• Anonym (K)

Hur får jag min sambo att fria till mig?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 7 år och vi har varit sambo i 5 av de åren. Vi har ett bra förhållande och har pratat om giftermål och barn i snart 2 år nu och jag har varit tydlig med att jag vill gifta mig innan vi skaffar barn så han vet det men ändå friar han inte.

Jag trodde att han skulle göra det i somras och den här nyårsafton för det var en grej han sa som gjorde att jag fick upp förhoppningen men det visade sig vara nåt helt annat. 
    Tiden går men jag vill inte pressa honom så jag har inte tagit upp eller påmint honom om giftermål på flera månader nu eftersom jag vill att han ska fria för att han vill.  
    Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ta upp det igen? 

• Svar på tråden Hur får jag min sambo att fria till mig?
  • Anonym (Marry me)

Varför friar du inte själv? Det är 2025 - fixa ditt drömscenario men var den som pop the question. Lycka till!

• Anonym (du)
    Anonym (K) skrev 2025-01-10 14:45:47 följande:
    Hur får jag min sambo att fria till mig?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 7 år och vi har varit sambo i 5 av de åren. Vi har ett bra förhållande och har pratat om giftermål och barn i snart 2 år nu och jag har varit tydlig med att jag vill gifta mig innan vi skaffar barn så han vet det men ändå friar han inte.

Jag trodde att han skulle göra det i somras och den här nyårsafton för det var en grej han sa som gjorde att jag fick upp förhoppningen men det visade sig vara nåt helt annat. 
    Tiden går men jag vill inte pressa honom så jag har inte tagit upp eller påmint honom om giftermål på flera månader nu eftersom jag vill att han ska fria för att han vill.  
    Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ta upp det igen? 

Det blir så konstigt och fånigt att man vill en sak, men att nån annan ska göra en grej av det. Som att du låtsas att du är med i nån romantisk film. 

Du vill gifta dig, men du vill inte fria. 
    Du vill inte pressa honom...? men vill ändå "få" honom att fria nu. 

Det du ska göra nu är att vara en vuxen och självständig kvinna och släppa det där tramset med frieri. Säg att du vill att ni gifter er, sätt ett datum och kör. Eller så väntar du på att han ger dig det där romantiska frieriet som du hoppas på. Om du har otur så väntar du förgäves resten av livet.
  • OlleSQ

Dax att vara vuxen och fråga själv. Du blir inte mindre gift för att det är du som ser till att det blir av.

• Anonym (Tess)

Gör det själv eller låt det vara. Du kan inte tvinga någon.
    Och det blir ju extra jobbigt för dig när du går runt och väntar och bygger upp förhoppningar.

• Tukt

Är det verkligen så du vill han ska fria? Att du ska manipulera, förmå honom att göra det?

• Anonym (K)

Jag vill att han ska fria som det ska vara enligt traditionen. Det kanske är gammaldags men jag gillar det och jag vill känna att han vill och är redo att gifta sig.  

• Anonym (K)
    Tukt skrev 2025-01-10 14:57:08 följande:

Är det verkligen så du vill han ska fria? Att du ska manipulera, förmå honom att göra det?

Var har du fått manipulera ifrån? Är att fråga att manipulera? 
  • Fjäril kär
    Anonym (K) skrev 2025-01-10 14:57:39 följande:

Jag vill att han ska fria som det ska vara enligt traditionen. Det kanske är gammaldags men jag gillar det och jag vill känna att han vill och är redo att gifta sig.  

Enligt svensk tradition kommer man överens gemensamt om att förlova sig och gifta sig. 

Vill du ha amerikansk  knäböj med ring i ask så kanske du får tänka om .

Är  ni överens om ATT ni vill gifta er?  Då har ni ju liksom redan friat till varandra redan. 
  • Anonym (du)
    Anonym (K) skrev 2025-01-10 14:58:58 följande:
    Var har du fått manipulera ifrån? Är att fråga att manipulera? 
    Du frågar ju hur du "ska få" honom att fria. Det kallas manipulation, att få någon annan att göra något. 
  • Raggartjejen
    Anonym (K) skrev 2025-01-10 14:57:39 följande:

Det var "förr i tiden " som det var mannen som skulle fria, det är 2025 nu.
    Om du vill gifta dig, ta steget och fria!
Svar på tråden Hur får jag min sambo att fria till mig?