Anonym (Patricia) skrev 2025-01-10 19:01:17 följande:
Varje gång en sån här fråga kommer upp på Familjeliv så är den krassa sanningen att 9 av 10 par kommer aldrig till frieriet utan tvärtom separerar något år senare för att det väcks en massa frågor i tråden som TS kanske blundat för eller aldrig tänkt på.
Att han inte ser äktenskap som något viktigt är inte hela världen men vart är hans vilja till att tillmötesgå dig med olika kompromisser och möta dig nånstans på vägen? Han kan ju säga och lova dig en massa saker som i slutändan inte betyder ett skit eftersom han inte ens lyfter ett finger för att komma dit.
Och du Ts måste ju vara beredd på att stå upp för dig själv och visa att detta är viktigt för dig och att det finns saker som är dealbreakers för dig. Att stå upp för sig själv och ställa krav är inte att tjata .
Ni måste kommunicera med varandra och just nu är du skitkass på det eftersom du tror att det är samma sak som att tjata.
Inte undra på att det tagit 7 långa år om du inte vågar ställa krav.
Och klarar han inte av att du ställer krav då ska du nog inte gifta dig med honom. Alls.
Jaså hur vet du att det har slutat med att man separerar i alla de fallen då? Vi har ?bara? pratat om giftermål i ca 2 års tid men varit tillsammans i 7 år. Jag vill inte tvinga honom till något eller vara pushande utan vill att han ska vilja. Vi har ju pratat om giftermål i 2 år och som jag skrev tidigare så har han sagt att det inte är så viktigt för honom att gifta sig men han kan tänka sig att göra det för min skull eftersom det är viktigt för mig. Jag vill inte tvinga honom men det är inte samma sak som att inte stå upp för sig själv tycker jag.
Men jag inser ju nu att vi borde ha satt en tidsplan och att jag inte har varit tydlig med mina förväntningar.