermål i 2 år och som jag skrev tidigare så har han sagt att det inte är så viktigt för honom att gifta sig men han kan tänka sig att göra det för min skull eftersom det är viktigt för mig. Jag vill inte tvinga honom men det är inte samma sak som att inte stå upp för sig själv tycker jag.
    Men jag inser ju nu att vi borde ha satt en tidsplan och att jag inte har varit tydlig med mina förväntningar. 
Svar på tråden Hur får jag min sambo att fria till mig?