• Anonym (K)

Hur får jag min sambo att fria till mig?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 7 år och vi har varit sambo i 5 av de åren. Vi har ett bra förhållande och har pratat om giftermål och barn i snart 2 år nu och jag har varit tydlig med att jag vill gifta mig innan vi skaffar barn så han vet det men ändå friar han inte.

Jag trodde att han skulle göra det i somras och den här nyårsafton för det var en grej han sa som gjorde att jag fick upp förhoppningen men det visade sig vara nåt helt annat. 
    Tiden går men jag vill inte pressa honom så jag har inte tagit upp eller påmint honom om giftermål på flera månader nu eftersom jag vill att han ska fria för att han vill.  
    Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ta upp det igen? 

• Svar på tråden Hur får jag min sambo att fria till mig?
  • Anonym (Laura)

Han är mycket medveten om att du vill gifta dig, Jan tar inte ens upp frågan. 
    Jag tror inte att han är i närheten av så giftassugen som du ts.

Vad är det som är så viktigt med att gifta sig?

• Anonym (Elsa)
    Anonym (K) skrev 2025-01-10 16:30:34 följande:
    Tjata är ju det sista jag vill för då kommer han känna sig pressad. Men jag vet inte, det kanske inte är lika viktigt så han kanske behöver bli påmind. Varför trir du att han inte vill gifta sig?
    Han kanske har frågat din pappa om din hand men fått nej. Nej, han tycker väl antagligen inte det är viktigt att gifta sig. 
  • Anonym (K)
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-10 17:35:35 följande:
    Flera har svarat. Du behöver inte vänta som en liten flicka på att han ska fria. Du kan fria själv. Då får du veta hur mycket han värderar er relation. Det är bara bra om han känner sig pressad. Det krävs en del för att bli vuxen.
    Jag vill att han ska fria för det är så det ska gå till och jag tycker inte att man ska ändra på traditionerna. Men jag ska försöka ta upp det med honom lite försiktigt under helgen och se vad han säger men såklart  utan att pressa honom.
  • Anonym (K)
    Anonym (Laura) skrev 2025-01-10 17:47:16 följande:

Han är mycket medveten om att du vill gifta dig, Jan tar inte ens upp frågan. 
    Jag tror inte att han är i närheten av så giftassugen som du ts.

Vad är det som är så viktigt med att gifta sig?

Han tycker inte att det är lika viktigt att gifta sig som jag, det vet jag för det har han sagt. Men han vet att jag vill gifta mig och har sagt att han gör det för min skull så 
    Jag vill gifta mig innan jag skaffar barn och så har alla i min släkt gjort. 
  • Anonym (J)

Du kan inte tvinga honom. Och så låter de som att du vill bestämma dag han gör det på också. Gör de själv då.

• Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2025-01-10 17:55:57 följande:
    Han tycker inte att det är lika viktigt att gifta sig som jag, det vet jag för det har han sagt. Men han vet att jag vill gifta mig och har sagt att han gör det för min skull så 
    Så länge har ni inte ens varit tillsammans , han kanske vill vänta. Fråga.
  • Anonym (K)
    Anonym (du) skrev 2025-01-10 15:44:58 följande:
    Inte enligt traditionen som du ju vill hävda när det gäller frieriet.
    I Sverige bor man tillsammans innan man skaffar barn och gifter sig 
  • Anonym (Laura)
    Anonym (K) skrev 2025-01-10 17:55:57 följande:
    Äger han mycket mer än du, pengar eller andra tillgå?
    Kanske där skon klämmer, att han inte riktigt vågar ta upp äktenskapsförord?
  • Anonym (K)
    Anonym (J) skrev 2025-01-10 17:57:27 följande:
    Så länge har ni inte ens varit tillsammans , han kanske vill vänta. Fråga.
    Kanske det men vi har ju pratat om det här i 2 år nu. Men det kanske är så fast han inte vill säga det.
  • Anonym (K)
    Anonym (Laura) skrev 2025-01-10 18:00:33 följande:
    Äger han mycket mer än du, pengar eller andra tillgå?
    Kanske där skon klämmer, att han inte riktigt vågar ta upp äktenskapsförord?
    Nej vi äger ungefär lika mycket och kommer från liknande bakgrund så det tror jag inte är anledningen. 
Svar på tråden Hur får jag min sambo att fria till mig?